Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dv-överföring och lite andra funderingar..


schenell

Rekommendera Poster

Hej.

Är lite nybörjare på digital videohantering och har några frågor som jag skulle vilja få hjälp med.

Jag har en Sony DCR-HC 85E dv-kamera och har precis överfört ett dv-band till min dators hårddisk.

Min ambition är att spara ner detta till en Dvd-sliva.

 

Min första fråga gäller själva överföringen.

Jag kan tycka att hårddiskfilen under uppspelning i min dator inte har samma kvalite som den på dv-bandet.

Jag har använt FireWire-kabel och i datorn testar jag nu MyDvd 6.

Jag valde att INTE spara filen i annat format än orginal-dvn så den blev ca 13GB.

Är det inbillning eller kan det bli annorlunda kvalite? Beror det då på datorns prylar?

Jg har Windows XP, Pentium 4:a, 1800 Mhz. Mitt moderkort är ett MSI 845E Max. Jag har 768 MB Ram-minne DDR SDRAM samt ett Geforce FX 5600 XT grafikkort. Är detta för segt??

 

Kan det ha ngt med att bildskärmens upplösning är annorlunda än Tv:s så att jag bara inbillar mig det hela?

 

Min andra fråga gäller själva redigeringen. Någon som har ett tips på bra program. Någon testat MyDvd?

 

Och till sist..När jag sparar om filen till Dvd. Vilken komprimeringsmetod är bäst för att få bäst bildkvalite? Är det samma metod oavsett program?

 

Lite flummiga frågor kanske men jag e lite så där kvalitets-tönt så jag skulle vilja få ut det bästa möjliga på min Dvd-skiva?

 

Mvh Schenell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Vilket program? Det beror på vad du vill göra med din inspelade video. Med Premiere pro kan du göra i princip vad du vill, bara du är villig att ta dig tid med programmet :) Men är du kvalitets-tönt måste du ha Premiere pro. Din dator ska klara det utan problem. Det svåra är att göra ett bra redigeringsjobb...

 

Prova sedan att exportera och/eller bränna ner det till DVD och se kvalitetsskillnaderna själv är mitt tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde att INTE spara filen i annat format än orginal-dvn så den blev ca 13GB.

 

Det borde vara drygt en timme långt om allt gått rätt till.

 

[Edit]Och du gjorde HELT RÄTT! Det du gjorde var helt enkelt en (digital) kopiering från bandet. Helt utan förluster! Bättre kvalitet kan du inte få!

 

Är det inbillning eller kan det bli annorlunda kvalite? Beror det då på datorns prylar?

 

Interlacad video ser rätt lustig ut på en datorskärm. Varannan linje ligger liksom en halv bildruta före/efter de andra linjerna. Detta är helt som det ska vara. Det är på det sätt som en TV visar bilder och ordnar sig i slutändan. En annan sak som kan få videon att se konstig ut är om programmet visar filmen i en sämre kvalitet. Testa den kopierade videon i Media Player eller liknande, den ska vara 720x576 pixlar stor. En del program visar bara en förenklad variant.

 

 

Din dator är fullt kapabel för videoredigering!

 

 

För videoredigering finns många varianter. Ett gratis som redan finns i XP är MovieMaker. Själv använder jag Vegas Video som definitivt inte är gratis men, ja, rätt bra och allmännt trevligt :-)

 

 

DVD-frågan svarar jag bara MPEG2 på. Resten finnst det andra som kan mycket bättre!

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 23:43:51 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...