Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortsförvirringen är total!


danh35

Rekommendera Poster

Beroende på hur snabb processor du kan maxa moderkortet med så kan det visst vara värt att uppgradera även den. För att på så sätt förlänga datorns livslängd ett bra tag framöver.

 

Du har nog lyckats övertala mig här också :). Efter att ha läst om andra Dellägares erfarenheter av att uppgradera från 1.7 GHz till 2.8 GHz så är saken klar. Det verkar väldigt nöjda.

 

Vore väl fan om det inte skulle flyta på rätt bra i hl2 med denna processor och GeForce 6600GT.

 

Men var får man tag i en P4 2.8GHz, sockel-478 processor med Northwoodkärna (512kb cache)? Den säljs väl bara som reservdel numera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Skapad
  • Senaste svar
men jag undrar ifall det inte är så att din processor har den äldre Willamette-kärnan

 

Du har helt rätt!! Körde programmet du nämnde och där står det under Code Name: Willamette.

 

Då är det alltså stora vinster att hämta med ett processorbyte och därmed får så bli! Men som jag frågade i förra inlägget. Var får jag tag i processorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast även dig för de fina orden! Och jag passar även på att tacka för poängen du tidigare delat ut till mig. :-)

 

R.N skulle något av modellerna 6600/6800 figurerat i denna tråd passa till mitt system? P4 3GHz, 1GB RAM, PSU 550W, moderkortet stöder AGP max 4x?

 

Javisst! Som allra högst ett 6800 GT tycker jag man kan rekommendera för din dator fastän den då skulle ha agerat lite flaskhals. Lillebror 6800 kanske egentligen hade varit att föredra om man betänker att det kortet är ca 1000kr billigare. Men i så fall får man nöja sig med 12 st renderingspipelines i stället för 16 och 128MB grafikminne i stället för 256. Att gå ner ytterligare ett steg (till 6600 GT) hade inneburit ännu färre renderingspipelines (8 st) samt en halvering av antalet vertex pipelines till 3 st i stället för 6, och dessutom ett minnesgränssnitt på 128 bit i stället för 256. Men i alla fall... för din 3.0-gigahertzare med 1GB minne tycker jag 6800 GT hade varit det mest optimala. Att moderkortet som max bara stödjer apg4x spelar en mindre roll...

 

Tycker du att ca 1000kr extra är för mycket för att få ett 6800 GT, så välj åtminstone 6800 framför 6600 GT till din maskin! Prestandaskillnaden mellan 6800 och 6600 GT är markant, i synnerhet vid kvalitetsinställningar, medan priset bara skiljer ca 600kr. Och det kan man se i nedanstående test vilket iofs redan blivit postat vid ett flertal tillfällen... men den här gången postar jag fr o m Doom 3 med 4x AA och 8x AF (1024*768):

http://www.tomshardware.se/graphic/20041120/geforce-6600gt-agp-09.html

Där kan man se att de klenare korten har mycket svårt att hänga med i farten så länge man vill använda kvalitetsinställningar för grafiken. Personligen har jag blivit så pass bortskämd med att använda just 4x AA samt 8x AF i samtliga spel att jag inte längre skulle kunna tänka mig nåt annat :-D

(har själv ett Gainward 6800 GT Golden Sample 256MB)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst om andra Dellägares erfarenheter av att uppgradera från 1.7 GHz till 2.8 GHz så är saken klar.

 

Det var roligt att höra! :) I så fall kanske du vill läsa det här...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=662460#663391

...och kanske börja fundera på ett 6800 i stället för 6600 GT? För att eftersträva ett så snabbt och samtidigt välbalanserat system som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och kanske börja fundera på ett 6800 i stället för 6600 GT

 

Nej, nu får det nog räcka :). Jag tror att det blir rätt så välbalanserat med ett 6600 GT och en 2.8GHz processor. Har ju bara 4X AGP också, en faktor som jag inte heller riktigt har koll på hur den påverkar det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var får man tag i en P4 2.8GHz, sockel-478 processor med Northwoodkärna (512kb cache)?

 

Har du undersökt på Buggy under "Intel, Socket 478"?

http://buggy.no-ip.com/#Processor

 

Lycka till i alla fall!

 

EDIT:

Ett par ställen som tydligen säljer Northwood 2.8GHz (gissar att du har bussen 533MHz?)

