Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vanlig mobil utan krimskrams


leidefeldt

Rekommendera Poster

Jag funderar på att söva ner mig och vakna det årtalet som denna sortens mobiler finns på marknaden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Sen kan du bli spårad var du befinner dig så länge du har telefonen igång. De flesta telefoner av modernt snitt har ju GPS, så det går ju att spåra via GPS också.

 

 

"de flesta" ? Du skojar med mig.... Du blandar ihop GPS med GSM-positionering. GPS bygger på data från satelliter och GSM-postionering bygger på avståndsmätning till basstationerna. Två HELT olika tekniker.

 

 

Det är väl bara operatörerna som kan spåra mobiler med GPS?

 

Fullständigt omöjligt. Men de har gjort det med GSM-posistionering i drygt 10 år.

 

Vore ballt annars att kunna spåra via någon internetsida. Typ om man blivit av med något syskon som har mobilen med sig. Då kan man ju hitta syskonet direkt i hemtrakten med omnejd.

 

Ungefär var är problemet? Förrutom att operatören bara behöver (måste?) ge ut den typ av information vid misstanke om brott?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
"de flesta" ? Du skojar med mig.... Du blandar ihop GPS med GSM-positionering. GPS bygger på data från satelliter och GSM-postionering bygger på avståndsmätning till basstationerna. Två HELT olika tekniker.

 

 

Okej då, jag som blandade ihop sakerna. :-)

 

 

Ungefär var är problemet? Förrutom att operatören bara behöver (måste?) ge ut den typ av information vid misstanke om brott?

 

 

Det är inget problem. Bara en fundering som jag hade.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... låter som att det inte finns något annat i ditt liv som är viktigare än det...?

 

Antingen det eller också var jag ironisk

 

 

/ Leidefeldt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore ballt annars att kunna spåra via någon internetsida. Typ om man blivit av med något syskon som har mobilen med sig. Då kan man ju hitta syskonet direkt i hemtrakten med omnejd.

 

finns ju redan :) Telia har tjänsten FriendFinder som numera fungerar i 155 länder, förutsatt att du har abonnemang/kontantkort hos Telia. Tele2 har (ialla fall tidigare) haft en positioneringstjänst för företag via sms. Dock får man komma ihåg att dessa positioneringstjänster via GSM kan i vissa fall ha en rätt stor felmarginal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...