Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med installation av SATA-disk

HasseA

Recommended Posts

Hej.

Har kommit över en Western Digital Raptor WD740GD som jag skulle vilja sätta in i min dator, i första hand som sekundär hårdisk. Har kollat på forumet och det skall inte vara något problem installera denna disk, men för mig fungerar det inte.

Jag får en ny enhet installerad men det är en Generic SCSI DVD-spelare !! Får dessutom ett felmeddalnde att IDE-kanal kan inte installeras. vad är problemt ?

Hur kan man se i BIOS att SATA kan användas/aktiveras?

Är det drivrutiner som saknas ?

Har en P4 2,6 med ASUS P4SD-LE som enligt uppgift skall stöda SATA.

Har ingen XP-cd eller diskett med drivrutiner.

Tacksam för synpunkter

//HasseA

Vilket OS använder du?

Det beror på vilket BIOS du använder. Har ingen erfarenhet av ASUS moderkort, så det kan jag tyvärr inte svara på. Men någonstans ska du finna SATA controller, och då är det bara att aktivera denna.

Disken behöver inga drivrutiner, men kontrollern som den är ansluten till behöver. Antar att du kopplat disken till moderkortets SATA-uttag. Är det eget bygge eller så kallad märkesdator, t.ex. Compaq? Om eget bygge så ska en CD kommit med moderkortet, annars hämta från tillverkarens sida. Har du märkesdator bör där också ha ingått CD, annars hämta drivrutiner från tillverkarens support and drivers.

Titta i Enhetshanteraren vad som står under SCSI- och RAID-styrenheter.

En reflektion ang din tänkta användning av Raptorn, varför inte ha den som system-disk? Går märkbart snabbare att arbeta med XP då.

Nu är läget att disken har hittats och är formaterad. Jag har skapat två partitioner, 30 resp 40 GB. Det problem som återstår är att SCSI DVD fortfarande finns installerad och är synlig under Min dator tillsammans med övriga lagringsenheter. Dessutom varje gång jag startar datorn så får jag meddelande om ny maskinvara hittats, en Primär och en sekundär IDE-kanal har hittals, Jag får sedan felmeddelande att dessa inte gick att installera, är nu gul-markerade i enhetshanteraren. Inaktiverar jag dessa försvinner den nya disken. Vad är problemet och vad skall jag göra för att få IDE-kanalerna OK? Vad gör jag med SCSI DVD:n, avinsstallera ?

Som det ser ut nu verkar allt fungera men jag vill ändå fixa till problemet med IDE-kanalerna och SCSL-DVDn ?

I enhetshanteraren under SCSI Raid enheter står det D346PRT SCSI Controller

Jo, jag hade tänkt göra den till system-disk. Hade tänkta används Ghost 2003 och använda clone-disk funktionen. Något att tänka på här ?

Tacksam för synpunkter

HasseA

I enhetshanteraren under SCSI Raid enheter står det D346PRT SCSI Controller

Om du dubbelklickar på D346PRT SCSI Controller och tittar under fliken drivrutiner, vad står där är det leverantörens drivrutinsversion eller någon Windows generic?

...meddelande om ny maskinvara hittats, en Primär och en sekundär IDE-kanal har hittats

Har du något anslutet till dina IDE-kanaler, i så fall vad?

I BIOS och under menyn Boot, vad finns där, ser du något med SCSI/controller?

Drivrutinerna för D346prt SCSI Controller är angivna som Windows egna.

Vad skulle kunna vara anslutet till IDE-kanalerna. Det enda tillägg jag gjort är att jag kopplat in den nya SATA-disken. Kopplar jag ur den så får jag inga meddelanden om att ny maskinvara hittats och nya IDE-kanaler.

I Boot-menyn finns inget angivet SCSI/controller.

Kan tilläggas att jag laddat ned drivers för

WD Serial ATA RAID Controller Card Driver, är det dessa som saknas ? Hur kan jag ladda in dessa i så fall ?

Den nya SATA-disken verkar fungera, jag kan skriva och hämta data ifrån den. Kör jag WG Lifgaurd Diagnostics så får jag inga fel.

