Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortsförvirringen är total!


danh35

Rekommendera Poster

Har du något att säga om XFX grafikkort och specifikt detta kort?

 

Här finns det med i ett test av sex st 6600 GT-kort (agp), tillsammans med en XP3200+ och 1GB minne:

http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_6600_gt_agp_roundup/page7.asp

 

På deras hemsida...

http://www.xfxforce.co.uk/product_view.php?sku=PVT43AND

...kan man under "System Requirements" se att kortet som lägst kräver en AGP 2.0-port, d v s agp4x med dess 1.5V (agp8x kallas även "AGP 3.0")! Så att satsa på XFX-kortet är säkert ingen dum idé. Observera att de angivit ett 300W-nätagg som minimikrav men som sagt beroende på datorn i övrigt så kan det mycket väl fungera bra även med en lägre effekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Tack R.N. Jag beställer ett Leadkort ifall jag kan få fram att detta skulle stödja AGP 4X, annars får det bli XFX-kortet. Jag kör nog med den ordinarie kyllösningen till att börja har jag kommit fram till (så jag inte riskerar att riva sönder kortet) och Leadtekkortet verkar ju ha hyfsat låg ljudnivå enligt testet du hänvisade till tidigare så det vore ju bra om det gick att använda till min dator. Har du själv någon speciell kylning eller använder du originalfläkten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt grafikkort (6800 GT) har orginalfläkten vilken precis på gränsen klarar vad jag själv tycker är en acceptabel ljudnivå. Nätagget (420W) har två st knappt hörbara papst-fläktar. Direkt under nätagget, i höjd med processorn har jag placerat ytterligare en lika tystgående papstfläkt som drar ut luften ur lådan. Processorn har en extra tystgående fläkt även den. Jag är fullständigt allergisk mot datorer som väsnas alldeles för mycket.

 

Jag kör nog med den ordinarie kyllösningen till att börja har jag kommit fram till...

 

Det kan nog vara vettigt att göra så. I stället för att slösa pengar på en annan fläkt med en gång så kan man i stället vänta och se hur mycket, och om man alls stör sig på orginalfläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkort brukar kunna ställa om sig och fungera i agp-slotar som har olika hastighet och spänning. Därför undrar jag varför LeadTek som bara uppger agp8x (och med andra ord 0.8V)..?

 

Jag hittade följande på Nvidias hemsida under FAQ:

 

Fråga:

"Will an AGP 8X graphics card work in a motherboard which only supports up to AGP 4X mode?"

 

Svar:

"NVIDIA based graphic cards which support AGP 8x mode (Accelerated Graphics Port) follow the AGP 3.0 specification. The AGP 3.0 specification retains backwards compatibility with older AGP 4x technology. All NVIDIA Geforce and Quadro GPU's which support AGP 8x mode are downwards compatible with AGP 4x motherboards. When a graphics card which operates at AGP 8x mode is installed on a motherboard which only supports up to AGP 4x mode, the card will automatically switch to AGP 4x operation. "

 

Kan detta möjligen styrka att det skulle gå bra oavsett korttillverkare?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa oljudet av fläktar finns det inga genvägar, ta bort samtliga och ersätt samtliga inkl kylare med Zalman Reserator och ett fläktlöst nätagg som tex Antec Phantom. Priset för ovanstående inkl kylblock för grafikkortet landar på ca 3600:- och vill man vara värst så kostar det ca 9000:- för ett Zalman TNN 500AF Chassie...

 

 

Information om bästa priset!

http://buggy.no-ip.com/index.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fullständigt allergisk mot datorer som väsnas alldeles för mycket.

 

Jag måste få ställa en till kort fråga till dig. Jag funderar nämligen på om den befintliga kylningen i min Dell-låda kommer att klara av den ökade värmeavgivningen från ett GeForce 6600gt. Jag såg dock i Mikrodatorn att Dell 8300 har sålt med Radeon 9800 pro. Denna dator har exakt samma låda och fläktar som min 4500. Slutsatsen man kan dra av detta är att ifall ett 9800 pro blir lika varmt eller varmare än ett 6600gt så borde det fungera med ett 6600gt i min dator utan några modifieringar av lådkylningen.

 

Frågan till dig blir alltså. Vilket kort avger mest värme utav 9800pro och 6600gt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att 6600GT har högt klockade minnen gentemot 6800 serien så misstänker jag att dom korten ligger ganska lika i förbrukning och innan vi får svart på vitt får man anta att denna jämförelse inte ligger så långt ifrån sanningen.

 

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040504/ati-x800-09.html

 

 

 

Information om bästa priset!

http://buggy.no-ip.com/index.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...innan vi får svart på vitt får man anta att denna jämförelse inte ligger så långt ifrån sanningen.

 

Tack för den länken. Däremot var det 9800 XT och inte 9800 pro som var med i jämförelsen. Vet dock inte hur dessa sklijer sig åt i värmeutveckling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket kort avger mest värme utav 9800pro och 6600gt?

