Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MP3 i luren


kalle2345

Rekommendera Poster

Har en Motorola A925 som jag gillar skarpt trots dålig batteritid och hög vikt. Har precis testat att lägga in mp3 på det 512 Mb stora SD kortet.

Ljudet är som väntat inte så bra via inbyggda högtalaren.

Men via medföljande stereoluren så är det riktigt bra tycker jag,

mycket bättre än jag trodde det skulle vara.

 

Har en del frågor i anslutning till musikspelandet:

Ljudkvaliten förbättras markant om man får in luren ordentligt i örat.

Jag har öron som passar dåligt för dessa vanliga lurar.

Skulle vilja ha tag i en bättre kvalitetslur som sitter kvar i örat när jag rör mig gärna lätt och smidig med bra bas.

Det finns tydligen en Kosslur som utvidgar sig i hörselgången.

Finns det någon som har testat lurar och kan rekommendera någon.

 

Nästa problem är att det är en 2,5 mm stereoutgång på telefonen.

De flesta lurar har 3,5 mm, hur gör man då?

Har nästan inte sett en enda 2,5 mm lur.

Vill inte ha en klumpig adapter sittande i telefonen.

 

Kan jag köra ut signalen från telefonens 2,5 mm uttag in i stereon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Nästa problem är att det är en 2,5 mm stereoutgång på telefonen.

De flesta lurar har 3,5 mm, hur gör man då?

 

Problem. Eftersom det är en telefon, så vill du säkert ha så att du kan prata med folk också (annars hade du ju köpt en vanlig mp3-spelare, eller?). Du behöver allså bra hörlurar med mic och 2.5 mm teleplugg som passar i din telefon. För mig _låter_ det som en speciallösning, men vet vem?

 

Kan jag köra ut signalen från telefonens 2,5 mm uttag in i stereon?

 

Visst kan du det, men det blir även här en speciallösning. Dessutom tror jag att ljudkvaliteten inte räcker för att du ska vilja göra så, men jag kan ha fel.

 

Jag har öron som passar dåligt för dessa vanliga lurar.

 

Jag har samma problem, måste använda såna handsfree som man hänger runt örat. Lite jobbigt, faktistk....

 

[inlägget ändrat 2005-01-05 17:11:44 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta lurar har 3,5 mm, hur gör man då?

Köper en adapter 2.5 -> 3.5mm. Så har jag gjort. Till det har jag ett par Sony MDR-E888, men har också ett par Sony MDR-EX71SL liggande på tur. Kommer ett samtal under musiklyssnandet så hörs tonstötar i lurarna. Har sett adaptrar 2.5mm -> 3.5mm med mic, men jag nöjer mig med adapter utan då det inte är något problem att avbryta musiklyssnandet och ta samtalet.

 

http://www.mobilefun.co.uk/product/3763.htm

 

Nu har jag inte Motorola-luren, utan en SE som spelar MPEG-4 och konverterar till AAC istället för MP3. Tycker att detta format är något mindre dåligt än MP3.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-05 17:39:39 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den adaptern ser smidig ut, vet du om den finns att få tag i i Sverige?

 

Tror jag klarar mig utan micen då det inte ringer så ofta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hittat den i Sverige. Köpte min från HongKong via Internet. Men jag är redo köpa en ny, om jag hittar en 4-polig 2.5mm -> 3-polig 3.5mm. Uttaget i min SE-telefon är 4-poligt och adaptern jag har är tre-polig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser man antalet poler på telefonuttaget?

Skillnaden ser jag inte i själva uttaget, men på medföljande handsfree så är 2.5mm-stickproppen uppdelad i 4 "poler" eller 4 sektioner. Och då utgår jag från att uttaget i telefonen måste vara motsvarande "4-poligt". Varför det är 4 på handsfree är troligen för att det sitter en mic med av/på-knapp. Adapterns stickpropp är 3-delad, men det kanske inte har någon betydelse då det inte finns någon mic på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan tyvärr inte använda den adaptern som ” Maratonmannen” föreslår (du kommer bara att få ljud i ena luren).

Själv så lödde jag på en 3,5 mm hona efter mikrofonen vilket fungerar utmärkt.

 

Det som gör det lite knepigt är att det är ”Litz – tråd” (tråden är överdragen med ett lack) i stereo- headsetet som medföljer telefonen så du bör nog ha lite erfarenhet av lödning.

 

Koss ”the plugg” (som jag förmodar att du syftar på) använder även den Litz-tråd, men i det fallet är det ännu knepigare att löda då + och – leds via flera kardeler (minst 20) som är tvinnade runt varandra (lacken isolerar så att det inte blir kortslutning) i samma tråd. Om du inte har rätt utrustning så kan du inte löda denna typ av tråd det kan jag garantera.

 

Har själv en A925 och jag instämmer helt i din åsikt att det är en trevlig telefon. Jag provade först med ett par ”the plug” men jag tyckte att det lät lite för svagt så jag föreslår att du väljer ett par lurar med riktigt hög verkningsgrad. Men även om du väljer Koss lurar så tror jag att du kommer att bli nöjd med ljudkvaliteten.

