Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koda dvd - FORT!

Socks

Recommended Posts

Jag har ett gäng filmer jag skulle behöva koda om som DVD. Jag insåg till min bestörtning hur otroligt långsamt nero är på att koda mpeg. Att koda Xvid på min dator är ungefär 4x snabbare än DVD i nero. Är det någon som har lite koll på vilka encoders som är snabba?

Encoding av (höupplöst) video är en resurskrävande process. Har man inte en riktigt snabb processor och mycket minne så tar det lång tid. Riktigt lång tid.

Min erfarenhet är att Nero varken är särskilt bra eller snabb på omkodning, i jämförelse med andra alternativ. Rätta mig om jag har fel. Jag använder TMPGEnc eller Canopus Pro Coder för detta arbete. Jag upplever att Canopus v2 är något snabbare än både tidigare versioner och TMPGEnc. Den andra fördelen med båda dessa program är att man kan anpassa väldigt många inställningar för att få ut bästa möjliga kvalitet, med hänsyn tagen till ändamålet. Dvs. snabbhet kontra kvalitet.

När det gäller till vilket format man ska koda om sina filmer bör man tänka på:

källmaterialets format/upplösning samt till vad man skall använda resultatet. Tex. att koda om relativt lågupplösta filmer till MPEG-2 i DVD standard är resursslöseri. På samma sätt kan det visa sig att man har tänkt att spela upp resultatet på stationära/standalone DVD-spelare som klarar av att spela upp DivX/XviD.

Frågan är alltså i vilket format och i vilken upplösing som ditt "gäng filmer" är i samt vad du skall använda resultatet till.

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

Min erfarenhet är att Nero varken är särskilt bra eller snabb på omkodning, i jämförelse med andra alternativ. Rätta mig om jag har fel.

Håller med till 100%. Det Nero är riktigt bra på förutom att bränna, är att omkoda DVD-filer (Omkoda VOB till att passa in på en DVD5 skiva med hjälp av Nero Recode 2) men så är inte fallet här.

Här finns tips,guider och encoders:

http://www.videohelp.com/

Tex. att koda om relativt lågupplösta filmer till MPEG-2 i DVD standard är resursslöseri. På samma sätt kan det visa sig att man har tänkt att spela upp resultatet på stationära/standalone DVD-spelare som klarar av att spela upp DivX/XviD.

Jojo. Givetvis klarar inte DVD:n XviD. Filmerna är några avsnitt ur en TV-serie som jag har i XviD-format (inspelat från digital-tv). Jag tycker bara det är lite underligt att XviD kan vara så mycket snabbare att koda då den egentligen är mycket mer avancerad än mpeg2. Jag vet att det är så och nu är jag ute efter det "minst dåliga".

Håller med till 100%. Det Nero är riktigt bra på förutom att bränna, är att omkoda DVD-filer (Omkoda VOB till att passa in på en DVD5 skiva med hjälp av Nero Recode 2) men så är inte fallet här.

En sak till som nero är bra på är att rippa CD-skivor. Men hursomhelst, jag använde nero av ren lathet. Jag ska kolla på den där sidan sen när jag kommer hem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...