 

http://duwaldt.se/product_info.php?products_id=3633

 

http://www.netvaruhuset.com/

 

I värsta fall kanske du får hålla till godo med en Celeron 2.8GHz. Fördelen är förstås att en sådan är mycket billigare. Du kanske i så fall kan använda en sån här (åminstone efter en biosuppgradering)?:

http://buggy.no-ip.com/produkter/Processor/Intel%2C+Socket+478/Celeron+D+335+2.8GHz+533MHz%7C256KB

Då får du förstås ingen fördubblad level 2-cache, även om klockan fortfarande blir 1.1GHz högre. Länkar till en jämförselse mellan den och ett par av AMD:s nuvarande budgetprocessorer Sempron...

http://www.tomshardware.com/cpu/20040728/sempron-08.html#opengl

 

Om inte annat borde i alla fall den här passa(?)

http://buggy.no-ip.com/produkter/Processor/Intel%2C+Socket+478/Celeron+2.8GHz+400MHz%7C128KB

Halverad level 2-cache och långsammare buss, men även här förstås 1.1GHz högre intern klocka. Fast med denna kanske det vore klokt att först på nåt sätt undersöka om och vad det i så fall hade blivit för prestandafördelar egentligen..? Den kostar trots allt nästan tusenlappen...

[inlägget ändrat 2005-01-10 02:03:48 av R.N]

[inlägget ändrat 2005-01-10 02:53:34 av R.N]

[inlägget ändrat 2005-01-10 02:55:56 av R.N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att moderkortet som max bara stödjer apg4x spelar en mindre roll...Gainward 6800 GT Golden Sample 256MB

Trevligt att höra att AGP 4x inte har så stor betydelse. Någon gång när du har tid, vore jag tacksam om du kunde utveckla hur stödet för AGP inverkar/påverkar ett system. Är det på något sätt en propp i systemet?

Gainward-kortet ser mycket intressant ut, men hur låter det med dubbla fläktar? Och jag antar att det tar utrymmet av PCI-sloten närmast AGP, vilket i och för sig mitt nuvarande också gör. Prismässigt är det helt OK. T.ex. Komplett tar 4795:- ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300440&cks=PRL ), men är det "rätt" variant av 6800GT? Komplett har 4 olika 6800GT. Då jag köpte mitt GeForce3 kort (2001-09) betalade jag drygt 4600...

 

___________________________________________________________

 

Jag har några nya GMail-inbjudningar att erbjuda. Skicka namn och e-postadress om intresse finnes.

 

[inlägget ändrat 2005-01-10 09:20:36 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för tipsen R.N. De hade den rätta processorn på de länkar du gav (jag har bussen 533MHz). Den var dock något dyrare än vad jag trodde. Jag har dock lite kontakter som eventuellt kan fixa fram den rätta processorn lite billigare. Helst vill jag inte ha Celeron.

 

EDIT:

 

Det går också att använde en processor med 400 FSB. Vet du om det i praktiken blir någon prestandaskillnad mellan 400 MHz och 533 MHz när minnena bara går i 266MHz? Själv vet jag absolut ingenting om hur det dessa saker hänger ihop med varandra så frågan kanske är fullständigt idiotisk, men den risken tar jag :).

 

[inlägget ändrat 2005-01-10 13:28:31 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den nya poängen! :)

 

Är det på något sätt en propp i systemet?

 

Teoretiskt sett: Ja! I praktiken: Njae..! Har utan resultat försökt att hitta ett nyare test angående detta, än det här från hösten -02:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/200210041/nv18_nv28-03.html#benchmarks

Har iofs onämnt det tidigare också... men en upprepning kan knappast skada. Prestandaskillnaden mellan Ti4200 och Ti4200 agp8x är i stort sett obefintlig. Och här...

http://graphics.tomshardware.com/graphic/200210041/nv18_nv28-07.html

...har de använt 3DMark2001SE build 330 vilket faktiskt har stöd för agp8x. Men det är samma sak även här, agp-8x fick INGEN reell prestandafördel gentemot föregångaren -4x. Och det får mig att ifrågasätta de verkliga fördelarna med PCI-Express. Fast det är förstås en annan fråga..! ;-)

 