 

Det kan man förstås bara spekulera om, men hypotetiskt så... medan 6600 GT (agp) har klockorna 500/900- på GPU respektive minne så körs 9800 Pro i 380/680MHz. Tittar man enbart på dessa siffror så kanske det är lätt att dra den förhastade slutsatsen att 6600 GT därmed avger mest värme. Dock ska man komma ihåg att det kortet tillverkas i 110 nm medan 9800 Pro görs/gjordes i 150 nm! Förhållandet kan därför vara precis tvärtom – 6600 GT avger minst värme?!

http://www.tomshardware.se/graphic/20041120/geforce-6600gt-agp-01.html

 

Däremot var det 9800 XT och inte 9800 pro som var med i jämförelsen. Vet dock inte hur dessa sklijer sig åt i värmeutveckling.

 

De är bägge tillverkade med 150 nm så där är de lika. Pro:s GPU är däremot 40MHz långsammare och likaså dess minne. Därför kan man åtminstone förmoda att värmeutvecklingen är lägre för Pro. I synnerhet som XT stödjer Overdrive och vid utnyttjandet av detta så krävs det givetvis ännu mer av kortets kylanordning...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta möjligen styrka att det skulle gå bra oavsett korttillverkare?

 

Översätter man svaret du hittade i FAQ:n med lite andra ord så kan man alltså säga att AGP 3.0 är bakåtkompatibel med version 2.0. Och därför kan man nog utgå ifrån att alla agp8x-kort även passar agp4x oavsett korttillverkare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Översätter man svaret du hittade i FAQ:n med lite andra ord så kan man alltså säga att AGP 3.0 är bakåtkompatibel med version 2.0.

 

Tack än en gång R.N för dina kunniga svar. Jag har mailat Leadtek och fått svaret att kortet utan problem ska fungera i AGP4X med spänningen 1.5V. Så nu återstår bara ett "men" innan jag beställer kortet, och det är det faktum att det verkar som att en hel del har haft rätt så stora problem med kortet. Se här:

 

http://forums.nvidia.com/index.php?showforum=26

 

Verkar som att mycket är löst i någon beta drivrutin som heter 67.03 men lite osäkert verkar det dock. Kanske man inte ska oroa sig över detta, ligger felen i drivrutinen så borde det ju bli bättre när nya versioner släpps. Men å andra sidan vill jag ju inte vänta flera månader på nya drivrutiner (eller hur länge det nu kan tänkas ta) för att spelen ska flyta klanderfritt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju låta bli och köra beta-versionen utan i stället köra den senaste släppta versionen som heter 66.93.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju låta bli och köra beta-versionen utan i stället köra den senaste släppta versionen som heter 66.93.

 

Javisst, men det är just 66.93 som inte verkar fungera så bra. Som jag skrev så verkar det som att en del problem är lösta i just betadrivern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man inte ska oroa sig över detta, ligger felen i drivrutinen så borde det ju bli bättre när nya versioner släpps.

 

Nej det är nog ingenting att oroa sig för. Starkt överdrivet så är strulande mjukvara orsak till 99.9% av problemen man regelbundet får i datorn, även om det kanske inte ser så ut från början. När jag fick mitt 6800 GT (Gainward) så fanns inte ens 61.77 som officiell drivare. Men t o m med den versionen, som ju faktiskt stödjer DX 9.0c (PS 3.0), så hade jag stora problem. Som kunde yttra sig i att spelen bara frös och stod helt stilla många sekunder, därefter försvann ljudet(!) och sedan bara "lossnade" allting och spelet flöt vidare hur bra som helst. Ända till nästa frysning då proceduren återupprepade sig... Men med nyare drivare har jag inte sådana problem längre. Och just nu använder jag version 67.22 vilken jag tycker har fungerat bäst hittils:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=934

Som man kan läsa i texten så var den främst riktad mot Nvidias Quadro-serie men att den även har WHQL-certifiering för Geforce 6. Kanske jag tittade slarvigt men vad jag kunde se så verkar ingen ha testat 67.22 i en av trådarna under länken du skickade:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=294

 

Just WHQL-certifieringen är någonting jag värdesätter mycket. Jag vill ha en snabb dator men framförallt en mycket stabil sådan! Och det att försöka säkerställa stabiliteten så långt som möjligt är en av orsakerna till varför jag aldrig installerar beta(eller utan WHQL-cert)-drivare i min dator. Kör heller aldrig någon komponent överklockad. Enligt mina mått mätt så är en dator inte stabil så länge den inte lyckas vara igång dygnet runt helt problemfritt under åtminstone några veckors tid. Får man under de veckorna endast EN ENDA hängning, omstart... vad som helst, så är det dags att börja felsöka (vilket program/drivrutin strular (behöver avinstalleras alternativt uppdateras), vilken komponent är överklockad, behöver nätagget eller någon minnesmodul bytas ut..? etc etc).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag tittade slarvigt men vad jag kunde se så verkar ingen ha testat 67.22 i en av trådarna under länken du skickade:

 

Jag har aldrig sett någon använda denna i forumet. Kanske det beror på att den varit ämnad framförallt för Quadro-serien och att de som haft problemen inte har varit lika observanta som dig och upptäckt att den faktiskt går att använda även för 6-serien. Det gäller uppenbarligen verkligen att ha järnkoll på läget i denna bransch :). Jag kommer efter detta "tips" att testa denna drivare med kortet, så kanske många av de problem som rapporteras kommer att gå mig helt förbi.

