Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Folkaktien Telia - nappa eller sjappa?

MooSoo

Recommended Posts

Det drar ihop sig.

Ska man ta sina sparslantar och investera i folkaktien Telia eller ska man fly fältet? Det känns som om det är ett tillfälle för bra för att missa.

Men när man kikar på företag som Cell, Framfab och gänget som mer eller mindre har halverat sitt aktievärde sedan i mars blir man ju litet osäker.

Så vad gör man? Litar på Kark och Rosengren och kör på, eller ...

/Mvh Mats

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

Jag tycker det är skam att de säljer ut Telia så himla billigt. Det kommer att bli en dyr affär för oss vanliga knegare/svenssons.

/Petra

Jag trodde meningen var att vi vanliga Svenssons skulle ha en chans att tjäna litet extra till pensionen.

Hur menar du att det kommer att bli en dyr affär?

/Mvh Mats

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

Jo, jag menar att räntorna kommer att stiga (åtminstone säger många experter det) därför att aktien blir för billig. Det är ju vi som inte kan spara 100.000:- som får betala med höga räntor på våra lån. För någon hög sparränta lär vi inte tjäna några pengar på.

I och med att priset på aktien blir så lågt kommer ju inte staten att tjäna så mycket pengar som Riksgäldskontoret hade hoppats på, för de vill ju återköpa svenska statsobligationer för ett belopp av ungefär 55 miljarder. Riksgäldskontoret hade en reservation om att om inte inkomsterna från försäljningen av Telia aktien skulle bli 95 miljarder, så var det inte säkert de skulle satsa så mycket på återköp av statsobligationer. Nu blir det inte mer än en beräknad vinst på 55 miljarder för staten vid försäljning av Telia och då kan inte Riskgäldskontoret lova något... osv

Detta läste jag i gårdagens tidning, en tt-artikel skriven av Nils Odén, i alla fall.

Men som sagt, ekonomi är rena djungeln... så vem vet, kanske sjunker räntorna istället och det skulle jag då vara tacksam över som har över 300.000:- i lån på min lägenhet.

/Petra

Jag kommer inte att köpa aktier i Fella (Telia). Orsaken till detta är att ett företag med sämre kundvård nog inte finns (förutom Quark, tyvärr). Fellas ockerpriser på lokalsamtal, avsaknad av flatrate, inbromsande av bredband och nonchalanta attityd är stora nackdelar. Detta gör att jag inte skulle köpa aktier i företaget. Däremot kan jag tänka mig aktier i servicevänliga företag som Boeing, Apple och andra.

För mer information om Fellas brister: besök http://www.bojkott.org

Älskar ni Fella och försvarar dem, läs då min lansering av Rånarpartiet på Avreagera dig. Rånarpartiet är nämligen ett parti som vänder sig till alla som tycker om Fella och försvarar dem mot kritik mot prissättning och deras monopol.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...