Kortet du länkar till är precis detsamma som sitter i min egen burk, fast ändå inte eftersom mitt sådant bara har EN kylfläkt(!) Bilden förbryllar mig litegrann. Har sett den tidigare också, t o m på Gainwards egen hemsida, och får mig att undra ifall jag själv har någon väldigt tidig modell av deras 6800 GT Golden Sample? Min GPU går faktiskt ganska varm – närmare 60 grader C vid 2D-grafik. Men jag har läst någonstans att dessa GPU:er ska tåla väldigt höga temperaturer. Och nej, mitt kort upptar inte någon PCI-plats utan bara agp-utrymmet. Kortet kräver inte heller att man kopplar två st molexkontakter till det utan endast en sådan. Detta trots att kortet är lika snabbt som Nvidias referens-Ultra (400-/1100MHz). Förutom att minnets svarstid ligger på 2.0ns i stället för 1.6. Gainward:s medföljande program ExpertTool reglerar hastigheten automatiskt så att GPU:n går i 400MHz enbart vid 3D-tillämpningar – den går annars i orginalhastigheten 350MHz (fläktvarvtalet anpassas förstås också automatiskt).

 

Det faktum att kortet du länkar till i princip går i samma hastighet som ett referens-Ultra gör förstås att det hade inneburit ett överköp för din del. Eftersom t o m referens-GT enligt min mening ligger precis på gränsen till överdrift i kombination med en P 4 3.0GHz, så tycker jag att det här 646kr billigare Gainward-kortet från Komplett prismässigt hade varit ett vettigare köp:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301844&cks=PRL

 

Då jag köpte mitt GeForce3 kort (2001-09) betalade jag drygt 4600...

 

Samma här! Och då var det ett rikigt monster till kort :-D

 

Lycka till i alla fall med ditt val av nytt kort! :)

 

EDIT: råkade stöta på ytterligare belägg angående den egentligen helt obefintliga prestandafördelen agp-8x vs -4x:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20030123/opengl_nv28_fgl9700-11.html

"The results speak for themselves: AGP8X does not represent any advances over the AGP4X. The same was found with other applications, by the way. THG already established this in previous game tests."

[inlägget ändrat 2005-01-13 21:40:28 av R.N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst vill jag inte ha Celeron.

 

Det hade inte jag heller velat, i synnerhet inte ifall det vore möjligt att få tag i en P 4 Northwood i stället!

 

Vet du om det i praktiken blir någon prestandaskillnad mellan 400 MHz och 533 MHz när minnena bara går i 266MHz?

 

Länkar till ett processortest som förhoppningsvis ger svar på den frågan. Listan är lite svår att överblicka men processorerna som antagligen vore av intresse för dig att jämföra är följande:

 

"Pentium 4 2.80 GHz Northwood (2800/133 I845GD DDR333)"

 

"Pentium 4 2.80 GHz Northwood (2800/100 I845GD DDR266)"

 

"Pentium 4 1.70 GHz Willamette (1700/100 I850 RD800)"

 

http://www.tomshardware.se/cpu/20041231/cpu_charts-05.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade inte jag heller velat, i synnerhet inte ifall det vore möjligt att få tag i en P 4 Northwood i stället!

 

Det verkar ju gå om man ska tro länkarna du gav mig. Det var en enorm prisskillnad mellan de två butikerna, 1643kr mot 2890kr. Om jag köper den på det förstnämnda stället så kan det ju kanske vara en hyffsat prisvärd uppgradering. Ska först kolla lite mer med övriga kontakter jag har om någon av dessa kan fixa ut den ännu billigare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkar till ett processortest som förhoppningsvis ger svar på den frågan.

 

Tack för den. Ruggigt bra sida att få allt samlat på ett ställe. Dock verkade det som att den processor jag funderar mest på bara förekom med 400MHz FSB. Jag kom just på att en poäng med att köpa varianten med 533MHz FSB är att denna jobbar med en frekvens som är en jämn multipel av minnesfrekvensen (2*266MHz). Nåja det bli bara 532MHz, men det är ju nära iaf :). Tror du inte att detta faktum är väldigt viktigt för prestanda? Jag vet i alla fall att jag hört detta resonemang om fördelen med att minnena jobbar synkroniserat förut.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom just på att en poäng med att köpa varianten med 533MHz FSB är att denna jobbar med en frekvens som är en jämn multipel av minnesfrekvensen (2*266MHz).

