Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Frilägga objekt"


Smurfus

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har suttit och läst och pysslat *väldigt* mycket om detta att frilägga ett objekt i en bild, och lägga in på ny bakgrund. Har läst beskrivningar på nätet och experimenterat själv massor.

 

Men det blir ju fasen inte bra hur jag än gör. :( Jag har lagt ner massor med tid, suttit och "putsat" kanterna, även förstorat bilden för att kunna jobba lättare. Men hur jag än gör så blir kanterma kantiga och fula, ser jättelöjligt ut. Jag har använt mig av Magic wand och varit i läget Quickmask.

 

Nån som har nåt litet tips? Eller är det bara tålamodet jag behöver jobba på? Jag har alltid fått intrycket att det ska vara relativt lätt att göra detta, bara man vet HUR. Jag vill att det ska se "proffessionellt" ut.

 

Jag har Photoshop 7.0.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

brukar mest vara at zooma in hur mycket som helst och vara stadig på handen.. använd suddiga penslar istället för skarpa..

 

lägg upp bilden här och förklara vad det är du försöker frilägg..

 

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag om att använda mig av 'Pen Tool' i Photoshop för att frilägga ett objekt från dess bakgrund. Jag ser en stor fördel i att kunna flytta mina 'Anchor Point' i efterhand samt att min "markering" sparas med i psd-filen till senare tillfällen.

 

För att lätta upp kanterna kan man lägga en 'Gaussian Blur' med en radius på ca 0,3 pixlar på dem. Det viktigaste för att få en bra friläggning är dock tålamod...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog lite på vad du har tänkt göra med friläggningen. Men i stora drag använd dig av kantutjämning på dina verktyg om det skall vara för skärm och inga som helst kantutjämningar utan iustället en bana inbakad i din tiff eller eps om du skall använda den till tryck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SmithandJones

Jag använder alltid denna simpla men snabba teknik.

Förstora ca 300% använd det raka markeringsverktyget (polygonal lasso tool =L) håll ner mellanslag för att flytta dig runt..

Kör på med klick runt om figuren, håll dig hellre lite innanför om det är kläder etc..

 

När du gått runt så ctrl alt D (select feather 1-2 pixlar) Så det blir en mjukare markering

ta sen ctrl j för att lägga det i nytt lager.

Ctrl shift I för att invertera markering och tryck delete ett par tre ggr.

Prova sen att lägga förgrunden vit resp svart för att se om du missat något

 

Detta tar max 1 minut oavsett friläggning om det inte är hår osv.

En bra tutorial för hårstrån finns på worth1000.com tror jag.

 

Jag har hållt på med snabbmask och masker osv, men det går för sakta tycker jag, resultatet blir likvärdigt.

 

Hoppas det funkar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...