Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från mini-DV till PC


isunda

Rekommendera Poster

Jag har en nyköpt Panasonic NV-GS11 som jag filmat med under jul och nyår. Har nu försökt att föra över filmen till min PC för att sedan bränna som DVD (och även spara en och annan rolig sekvens som MPEG på datorn). Jag har Windows XP och jag lyckas utan problem få in filmen i datorn via medföljande USB-kabel. Det går också utmärkt att med programmet Unlead Video Studio spara filmen som MPEG på datorn eller att bränna VCD eller DVD. Men!!! Det stora problemet som jag vill ha hjälp med är att bild och ljud ej synkar!!! När man spelar upp filmen från DV-kameran är allt i sin ordning. Men så fort jag spelar den sparade filen i datorn uppstår denna störning. Vad ska jag göra? Tacksam för hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har själv oxå köpt Panasonic NV-GS11 med tillhörande programvara. Har även Windows XP men lyckas inte överföra annat än stillbilder till min dator. Hur har du lyckats med överföringen????

OBS!! Jag är kraftig nybörjare på området=behövs en idiotsäker förklaring

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från en miniDV-kamera ska man använda FireWire för att kopiera över filmen till datorn. Det behövs en FireWire-ingång på datorn + en passande sladd. Kvaliteten på den kopierade filmen komme ratt bli avsevärt bättre än USB-vägen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taget. Om man nu skaffat FireWire, behövs det då något ytterligare program för att ladda när filmen i datorn eller finns det redan i XP. Programvaran (DV studio3.0) som medföljde verkar bara hantera stillbilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu har jag lyckats få in skiten i datorn dessutom lyckats bränna när till VCD. Dock är upplösningen kass. Tänkte försöka bränna till super VCD eller DVD men det var ju inte självklart :( I Nero krävs plug-in (?) och i MyDVD funkar inget!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå.

 

Jaja, du har ju kommit rätt långt i alla fall! SVCD blir betydligt bättre än VCD men som det ser ut idag med priser och så tycker jag nog att DVD är det enda vettiga att satsa på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har tidigare bara använt USB för överföring till Win Movie Maker. Men nu har jag köpt Firefire kort och nu kan jag välja att få högra upplösning på materialet. Mycket bra!!! Men problem: Win Movie Maker hittar inte någon brännare för att bränna den färdiga filmen. Hur gör man för att lösa detta. Jag har ju en DVD-brännare som funkar men Win Movie Maker hittar den inte påstår den. ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det kan man ju göra, men jag har inget annat program som kan bränna dessa filer som VCD, SVCD eller DVD. Tycker det är konstigt att inte Windows Movie Maker hittar brännaren. Ingen som känner till nån inställning för att programmet ska hitta brännaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag lyckas inte få över videomaterialet från kameran till datorn med Win MovieMaker. Använde ni drivrutinerna som medföljde på skivan? Hur har ni ställt in kameran vid överföringen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga speciella inställningar alls. Bara att koppla in. Jag har helle ritne installerat några drivrutiner, kameran upptäcks ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LizardKng, har du ställt in den på dv-läget under usb-function (på kameran), då du tar emot filmen?

 

Fattar inte varför det inte fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB? Nej, FireWire ska det vara!

 

DV-film kopierar man över till datorn genom FireWire.

[inlägget ändrat 2005-05-13 12:57:04 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...