Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spontana Ombootningar


Bojt

Rekommendera Poster

Nu får jag krypa till korset, för att jag står och stampar på samma ställe.

 

Min dator bootar om lite då och då.

En röd tråd är väl att om jag lirar HL2, så kan jag göra detta i 20 min ungefär, sen bootar den om.

Den kan även stå och och surra en 10 timmar och vips, så bootar den om. Ibland längre, ibland kortare.

 

Ibland så hittar den inte ens några diskar när den bootar om, då krävs en hård omstart.

Vid kallstart kan det dessutom ta några minuter innan den surrar igång HDD'arna, allt annat surrar, men inte diskarna.

Datorn är 1.7 år gammal (bygge).

 

Kan tillägga att jag hade liknande problem för ett halvår sedan, men då vägrade den dessutom att starta om, utan man fick vänta ett tag innan det gick.

Då var felet kondensatorer som brann på moderkortet (såg ut som champinjoner). Av en slump så hade en god vän ett exakt likadant kort som jag köpte.

 

Håller för närvarande på och ominstallerar XP och har resumat installationen pga "¤%&%# ofrivillig omstart.

 

Alla förslag är välkommna.

 

Mvh

 

Nico

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Min dator bootar om lite då och då.

 

Testat minnena?

http://www.memtest86.com

 

Ibland så hittar den inte ens några diskar när den bootar om, då krävs en hård omstart.

 

Låter som CMOS-batteriet håller på att lägga av. Rent spontant.

 

En röd tråd är väl att om jag lirar HL2, så kan jag göra detta i 20 min ungefär, sen bootar den om.

 

Problem med varmen och luftcirkulationen i lådan?

En fläkt som inte orkar med?

För lite fläktar?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag körde något memtest-program för ett tag sedan, men det gav inget direkt utslag.

 

Jag har satt in fanmates på nästan alla fläktar för att få ner ljudnivån, men efter att ombootningarna blev mer regelbundna så går alla på max nu.

Jag har dessutom satt in 2 extra fläktar, en som blåser in fram och en som blåser ut bak. Så värmemässigt så bör jag klara mig.

 

Tack för din input. Ska kolla vidare med memtest86 o batteri när jag får upp burken igen. Verkar vara trassel med ominstallationen :-(

 

Mvh

 

Nico

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apanpåryggen

jag tippar på för hög värme med.

när fläkten på mitt grafikkort lade av, bytte jag det mot en kylfläns.

efter ett halvår verkade som om den fungerade sämre.

då fick jag liknande symtom. när jag spelade tunga spel bootade datorn om. använde jag andra program fungerade den felfritt.

så nu sitter jag med en bordsfläkt som är riktad in i datorn när jag spelar. låter för jäkligt men det fungerar. en temporär lösning till jag hittat en bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heheh..snygg bild han NN har slängt in.

 

Men jag tror ändå inte att det är värmen som är problemet. Jag har gjort så här att jag har haft datorn igång och hoppat ut från något spel och bootat om, hoppat in i bios och läst temperaturer. Inget alarmerande.

 

Dessutom så har jag en http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=41

på mitt grafik kort. Vad den gör är att den tar en PCI-slot till värme utblås, så ev överskottsvärme från kortet skall blåsas direkt ut från burken.

 

Hata krångel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du något läsbart felmeddelande om du klickar ur Starta om automatiskt i kontrollpanelens avancerade systemegenskaper, under Start och återställning?

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, det är försent.

 

Jag ville installera om XP för att utesluta att ett trasigt OS ställde till det ytterligare.

Det gick till en viss gräns, sen så hängde sig installationen (på alla 3 skivor)

Nu har jag lånat hem en gammal burk från jobbet som jag langade in diskarna i. Installationen gick jättebra, vilket utesluter fel på disk.

 

På sweclockers så var det 2 snubbar som ansåg att om jag lyckas bränna 2 moderkort på så kort tid, så lutar det åt ett trasigt nätagg..

 

Får överväga den möjligheten.

 

 

Vad hade du för förslag förresten?

 

Mvh

 

Nico

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryck ur all icke nödvändig hårdvara. Dvs ha kvar en minneskrets och grafikkortet. Ja en hårddisk är väl även bra.

Och ta givetvis bort evnetuell överklockning.

 

om det fungerar då har man någonstans att börja i vartfall.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...