Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bränna film


Lolenona

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har laddat ner film till min dator i MPG- och AVI-format. Nu vill jag bränna dem på CD eller DVD för att se dem på min DVD-spelare. DEn visar följande format: DVD, VCD, SVCD, CD, CD-R, CD-RW, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, MP3 och JPEG-filer.

 

Hur gör jag klokast för att kunna se mina filmer?

 

mvh

/Lolenona

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Visst har jag gjort det, men jag hoppades på ett rakt, enkelt, svar!!! Men, det finns nog inte, jag vet... Det är väl bara att prova. MEN, det är en djungel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är så med datorer. finns inga bekväma genvägar....

 

Brukar säga att man ska ha 10 egenskaper för att hålla på med datorer:

Tid, Intresse och 8x tålamod;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du måste göra är att bestämma dig för vad du vill göra för något(DVD, SVCD, VCD eller olika beroende på film), sen måste du lära dig hur man konverterar från ett format till ett annat.

 

http://www.videohelp.com/ finns alla guider du behöver (så länge det är Windows du använder). De filmer du tankat hem i mpg-format är förmodligen redan SVCD eller VCD så där behöver du inte göra så mycket konvertering. DivX-filmer (avi) kräver mer jobb.

 

Räkna med en dags arbete per film i början.

Är du ute efter någon enkel lösning är det förmodligen värt pengarna att hyra eller köpa filmerna alternativt skaffa ett grafikkort där du kan koppla datorn direkt till TV:n och titta på det sättet.

 

[inlägget ändrat 2005-01-06 12:04:39 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad man har för brännar program :Kör själv med roxio finns enfunktion som heter dvd built funkar kanon enda nack delen är att tar mycket tid

 

[inlägget ändrat 2005-01-06 12:04:59 av Patrik Hjort]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag trodde att det var tvärtom, att det var enklare med avi... Hittade en guide om att konvertera den till dvd på videohelp, men hittade inte någon om att konvertera mpg, men det beror alltså på att det inte behövs?! Vad menas med att mpg redan är svdc eller vdc?

 

Jag vill inte hyra, jag vill lära mig...

 

mvh Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där kommer nästa bekymmer, brännarprogram. Jag har en cd/dvd-brännare på datorn, borde man inte ha ett brännarprogram då också? Eller är det inte självklart?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brännarprogram är inte självklart att man har i datorn bara för att man har en brännare.. XP har visserligen en enkel brännfunktion, men den är långt ifrån komplett. (Du hittar den under windows mediaplayer)

 

Här är en gratis 30-dagarsversion, som du kan köpa över internet därefter om du gillar programmet. (billigare än att köpa i Sverige)

http://www.nero.com/en/index.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...