Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vanlig mobil utan krimskrams


leidefeldt

Rekommendera Poster

Jag har blivit lite trött på allt krimskrams som trycks in i mobilerna. Hur bra skulle det vara på en skala mellan 1-10 med en mobil som man bara kunde ringa med och skicka sms. Helt röststyrd utan fibblia knappar och inte större än ett usb-minne. Det vore toppen tycker jag.

 

/ Leidefeldt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Grabein

Inte så tokigt, men att ha den i USB-minnesstorlek? Lätt att tappa bort eller förlägga om den skulle vara så liten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker var och varannan snubbe springer runt med ett keyholder band runt halsen, så då kan mna väl hänga den där.

 

Glömde att en bra mobil ska vara stöttålig och hålla för lite vatten.

/ Leidefeldt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om krimskramset, själv kör jag numer bara med gamla Nokia 3310. Den håller bra för mitt något ovarsamma hanterande och används för telefoni och inget annat. Dessutom tappar jag bort telefoner för jämnan, så dess låga pris är ju bra då =)

 

Fast för liten får en telefon inte vara, det skulle jag själv räkna in i krims-kramsfacket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag längtar till den dagen då telefonen är som en hörapparat, dvs liten, syns inte, högt och bra ljud... Givetvis tankestyrd och menyerna etc får man via nån radiosignal projicerade direkt inne i hjärnan, ungefär som när man drömmer... :) 10? 15? år dit?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Nokia 3310...Dessutom tappar jag bort telefoner för jämnan...

Där har vi förklaringen varför 3310 toppade Telias försäljningslista i december :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Dessutom tappar jag bort telefoner för jämnan

 

Det är alltså inte bara jag som blir av med telefoner... Senaste året har jag "slarvat" bort 3 telefoner...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har vi förklaringen varför 3310 toppade Telias försäljningslista i december :)

 

Nog står jag för en stor del allt :)

 

Det är alltså inte bara jag som blir av med telefoner

 

Jag är snudd på expert i att tappa telefoner. Har en förmåga att lägga dem på bord, bardiskar osv. och sedan bara gå ifrån dem. Det kanske är ett undermedvetet agg mot dem som visar sig på detta sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Har en förmåga att lägga dem på bord, bardiskar osv. och sedan bara gå ifrån dem.

 

Det är ju lite småslarvigt.... :) Jag har blivit bestulen på två 2 av mina och sen har jag **host** slagit en i småbitar för att jag blev förbannad (och onykter...). jag hittade den i innefikan på kavajen såsom bilden visar.....

 

[bild bifogad 2005-01-05 19:04:52 av Mr Andersson]

661615_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade den i innefikan på kavajen såsom bilden visar.....

 

Haha! :) Jag har hittills hållt mig från att gå så långt, men det skulle kännas skönt ibland. Nä, i år ska jag försöka att hålla mig till högst en borttappad 3310.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Dessutom tappar jag bort telefoner för jämnan, så dess låga pris är ju bra då =)

 

Har du kontantkort?

Blir väl annars dyrt att starta upp fast abonnemang stup i ett kan jag tänka mig.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är faktiskt lite pinsamt och jag har inte vågat berätta det för någon som känner mig...... Passande nog ringde Vodafone mig någon dag senare och erbjöd mig en 3G telefon för att jag ringt mycket den senaste tiden.... **vill inte se nästa räkning**

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Blir väl annars dyrt att starta upp fast abonnemang stup i ett kan jag tänka mig.

 

Det är precis tvärtom.

 

Har du kontantkort måste du köpa nytt startpaket och nytt nummer (om det är oregistrerat).

 

Har du abonnemang är det bara be operatören skicka ett nytt SIM-kort. Det brukar gå att flirta sig till det gratis... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontantkort?

Blir väl annars dyrt att starta upp fast abonnemang stup i ett kan jag tänka mig.

 

Nä, det är fast genom jobbet, så det är samma abbonemang med ideligt nya simkort bara =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
ideligt nya simkort bara

 

Det är alltid bra med nya SIM-kort. Hoppas bara att du synkar telefonbok etc med datorn, det är sååå jobbigt att knappa in namn och telefonnummer stup i kvarten....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Har du abonnemang är det bara be operatören skicka ett nytt SIM-kort. Det brukar gå att flirta sig till det gratis... :)

 

 

Bra att veta om jag skulle ha oturen att få mobilen stulen. :-)

Kortet spärras förstås när jag larmar Sreg.com om saken, men det kan ju operatören häva.