 

Där gör du en liten felräkning... DDR 266-minne, vilket även kallas PC 2100-minne, går bara i teorn i hastigheten 266 medan den i verkligheten ligger på 133MHz. Eftersom DDR-minne kan skicka en instruktion på både stigande och fallande kurva per varje klockcykel så säger man att den reella hastigheten ligger på det dubbla, d v s 2x133 = 266MHz. Din processor klarar inte mindre än fyra instruktoner per klockcykel vilket innebär 4x133 ~ 533MHz busshastighet. Och vad jag vill minnas så introducerades inte den busshastigheten förrän i samband med Northwood(?) Det gör att jag tvivlar litegrann på att du någonsin har kunnat utnyttja dina minnesmodulers fulla kapacitet. Vad jag menar är att din busshastighet sannolikt (med din Willamette) ligger på 4x100 ~ 400MHz vilket antagligen har föranlett till att minnesmodulerna bara jobbat i 2x100 = 200MHz. Men även om jag misstar mig i mitt antagande så ligger det ändå mycket prestandavinster i att gå upp i såväl minnes- som busshastighet..! Tveka i alla fall inte att köpa en processor med bussen 533 framför en med bara 400MHz!

 

/R.N

P.S. Som även framgår av namnet "PC 2100" så skickar det minnet i teorin data i farten 2100 megabyte/sek ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där gör du en liten felräkning... DDR 266-minne, vilket även kallas PC 2100-minne, går bara i teorn i hastigheten 266 medan den i verkligheten ligger på 133MHz.

 

Helt rätt R.N. Det jag ville ha fram är att minnet jobbar synkroniserat med processorn om jag har 266MHz minnen och 533MHz FSB. Sedan kan det ju skilja med någon faktor 2 som du nu förklarade, det jag ville säga är att förhållandet mellan de två blir ett heltal. Precis som du antar har jag 400Mhz FSB idag och det är därför jag menar att jag skulle få ut betydligt mer av det minne jag har om jag väljer en processor på 533MHz FSB istället för en med 400MHz, dvs jag får både en ökad klockhastighet hos processorn samt att processorn jobbar snabbare mot minnet, vilket du också förklarade i ditt inlägg.

 

Men även om jag misstar mig i mitt antagande så ligger det ändå mycket prestandavinster i att gå upp i såväl minnes- som busshastighet..!

 

Jag kan inte använda snabbare än 266Mhz minnen på mitt moderkort har jag fått reda på. Men däremot går alltså 533MHz FSB bra.

 

 

EDIT: Rätta mig gärna om jag resonerar fel här ovan.

[inlägget ändrat 2005-01-11 12:08:51 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte använda snabbare än 266Mhz minnen på mitt moderkort har jag fått reda på.

 

Nej, men har jag rätt i min misstanke så ligger det trots allt prestandavinster att hämta även där. Alltså misstanken om att dina minnesmoduler, p g a bussen 400, nu kanske bara jobbar i hastigheten 200 (2x100MHz) och därmed inte med dess fulla kapacitet(?)

 

Nyare P 4:or med bussen 800 (4x200) vill ha DDR 400-minnen som så klart egentligen går i farten 2x200MHz...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men har jag rätt i min misstanke så ligger det trots allt prestandavinster att hämta även där. Alltså misstanken om att dina minnesmoduler, p g a bussen 400, nu kanske bara jobbar i hastigheten 200 (2x100MHz) och därmed inte med dess fulla kapacitet(?)

 

Jag har också kommit fram till att det måste bli så. Det blir nog att beställa en 2.8GHz 533MHz FSB. Kanske inte den mest prisvärda uppgraderingen genom tiderna (1700kr) men men.. Den verkar ytterst knepig att få tag på så det gäller att skynda sig men Duwaldt hade den hemma nu iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill verkligen tacka dig R.N för att du hittade ett ställe där denna processor gick att få tag på (den är hett eftertraktad och mycket svår att få tag på). Processorn är beställd och nu återstår bara att skaffa grafikkortet, som den här tråden egentligen handlade om frän början :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill verkligen tacka dig R.N för att du hittade ett ställe där denna processor gick att få tag på (den är hett eftertraktad och mycket svår att få tag på).

