Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Modemets IP-adress


Thomas Landén

Rekommendera Poster

Thomas Landén

Hej!

Jag har ett hemnätverk med en D-Link 604 router och en delat bredband med ett Zyxel 645 modem. När man installerade modemet had det en ip-adress där man lade in användranamn och lösen. Nu har jag glömt bort den ip-adressen. Finns det något sätt som man kan få reda på det?

 

Hälsningar

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt om det är vad du är ute efter men om du öppnar ett kommandofönster (Kör > skriv 'cmd' > Enter) , skriv ipconfig.

 

På en av raderna ska du ha

 Standard-gateway  . . . . . . . . : 192.168.1.1

eller någon liknande ip-adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Landén

Tack för svaret, jag har provat det, men jag får bara upp min dator och routerns ip-adress..

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är jag med. Det är alltså modemets ip-adress du är ute efter. Enklast är att i kommandofönstret skriva tracert www.sunet.se

 

Du får då fram hur din förfrågan hoppar framåt mot den sökta adressen

 

C:\Documents and Settings\XXXXX>tracert www.sunet.se

Spårar väg till www.sunet.se [192.36.125.18]
över högst 30 hopp:

 1    10 ms   <10 ms   <10 ms  192.168.1.1
 2   <10 ms    10 ms    10 ms  213.xx.xx.1
 3   <10 ms    10 ms    10 ms  10.0.112.1

På rad 2 ser du mitt modems ip-adress utåt. Jag har dolt en del av den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Landén

Hej´igen,

 

Det jag får fram på rad 2 är mitt externa ip-nummer som jag fått av Telia. Jag är ute efter det interna typ 192.168.X.X.

 

/Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i routerns konfigurering. I mitt fall skriver jag i webläsarens adressfönster http://192.168.1.1

och efter inloggning kommer jag dit. Leta runt lite där så kanske du hittar den. Själv sitter jag numera med ett kombinerat ADSL-modem/Router/trådlös AP från D-link. Jag hade tidigare en DI-604 men har varken den eller dokumentationen kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Landén

Har letat runt lite i min D-Link, men inte hittat mer än mitt externa IP nummer (från Telia) och mina datorer i nätverket. Verkar hopplöst...

 

Tack i alla fall för ditt engagemang.

 

/Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Default IP på ditt modem är 192.168.1.1. Har du ändrat det kan du ju alltid reseta burken till default-inställningarna. Fast då har du ju lite andra inställningar att fixa till också !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att koppla bort routern och ansluta en dator direkt till modemet. Efter det så ansluter du via Internet Explorer till din gateway som du ser via cmd->ipconfig. (Troligtvis 192.168.1.1 eller 192.168.0.1).

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Landén

Bra idé, men när jag gör det så får jag IP-adress XX.XXX.XXX.113 och standardgateway (=modemet?) samma som ovan men .1 som sista sifferkombination, och med den i Internet Explorer kommer jag inte in tyvärr.

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det är inte så att du har ställt modemet i bryggläge? Eftersom du skall byta user/pass så kan du ju lika gärna börja med att återställa till grundinställningar med den knapp som finns (på undersidan?) på(av) modemet. Sedan bör det tips jag gav ovan fungera!

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Landén

Jag har testa följande:

-Resetat modemet och startat om datorn.

-Surfat runt och konstaterat att modemet bör ha ip 192.168.2.1 (detta stämmer även med instruktionen som min tidigare ISP Spray skickade med samt Zyxcels hemsida.

-Kopplat in modemet direkt till datorn och kört ipconfig och fått en ip adress på gatewayen som nästan är identisk med den externa jag fått från Telia bortsett från de tre sista siffrorna (och långt ifrån 192.168.2.1).

 

Det känns hopplöst för närvarande. Tack alla som engagerat sig i frågan.

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Kopplat in modemet direkt till datorn och kört ipconfig och fått en ip adress på gatewayen som nästan är identisk med den externa jag fått från Telia bortsett från de tre sista siffrorna (och långt ifrån 192.168.2.1).

 

Vad är det för adress du får? Windows delar i vissa fall ut en ip-adress om det är något fel med DHCP-tilldelningen!

 

/Johan

 

edit: Det är inte så enkelt att du har anslutit din dator till fel port på modemet?

 

[inlägget ändrat 2005-01-06 23:08:11 av Prophecy]

[bild raderad 1/6/2005 11:15:08 PM av Prophecy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zyxel Prestige 645 kan köras i två lägen, bryggat och PPoE.

Kör man i PPPoE så kan man logga in i modemet och då är det modemet som tilldelar IP. Exempelvis Spray kör med detta.

Kör man bryggat så tilldelar ISP ip och då kan man inte logga in i modemet. Exempelvis telia kör med detta.

 

Observera att det endast är då man kör PPPoE som man kan ange något användarnamn och lösenord och det är bara då man kan gå in i modemet.

Kör du telia har du ingen orsak att gå in i modemet (bara om du någon gång skulle vilja byta från Telia till någon som kör PPPoE (Spray, Glocalnet mfl)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Landén

Tack för ditt svar, det förklarar allt. Jag misstänkte att det var på det sättet eftersom man med Telia loggar in på en Websida och anger användarnamn och lösen till skillnad från Spray där man loggar in på modemet och anger detta. Visste dock inte att man med Telia inte kunde komma in i modemet. Stort tack.

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något sätt borde man kunna komma in för att kunna ställa tillbaka till PPPoE, förmodligen måste man återställa modemet för att kunna göra det.

 

Men min poäng var att det inte är någon poäng att gå in i modemet om man har telia eftersom man inte kan göra något meningsfullt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...