Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är den extra kontakten?


ol_jensa

Rekommendera Poster

Fick en fråga av en kompis om en ny dator han fått hem. Kunde inte svara så nu vänder jag mig til er...

 

Skärmen (av okänt märke) har en extra kontakt undertill (enligt kompisen). Kontakten är lite bredare än vanliga grafikpluggen. Medföljande är också en kabel som passar i kontakten och har likadan kontakt i andra änden. På datorsidan (PC av okänt märke) skall det enligt uppgift finnas en kontakt där sladden passar i. Någon som har en susning om vad dessa extrakontakter samt sladd har för funktion.

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är troligen en DVI-utgång, alltså Digital-video-utgång. Denna används främst för TFT-skärmar om de har en likadan ingång. Man får rysligt mycket bättre bild på det sättet.

 

Har man en "gammal vanlig" bildskärm har man oftast ingen nytta DVI.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Är den vit?

I så fall en spontan gissning DVI-kontakt.

 

Den mindre är blå och smalare.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det betyder att han skall använda den bredare sladden och skippa den gamla vanliga. Korrekt uppfattat?

 

Tror ni att det behöver ställas om något i datorn för att få den att putta ut grafiken i rätt utgång i så fall??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var som jag fattade det vit - ja!

 

Förstod inte riktigt.. Vilken var det som var smal och blå??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
ol_jensa skrev:

Så det betyder att han skall använda den bredare sladden och skippa den gamla vanliga. Korrekt uppfattat?

 

Jepp, om skärmen är av den "platta" typen - TFT el LCD

 

Tror ni att det behöver ställas om något i datorn för att få den att putta ut grafiken i rätt utgång i så fall??

 

Nix!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Förstod inte riktigt.. Vilken var det som var smal och blå??

 

Den vanliga VGA-utgången som används till CRT-skärmar vanligtvis. Flimmervarning för TFT.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
ol_jensa skrev:

Fansiken vad grymma ni är!!!

 

Hehe...

 

Anar att kontakten ser ut så här. (Se bild - DVI)

 

Tack för poäng! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

[bild bifogad 2005-01-07 21:52:15 av Stefan Eklinder]

662598_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten artikel om DVI (på svenska!)

http://www.tomshardware.se/graphic/20041209/index.html

 

Jag hade aldrig kommit på att det var en DVI-kontakt för jag har ingen sån skärm.

 

Har dock en skärm från 1995 (slänger inte utmärkt fungerande 21")

med 2 kontakter på skärmen och sladd med 2 olika kontakter.

Den ena sladdkontakten passar i PCn, den andra i en av skärm kontakterna.

 

Vänder man sladden passar den i en Mac så systemet var till för att kunna ansluta både MAC och PC.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-08 09:38:35 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
ingenjavladatanord

min skärm har det så kallade dvi ingång/utgång . å ja fick med en kabel för det. men efter att ha pluggat in den i skärmen så vet ja inte vart ja ska plugga in den andra änden. det verkar inte finnas på min data nåt sånt, elr har ja inte kollat ordentligt???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...