 

EDIT: Förstår dock inte varför inte Nvidia lägger ut denna drivare under kategorin GeForce och TNT2 om den nu fungerar mycket bättre.

[inlägget ändrat 2005-01-14 15:02:32 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår dock inte varför inte Nvidia lägger ut denna drivare under kategorin GeForce och TNT2 om den nu fungerar mycket bättre.

Nvidia låter folk testa den på "The Guru of 3D", innan den läggs ut för officiell nerladdning på deras download drivers sida för GeForce och TNT kort.

Vidare går att läsa att originalfilstorleken för 67.22 var 27 MB, men den nerladdningsbara filen från Gurun är 14 MB. Detta är åstadkommet med modern kompressionsteknik. Man får väl hoppas att inget är borttaget bara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvidia låter folk testa den på "The Guru of 3D", innan den läggs ut för officiell nerladdning på deras download drivers sida för GeForce och TNT kort.

 

Den var ju WHQL-certifierad för 6-serien och då borde den ju vara testad nog för officiell nerladdning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var ju WHQL-certifierad för 6-serien och då borde den ju vara testad nog för officiell nerladdning.

 

För att Nvidia ska släppa en drivare som "officiell" så verkar det krävas att den kan stödja allt från Geforce "1" (GF 256) och upp till Geforce 6 på ett så stabilt och bra sätt som möjligt(?) Det är åtminstone min tolkning. Och version 66.93 vilken i nuläget är den senaste (för Win XP) har fått Microsoft:s WHQL-cert fr o m GF 256 till GF 6, men alltså inte för TNT 2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, nu är både kortet och processorn beställd. Jag vill avsluta denna tråd med att ge dig ett stort tack för den hjälp du gett mig kring detta ämne R.N.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte glömt att beställa värmeledande-pasta till processorn?

 

[inlägget ändrat 2005-01-14 18:01:06 av BeOS/Zeta]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte glömt att beställa värmeledande-pasta till processorn?

 

Nej då, Artic silver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, nu är både kortet och processorn beställd. Jag vill avsluta denna tråd med att ge dig ett stort tack för den hjälp du gett mig kring detta ämne R.N.

 

Det känns roligt att ha kunnat vara till hjälp! :) Gratulerar till att du kommer få en egentligen helt annan dator än din nuvarande "gamla skorv"..! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till att du kommer få en egentligen helt annan dator än din nuvarande "gamla skorv"..! ;)

 

Ja, men den klarar i alla fall av att köra Word hyfsat snabbt. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara få lägga till detta test som gör en vansinnigt grundlig genomgång av kortet jag beställde:

 

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=1309&cid=3&pg=1

 

Hade du missat det R.N. ? ;-)

 

Testet kan kanske vara av intresse för andra som är ute efter ett kort i detta segment.

 

[inlägget ändrat 2005-01-16 00:06:35 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du missat det R.N. ? ;-)

 

Ja, men nu har jag läst igenom testet och det var sannerligen mycket intressant! Tack för den länken. Nu har vi ju "svart på vitt", som Xplane också verkade vara ute efter(?) Att 6600 GT (agp) tydligen blir så pass varmt var inte direkt någon positiv överraskning..! :-P Men prestandamässigt sett så tycker jag testet bekräftar att 6600 GT tveklöst är bästa valet ur den priskategorin. Följande test (iofs av PCI-Express) visar att Ati:s närmaste motsvarighet i X700-serien oftast presterar mycket sämre:

http://www.tomshardware.se/graphic/20041223/vga_charts-03.html

 

Mellanklasskortet 6600 GT är t o m ett vettigare val än förra generationens herre på täppa, från prestandaklassen, Radeon 9800XT! I synnerhet med tanke på att 9800XT som lägst kostar kring 4000 spänn numera. En sak som förstås innebär att det kortet kortet i dagsläget är ett mycket dåligt köp!

http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/ATI%2C+AGP/Radeon+9800+XT+256MB

Även om agp-versionen av 6600 GT blir mycket varmt så ska i alla fall Leadtek ha ett plus i kanten för sin kyllösning, om vilken HardwareZone i sammanfattningen skrev:

"Its highlights include a more efficient and ultra quiet cooler..." :)

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=1309&cid=3&pg=19

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...