 

 

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till NWM Nisse:

Intressanta synpunkter, att löda som du säger verkar vara ett bra sätt att fixa till problemet, gäller bara att hitta en bra lur då som är lätt att löda också.

Tar tacksamt emot förslag på bra lurar, som passar mina "onormala" öron så de ej ramlar ur.

Trodde faktiskt inte 925 skulle spela mp3 så bra som den gör, suger inte så mycket batteri heller tycker jag.

 

Har du någon bild att lägga in på hur din lödade lur ser ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

En liten fundering, varför skulle det inte fungera med en 3,5 till 2,5 adapter, som jag tycker att det ser ut så är delen för mikrofonen en liten specialgrej som sitter utanför den ordinarie stickproppen, den ser annars ut som en vanlig 3,5mm...

 

har oxå en A925 som jag brukar lyssna på musik med men jag tycker att det handsfree som följer med är lite för stort och klumpigt...

 

i övrigt, var kan man hitta en sån adapter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte eftersom de ”stift” i honkontakten (telefonen) som ansluts till en vanlig 2,5mm hankontakten (hörlurarna) är ena kanalen och mikrofonen. Du kommer alltså bara att få ljud i ena hörluren.

Innan jag byggde min så letade jag väldigt noga, utan att hitta någon, efter en 2,5 mm hankontakt som skulle kunna föra över de ”stift” som motsvarar höger & vänster kanal.

 

-nisse

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-01 20:01:59 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag missuppfattat det men jag har försökt att jämföra hanen på handsfreet som följer med, med ett vanligt mono, samt att jämföra dessa med vanliga 3,5 mm kontakter...

 

bilden som jag bifogar visar hur jag uppfattar att det är sammansatt, som det syns så är det "ringen" som jag har skrivit mikrofon vid som saknas på en vanlig, varvid detta borde vara kanalen för mikrofonen, en vanlig mono handsfree saknar denna och det gör även ett par vanliga hörlurar... bry er inte så mkt om höger och vänster är fel, det har jag ingen aning om...

 

borde inte detta vara logiskt?

 

[bild bifogad 2005-02-01 21:04:53 av Naesstromp,]

673334_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar det en sista gång. Kontakten i 925:an är inte kopplad som en vanlig hörlurskontakt! Det är ju bara att mäta om du inte tror mig.

 

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
limpolainen

Den här tråden har jag letat efter!

Vill också använda min telefon (Motorola E1000) som mp3 spelare och även jag har "onaturliga" öron som inte gillar Motorolas standard hörlurar. Har letat efter en adapter och hittat en på ClasOhlson, men NWM har rätt, en sådan ger bara ljud i en lur.

 

Av någon intressant anledning (mest irriterande enligt mig) har Motorola valt att lägga "stiften" i annan ordning än standardkontakten.

 

Tänkte lösa det hela genom att löda ihop min egen adapter av en slaktad billig kabel med 2.5 mm kontakt och en 3 polig 3.5 mm sladdkontakt (16 spänn på CO).

 

Ironiskt nog så har även jag ett par koss the plug som jag tänkte använda :)

 

Nån som vet om det blir kasst ljud eller om det finns någon annan bra anledning att undvika att blanda kabelsort, min billiga kabel är säkerligen sämsta tänkbara eftersom den följde med en sunkig pennradio från ClasOhlson.

 

[inlägget ändrat 2005-04-22 04:02:09 av limpolainen]

[inlägget ändrat 2005-04-22 04:03:33 av limpolainen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna hur det går, jag är idel öra.

Har själv inte hunnit med att "leka" med min 925 på sistone,

men framöver skall jag testa den ordentligt.

Gillar MP3 spelaren i den men som sagt ett par riktiga lurar hade varit guld.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Är det någon som vet var man kan fixa så att jag kan få ljud i båda hörlurarna? Jag är inte så händig så jag vill gärna inte göra det själv. Jag köpte en adapter på http://www.mobilefun.co.uk och det är EXTREMT irriterande att det inte fungerar i båda hörlurarna. Jag har en Motorola V980.

 

[inlägget ändrat 2005-07-07 16:11:52 av LeoCH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry LeoCH det blir nog att plocka fram lödkolven. Det är väl ingen tröst men det är fler tillverkare av mobiler (t ex Sony Erickson) som gör på samma sätt.

 

Hoppas att trådskaparen ursäktar om jag går lite OT, jag passar på för de är flera i tråden som har en A925.

 

Nu kan man lätt ta bort de tre länkar som tre har lagt i telefonens startsida (ni vet de där länkarna till ”mobilkul”, nyheter och annat trams). Det är enkelt, hämta det här programmet http://snipurl.com/g3c7 och följ de lätta anvisningar (på svenska) på mobilforumet.se http://snipurl.com/g3cb

 

Jag bifogar en bild av hur underbart vacker min A925a med Comviq 3G abonnemang blev efter 10 minuters jobb :)

 

-nisse

 

[bild bifogad 2005-07-07 16:37:56 av NWM]

727288_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ok att gå OT.