/HasseA

Vad skulle kunna vara anslutet till IDE-kanalerna.

CD/DVD-ROM, IDE-diskar. Men om du inte har det inaktivera dessa.

I Boot-menyn finns inget angivet SCSI/controller.

Om du dubbelklickar på 1st, 2nd, 3rd eller 4th boot device så ska du få upp alternativ. Finns där inget med SCSI...? Själv har jag lagt till SCSI/Onboard ATA Boot Device som andra boot-alternativ. Tilläggas ska att jag har min Raptor ansluten till ett PCI-kontrollerkort, då mitt moderkort inte har SATA-anslutning.

WD Serial ATA RAID Controller Card Driver

Har du hämtat dessa drivers från moderkortstillverkaren eller datortillverkaren?

Som jag nämde tidigare i BOOT-menyn finns inget angivet om SCSI dvs ej heller som val för boot-device. Det finns inget angivet om vare sig SCSI eller SATA, RAID i BIOS sättningarna, vad jag kan se.

WD Serial ATA RAID Controller Card Driver har jag hämtat från Western Diditals hemsida för denna disk. Är ett controller card en extra enhet eller tillhör den disken/moderkortet ?

Min teori är att den nya SATA-disken har blivit installerad som en EIDE disk och fungerar som en sådan, kan det stämma ? Om så är det något dom inte stämmer med SATA inställningarna i BIOS eller liknande.

vad kan jag göra ?

/HasseA

Är ett controller card en extra enhet eller tillhör den disken/moderkortet?

Kan vara både och. Har man ingen integrerad kontroller för SATA på moderkortet, så är ett PCI kontrollerkort valet. Men i ditt fall så är det inbyggt i moderkortet. Har du kikat på moderkortstillverkarens sida om drivrutiner och även manualen för moderkortet? Där bör du hitta info om hur SATA-diskar ansluts/aktiveras. Har som jag tídigare skrev inget moderkort med inbyggd kontroller fört SATA, så jag har ingen erfarenhet av det utan bara med separat kontrollerkort.

Hoppas någon med erfarenhet av moderkort med SATA-stöd ser tråden.

Nu har jag efter mycket provande fått den nya disken att bli installerad utan errors (IDE-kanaler läggs upp ok). Återstår dock några problem.

Aktivt UDMA överföringsläge är UDMA 5. Skall väl vara UDMA 6 för bästa prestada ? Spelar detta någon roll ? Vad skall göras för att få UDMA 6?

Hade tänkt göra denna disk till systemdisk. Har då skapat en image (clone) mha Ghost 2003 av C-partitionen till H-parartitionen som ligger på Raptor-disken. När det var gjort kopplade jag bort den gamla disken och startar om, då får jag direkt efter BIOS-setupen "Error loading OS". Vad har jag missat att göra ? Jag tycker att detta borde fungera utan några BIOS-ändringar.

/HasseA

Aktivt UDMA överföringsläge är UDMA 5. Skall väl vara UDMA 6 för bästa prestanda? Spelar detta någon roll? Vad skall göras för att få UDMA 6?

Har själv råkat ut för det, men med en senare kontrollerkorts-drivrutin eller om det var ny BIOS för kontrollerkortet, så visades UDMA 6.

Med mitt nuvarande kontrollerkort (Promise SATAII150 TX4) så visas UDMA 6 för Raptorn, men UDMA 2 för en SATA DVD RW.

Äntligen, nu fungerar det. Det hjälpte att använda Seagates DiscWizard med "As the boot drive keeping the old drive in the system." Att jag har kvar den gamla C, innebär det att om jag kopplar bort den nya så bootar den automatiskt från den gamla C ?

Raptor-disken är snabbare det märks, men den låter väldigt mycket när den jobbar. Detta kan nog innebära att jag vi ha tillbaka den gamal disken som systemdisk, jag får se. Kan man göra något åt ljudet ?

Det mästa verkar fungera att köra från nya disken förutom Norton Antivirus, som jag nog får installera om.

HasseA

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...