 

Det känns roligt att man kunde hjälpa till! :) Gratulerar till den faktiskt mycket viktiga och i allra högsta grad kännbara prestandaökningen du kommer att få. Tänker speciellt på vikten av att den nyare processorn har en mycket högre spelprestanda, och du är ju inne på att börja lira med datorn. Din processoruppgradering kommer förlänga datorns livslängd en avsevärd tid. Alternativet skulle ha varit att vänta till du inom en snar framtid hur som helst hade varit tvungen att byta samtliga av de tre komponenterna moderkort, processor inkl RAM vilket hade kostat dig några tusen kronor enbart det. Bara 6600 GT-kortet du är inne på att beställa kostar ju nästan ett par tusen kronor, så totalsumman hade (om du inte uppgraderat CPU:n nu) blivit många tusenlappar dyrare längre fram än beloppet du kostar på dig idag. Att Northwood 2.8GHz tydligen har blivit så pass svår att få tag på idag var en sak som jag faktiskt inte kände till förrän fram till "den här tråden". Så man kan verkligen säga att du "hann med tåget precis när det höll på att lämna perongen"! Grattis än en gång. Du bör kanske inte förvänta dig att kunna vara med och konkurrera bland dagens riktiga monstermaskiner. Men som jag sa tidigare i tråden:

"Ifall du verkligen skaffar dig ett GF 6600 GT och dessutom snabbast möjliga processor (för ditt moderkort), så kan man sen säga att du faktiskt har skaffat dig en "helt ny dator". Den kommer så klart inte att prestandamässigt kunna hänga med dagens kärnkraftverk till datorer. Men den kommer förmodligen ändå kunna hänga med i dagens mjukvaru(spel)-krav på ett väldigt hyggligt sätt. Och detta för en jämförelsevis mycket billig penning..."

 

/R.N

P.S. Glöm inte att du troligen även kommer behöva ett nätagg med högre effekt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Glöm inte att du troligen även kommer behöva ett nätagg med högre effekt!

 

Om man ska tro andra Dellägares erfarenheter så ska detta inte behövas. Många har uppgraderat till 2.8GHz och GeForce 6600GT utan att uppleva några problem med befintligt nätagg. Men vi får väl se. Tänkte i detta sammanhang passa på och fråga dig ifall den nya processorn kommer att dra mer ström och bli varmare än den gamla? Jag har fått för mig att det är först Prescottprocessorerna som lider av högre värmeutveckling och ökad strömförbrukning. Stämmer det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska tro andra Dellägares erfarenheter så ska detta inte behövas.

 

Hmm... det kan nog säkert stämma! Studera gärna den här bilden som listar en massa CPU-info som jag tror intresserar dig:

http://www.tomshardware.se/cpu/20041231/images/cpu_history_big.gif

 

Den Northwood 2.8GHz (133) som jag misstänker att du har beställt är tillverkad med 130 nm och drar bara 68.4W. Som jämförelse kan man titta närmare på gamla Willamette 2.0GHz (100) som är tillverkad med 180 nm och drar 71.8W. En 800MHz långsammare och äldre processor som alltså kräver mer effekt av nätagget! Så det borde alltså inte vara några problem alls för dig vad gäller strömförsörjning etc med den nya processorn. Och även mina erfarenheter säger att det framförallt var i samband med Prescott som stora värmeproblem uppstod...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång R.N. Hur skulle jag klara mig utan dig? :) Du har varit till ovärderlig hjälp i sammanhanget. Blir spännande att se vilken skillnad som uppnås. Nu ska jag bara beställa ett GeForce 6600 GT grafikkort med lämplig kyllösning. Har du några tips här så är de hjärtligt välkomna. Man vill ju inte att datorn ska låta som ett tröskverk efter uppgraderingen :). Men hur som helst, tack än en gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket själv för alla de poäng som du gett mig! :)

 

Här är Buggy:s lista över butiker med 6600 GT:

http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/nVidia%2C+AGP/Geforce+6600GT+128MB

 

I Mikrodatorn så var nyligen PCI-Express versionen av följande kort med och vann tävlingen bland mellanklasskort:

http://www.inet.se/index_main.asp?ref=pr&pl=5407307

Den här gången hade tidningen även med en bedömning av kortens ljudnivå. Och Leadtek-kortet fick omdömet: "mycket bra".

 

Ifall du inte även beställde en annan processorfläkt (vilket du antagligen behöver?) i samband med processorn, så är kyler iaf den här fläkten väldigt effektivt och det till en mycket låg ljudnivå:

http://duwaldt.se/product_info.php?cPath=75_80_83&products_id=3008

Ifall duwaldt inte redan har hunnit skicka iväg processorn så kanske du kan lägga till en kylfläkt till din beställning(?)