Det är bara kul med lite mer.

 

Får du verkligen Comviq 3G att funka i A925?

Den fanns ju inte med på Comviqs sida sist jag tittade vilka lurar som

skulle funka. Har också hört en del andra säga att den inte funkar ihop med Comviq. Kanske har det hänt något nytt sen sist jag tittade.

 

Jag kör min än så länge via 2G har inte aktiverat mitt Trekort ännu.

 

Vad är det för fördelar med Comviq3G kontra Tre?

Nu när du har jämfört.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undras om någon har testat den på Motorolas A925.

Finns den att köpa i sverige?

 

Jag har som sagt öron som inte vill hålla kvar snäckorna.

Men efter att ha testat Koss the plug så sitter de faktiskt kvar.

Bra ljud och pris också

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit tidigare att det inte finns någon adapter som passar till en A925 men för all del jag kan väl upprepa det en gång till DET FINNS INGEN ADAPETER NÅGONSTANS I HELA VÄRLDEN SOM PASSAR TILL EN A925 Jag har varit runt på så många forum och "pratat" med folk från i princip alla de länder där 3 säljer luren och ingen känner till någon adaper (med reservation för att det har dykt upp någon den senaste måndaden).

 

Den adaptern som Maratonmannen länkar till fungerar garanterat inte, det är en vanlig 2,5 till 3,5 den har inte ens fem stift.

 

Med min Sony Ericsson P910i funkar det med en 2.5mm till 3.5mm adapter för att kunna ha bättre öronsnäckor än de medföljande

Jo men det är till din 900i det. När jag skrev att det var fler företag som kör med egna lösnignar så menade jag inte att alla SE lurar gör det. Det är främst de nya lurarna som har speciallösningar och SE vägrar hårdnackat att sälja en adapter. Detta är något som de fått viss kritik för i fackpressen. Om ni inte tror mig så är det bara att surfa över till SE och kolla.

 

Att orginalsnäckorna inte passar "kalle2345" skall du bara vara glad för, det visar att dina hörselgångar är normalt byggda:)

 

-nisse

 

[ed stavfel]

[inlägget ändrat 2005-07-07 20:40:28 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A925 funkar i Comviqs nät (med både vanligt ab och kontant) men Comviq suportar det inte. Nackdelarna är två:

 

Du inte kan få inställningarna SMS:ade till dig utan måste själv skriva i dem.

Första gången som du startar telefonen med det nya abonnemang så måste du manuellt söka nät (händer någon enstaka gång annars oxså men det är inget problem).

 

När jag bytte från 3 till Comviq så ”sög Tre svettig getpung”. De har tydligen blivit mycket bättre på senare tid så nu kanske inte det är så stor vits att byta. En fördel här i Stockholm är att Comviq har väldigt bra djuptäckning (mottagning i byggnader) vilket jag är beroende av.

 

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för fin info.

 

Funkar allt med Comviq som det gör med Tre?

Jag tänker på videosamtal, internetsurf+GPS i Comviqnätet.

Jag gissar att det är billigare med Comviq Kontant 3G.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan allt funkar med Comviq så som det gjorde (gör) med Tre. Videosamtal och dataöverföring fungerar på samma sätt och är likvärdiga. Kanske att jag får lite bättre fart på dataöverföringen med Comviq men jag har inte gjort någon riktig jämförelse.

 

Själva GPS funktionen i telefonen fungera så klart men Comviq har inte den trevliga funktionen som Tre har där man kan hålla reda på sina vänner och ladda ned kartor när man behöver dem. Om du vill använda GPS funktionen fullt ut så får du köpa navigationsprogramvara till telefonen.

Ett svenskt företag http://www.emappz.se/ släpper snart en reklamfinansierad navigationsprogramvara till A925 (den första betan släpptes i veckan men den funkar visst inget vidare på A925). De har lovat att den skall vara ute till Augusti men den som lever får se (de har missat deadlines tidigare). Men hur som, den programvaran skall fungera på samma sätt som Tre:s tjänst men med stöd för hela Europa. Och som sagt den är gratis och gratis är gott (de som betalar är t ex bensinstationer som får lägga in en mer utförlig beskrivning av sitt företag i kartan).

 

Vad gäller priser så är det nog likvärdigt, jag betalar 69 öre till alla nät dygnet runt med Comviq. Data kostar 10:- / MB

 

-nisse

 

[Edit: Stavning, när skall jag lära mig att läsa igenom vad jag skrivit innan jag trycker på knappen?]

[inlägget ändrat 2005-07-07 23:24:11 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för fin info Nisse.

Jag har hört talas om emappz skall bli kul o se

hur det funkar.

Det lutar åt ett Comviq 3G kontantkort

samtalspriserna verkar ju vara likvärdiga med det fina Knockout abonnemanget.

 

Om man använder ett sådant Comviqkort kommer luren att förbli olåst?

 

Jag kommer att hårdtesta min lur snart, har faktiskt inte haft så mycket tid till detta innan

och då återkommer jag säkert om detta här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...