Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spara variabler i en databas...

mocs

Recommended Posts

Hej!

Jag vill lägga till variabler i en databas och då inte bara variabler som användare skriver in i <FORM> utan även via $_GET.

Jag får det inte att fungera med variabler som användare inte skriver, säkerligen för att jag inte vet hur man gör.

Vore mycket tacksam för hjälp!

<?[color="#0000ff"]php[/color] 
$connection = [color="#ff0000"]mysql_connect[/color]("*", "*", "*") [color="#0000ff"]or[/color] [color="#0000ff"]die[/color]("Kunde inte skapa koppling!");
[color="#ff0000"]mysql_select_db[/color]("mnk152_vt04_023") [color="#0000ff"]or[/color] [color="#0000ff"]die[/color]("Kunde inte välja databas");

$sidno = [color="#0000ff"]$[/color]_GET['subjectnumber'];
[color="#0000ff"]print[/color]("Antal inlägg i detta ämne: ");
[color="#0000ff"]print[/color]($sidno);

[color="#0000ff"]print[/color]("<tr><td colspan=2 align=center><font size=1 color=[color="#006400"]#FFFFFF face=Verdana, Arial, Helvetica>(blankrad)</font></td></tr>");[/color]
[color="#0000ff"]print[/color]("<tr><td colspan=2 align=center><table><tr><td align=left><font size=1 color=[color="#006400"]#000000 face=Verdana, Arial, Helvetica><FORM method=POST action=create_message.php>Meddelande:<BR><BR><textarea rows=5 name=text cols=40></textarea><br><br><input type=submit value=Skicka name=send></FORM></font></td></tr></table></td></tr>");[/color]

[color="#0000ff"]if[/color]([color="#0000ff"]empty[/color]([color="#0000ff"]$[/color]_POST['text']))
$text = "not set";

[color="#0000ff"]if[/color](![color="#0000ff"]empty[/color]([color="#0000ff"]$[/color]_POST['text']))
{
	$text  = [color="#0000ff"]$[/color]_POST['text'];		
	$sid = [color="#0000ff"]$[/color]_GET['subjectid'];
	$sidno++;
	$uid = 1;

$add = "INSERT INTO sp_messages (mid, sid, sidno, uid, messagetext, created) VALUES ('', '$sid', $sidno, '$uid', '$text', NOW())";
	[color="#ff0000"]mysql_query[/color]($add) [color="#0000ff"]or[/color] [color="#0000ff"]die[/color]("Det gick inte att lägga till information!");

[color="#ff0000"]mysql_close[/color]($connection);

[color="#0000ff"]print[/color]("Information lades framgångsrikt till i databasen, fortsätt endast om du vill skapa ytterliggare ett meddelande i detta ämne i moxBB!");
} 

[color="#0000ff"]print[/color]("<tr><td colspan=2 align=center><font size=1 color=[color="#006400"]#FFFFFF face=Verdana, Arial, Helvetica>(blankrad)</font></td></tr>");[/color]

[color="#0000ff"]print[/color]("</table>");

?>

$_GET hämtar parametrar som skickats med i adressen så här:

sidan.php?subjectnumber=47&subjectid=11

Om du vill skicka med något från ett formulär utan att användaren behöver skriva något, rekommenderar jag istället följande HTML:

<input type="hidden" name="subjectnumber" value="47">
<input type="hidden" name="subjectid" value="11">

Då hamnar de värdena i $_POST om du har post som method.

mvh

Olle

mysql_select_db("mnk152_vt04_023")

Oj, jag känner igen det DB-namnet. Det måste vara en viss kurs på HIK... ;)

Jag får det inte att fungera med variabler som användare inte skriver, säkerligen för att jag inte vet hur man gör.
Det må bero på att jag är alldeles nyvaken (ja, sant) men jag förstår inte riktigt problemet. Vilka variabler är det som användarna inte skriver, men som ändå ska (?) sparas i databasen?

Den enda större konstigheten jag ser är:

[color="#0000ff"]if[/color]([color="#0000ff"]empty[/color]([color="#0000ff"]$[/color]_POST['text']))
$text = "not set";

[color="#0000ff"]if[/color](![color="#0000ff"]empty[/color]([color="#0000ff"]$[/color]_POST['text']))
{

Vad ska $text = "not set"; vara för?

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Ja, det stämmer, håller på att skapa ett diskussionsforum... moxBB håller på att ta form:-)

Det var några variabler som skickas till sidan enligt principen create_message.hph?sid=2&sidno=3, jag har dock löst detta problem med hjälp av "hidden" formfält...

/ mocs

Problemet är alltså löst? Bra.

Ja, det stämmer, håller på att skapa ett diskussionsforum...
Lycka till! Jag är faktiskt med på samma kurs, och jobbar med samma uppgift :)

moxBB håller på att ta form:-)
Intressant namn. :)

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...