 

Eller varför inte den här fläktlösa varianten (dyr):

http://duwaldt.se/product_info.php?cPath=75_80_83&products_id=3047

 

Den här liknar förresten som en lite nyare och mer avancerad variant av min egen processorfläkt, vilken jag tycker har en behaglig ljudnivå:

http://duwaldt.se/product_info.php?cPath=75_80_83&products_id=3042

Min processor är iofs inte en Pentium 4, utan en Athlon 64 3400+ men som synes så passar fläkten ett flertal olika processorsocklar.

 

Men ett egentligen bättre ställe att söka efter tysta kyllösningar är hos:

http://www.whynoi.se/

Eller danska:

http://asp.webconsult.dk/privat/ShowProds.asp

Har själv köpt hörbara nätagg ifrån bägge ställen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du inte även beställde en annan processorfläkt (vilket du antagligen behöver?) i samband med processorn

 

Det sitter en ganska speciell lösning på Delldatorer där man har en kåpa över processorn som går till en fläkt som sitter på baksidan av datorn. Denna lösning tänker jag använda även på den nya processorn, Eftersom den inte verkar gå varmare än min gamla så ska det nog inte vara några problem. Vad var anledningen till att du tror att jag skulle behöva en annan processorfläkt, jag är inte riktigt med här?

 

Jag har själv läst att Leadteks kort fått bra kritik i tester och nu bekräftade du ju detta ytterligare :). Tack för det! Vad tror du om detta kort?

 

Leadtek WinFast A6600GT 128Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL AGP

 

som finns på www.datorbutiken.com

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter en ganska speciell lösning på Delldatorer där man har en kåpa över processorn som går till en fläkt som sitter på baksidan av datorn.

 

Nu när du säger det så kom jag ju på att Dell har haft lite fiffiga lösningar ända sen Slot 1-moderkortens tid och deras Pentium II:or. Min gråe far har haft en Dell P II 350MHz med bara en stor kylfläns och en chassifläkt baktill för att suga ut varmluften ur lådan. Likadant är det i min yngsta brors Dell P III Celeron 500MHz. Och det är förstås mycket primitivt jämfört med dagens lösningar, men i alla fall... På bilden i mitt huvud fanns bara en konventionell kyllösning när jag tänkte på din dator, d v s bara en vanlig kylfläkt på processorn och sen inget mer. Och därför gjorde jag bara ett antagande om att den kylfläkten i så fall blir underdimensionerad för den nya 2.8GHz:aren som förstås har en otroligt mycket högre klockfrekvens. Även om en 130 nm- avger mycket mindre värme än en 180 nm-processor vid samma klockfrekvens...

 

Vad tror du om detta kort?

 

Jag tror det verkar vara ett mycket bra 6600 GT-kort. Vad som gör mig lite bekymrad när jag tittar på tillverkarens sida...

http://www.leadtek.com/3d_graphic/winfast_a6600_gttdh_1.html

...är att endast stöd för "AGP 8X" finns angivet. Det innebär att kortet ska ha spänningen 0.8V. Och visst hade du väl agp4x? Det innebär i alla fall 1.5V (och det gamla agp2x har spänningen 3.3V). Grafikkort brukar kunna ställa om sig och fungera i agp-slotar som har olika hastighet och spänning. Därför undrar jag varför LeadTek som bara uppger agp8x (och med andra ord 0.8V)..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och visst hade du väl agp4x?

 

Javisst. Så det vore förstås inte så lyckat om kortet inte går att köra i agp 4X. Jag trodde att alla kort var bakåtkompatibla, men ditt inlägg får mig förstås att tveka. Undrar just hur man får reda på detta??

 

Sedan undrar jag om du vet ifall det går bra att ta bort den ordinarie fläkten och sätta dit någon "PCI blower" lösning (på detta kort eller något annat ifall det här nu inte går att köra i AGP 4X)? Dels får man ju då bättre kylning men framförallt så blir det säkert mycket tystare eftersom man då får ut den varma luften ur lådan. Processorfläkten, som alltså sitter bak på lådan, är nämligen temperaturreglerad och då den känner att temperaturen i lådan blivit högre så kommer den att brumma å de förfärligaste.

 

 

EDIT:

 

Jag hittade även följande kort samt kyllösning på kylning.com:

 

http://kylning.com/info.php?cPath=74_148&products_id=921

 

http://kylning.com/info.php?cPath=77_89&products_id=851

 

Enligt dem själva ska denna kylare även fungera på 6600-serien.

 

Har du något att säga om XFX grafikkort och specifikt detta kort?

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-12 11:25:06 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...