Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Celeron på 1,75 V??

Hawkeye1

Recommended Posts

I Maxidata 5 så skriver de att man kan överklocka en C533 till 952 om man ökar volttalet till 1,75... Är jag snurrig, men jag har alldeles för mig att en Celeron brukar gå på 2,0 V som standard, och man ska ju knappast sänka späningen... Feltryck??

jobbigvolvo

Celeron 2 menar dom.

Den går med 1.5v standard.

1.75v kan enkelt ha sönder en C2'a, men kan å andra sidan möjliggöra en högre överklockning.

Jag som trodde jag höll mig uppdaterad på hårdvarufronten. Celeron 2 har jag inte hört talas om, för du menar väl inte en PIII FCPGA Coppermine? De går ju med 100/133MHz FSB och då lär man ju knappast kunna klocka en sådan till runt 900 MHz med 112 Mhz buss...

jobbigvolvo

Jo, Celeron2 finns, med stöd för SSE.

Alla Celeron som är FCPGA är sådana.

Dom finns (hittils) i 533, 566, 600, 633 och 667MHz.

Kom ihåg att det även finns PPGA Celeron i 533MHz.

Ja, du har så rätt (fast det visste du väl redan...) Tack för infon!!

Finns det moderkort ute idag som stöder ända upp till 667MHz:ar?? De skulle ju behöva ha en multipel på 10 ggr bussen!

jobbigvolvo

Multipeln sitter inte på moderkortet numera (sedan P2'an kom) utan i processorn.

Därför så spelar det ingen roll om moderkortet bara stöder x8 (vilket f.ö är max).

Och de flesta nyare moderkort (BX, VIA, m.m) har BIOS-uppdateringar som kan identifiera C2'an.

Det hänger mer på om moderkortet kan ge 1.5v (eller 1.75.....), men det löser man lätt med en SLOT1->S370 adapter.

Du kan väl knappast få en multiplikator som är högre än vad moderkortet stödjer. Det är väl snarare så att det inte går att starta datorn om processorns multipel är högre än vad moderkortet klarar.

De funkar iofs bara med den multipel som de är inställda för, moderkortets inställningar för multipel ignoreras.

jobbigvolvo

Så här är det med moderna moderkort:

CPU'N BESTÄMMER MULTIPELN !!!!

Det gäller för K7, P2, P3, och Celeron !!!!, men om processorn inte är multipel-låst så är 8x max.

BX-chipset'et klarar bara 8x multipel, alltså borde inte det gå med en Celeron 566'a (x8,5) men ändå så listar moderkortstillverkarna support för >700MHz celeron (x10.5).

Det hela handlar om ifall BIOS'n känner igen de nyare CPU'erna eller inte.

Chansen är att om man kan köra med en "Coppermine" P3'a så kan man köra med en C2'a.

Chansen ökar ytterligare om man har ett "bra" moderkort, d.v.s från ASUS, ABIT, AOPEN o.s.v

T.ex så stöder ABIT's BH6 (2 år gammalt) C2'orna, men endast med en adapter som kan justera spänningen korrekt.

Är det slutdiskuterat eller ??? ;)

Joho, du David det går hur fint som helst. Det du byglar på ditt MK är bara en styrning till processorn sen kan den tolka byglingen hur den vill.

• 2 months later...

Maxidata slår alla rekord i att skriva rena faktafel.

Att en 533Mhz FCPGA (även kallad 533A!) Celeron skulle göra 952Mhz överhuvudtaget är högst otroligt och kräver extrem kylning alternativt väldigt tur med chippet. Och utöver det troligen mer volt än 1.75.

Snittet på overclockers.com databasen ligger på 850Mhz.

Min 566Mhz Cel2 går i 952Mhz, dock med den värsta FCPGA kylaren mig veterligen (Alpha PEP66) och med 1.9! volt.

Och jag hade tur med chippet!

/mhe

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...