 

Telefonens unika ID-nummer låser "orginal" telefonen utanför nätet ändå. De spärrar ju mobilen på det numret. IMEI-numret, eller vad det heter?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Telefonens unika ID-nummer låser "orginal" telefonen utanför nätet ändå. De spärrar ju mobilen på det numret. IMEI-numret, eller vad det heter?

 

Det korrekta är att polisanmäla och få deras diarienummer. Detta kräver operatören för att kunna göra en global IEMI-spärr. Operatören kommer även att ge dig en upplåsningskod, dvs om du hittar telefonen så ringer du operatören så kan de häva IEMI-spärren.

 

Tyvärr finns det vissa operatörer som inte bryr sig om den globala IEMI-spärren, dvs stulna telefoner säljs till dessa länder....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Det korrekta är att polisanmäla och få deras diarienummer. Detta kräver operatören för att kunna göra en global IEMI-spärr. Operatören kommer även att ge dig en upplåsningskod, dvs om du hittar telefonen så ringer du operatören så kan de häva IEMI-spärren.

 

Aha, tack för tipset!

 

Tyvärr finns det vissa operatörer som inte bryr sig om den globala IEMI-spärren, dvs stulna telefoner säljs till dessa länder....

 

Låter förstås mindre bra. :-(

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Aha, tack för tipset!

 

Det var så lite. Man har ju trots allt skaffat sig viss erfarenhet....

Nu när man ringer så vet man vilka frågor polisen ställer så man rabblar allt på en gång innan de hinner fråga.... :)

 

 

 

Låter förstås mindre bra. :-(

 

Ja, det är inte alls bra.

 

Och NU kommer jag att få på huvudet...!

 

Många av de som själ telefoner kommer ofta från just de länder som inte bryr sig om IEMI-spärren. Sen får ni tolka det hur ni vill.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kräver operatören för att kunna göra en global IEMI-spärr.

Bara för att det inte ska bli något missförstånd. Det korrekta är IMEI International Mobile Equipment Identity, men det tror jag nog förstås.

 

Har för mig att psykolog-mordet i Stockholm löstes med att telefonen kunde spåras med hjälp av IMEI till mördarens hemland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Man har ju trots allt skaffat sig viss erfarenhet....

Nu när man ringer så vet man vilka frågor polisen ställer så man rabblar allt på en gång innan de hinner fråga.... :)

 

Hehe...

 

Många av de som själ telefoner kommer ofta från just de länder som inte bryr sig om IEMI-spärren. Sen får ni tolka det hur ni vill.

 

Nja, det är väl "fjortisar" som vill vara balla med senaste telefonerna?

De har inte råd att köpa själva, och snor då telefonerna från andra som har råd.

 

I övrigt tror jag det är knarkare och annat ljusskyggt folk som behöver snabba pengar, som gör detta. De har kontakter i den kriminella undre världen som vet hur de ska göra för att omvandla sakerna till snabba pengar.

 

Nu får väl jag också på huvudet... :-(

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt tror jag det är knarkare och annat ljusskyggt folk som behöver snabba pengar, som gör detta

 

 

Samt väldigt många ungdomsgäng som hotar och misshandlar folk för att komma över pengar och mobiler.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är väl "fjortisar" som vill vara balla med senaste telefonerna?

 

Det var ju någon ur gängpatrullen (eller vad de nu kallar sig i stockholmspolisen, som jobbar med förortsgängen) som förklarade att visst, det är övervägande yngre tonåringar som begår mobilrånen, men de gör det på uppdrag av äldre gängmedlemmar i förorterna, som sedan betalar kidsen en viss summa per telefon. Detta gäller kanske bara i Stockholm, vad vet jag.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-05 19:59:26 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maratonmannen skrev:

Har för mig att psykolog-mordet i Stockholm löstes med att telefonen kunde spåras med hjälp av IMEI till mördarens hemland.

 

Jo, jag har för mig det också.

 

Sen kan du bli spårad var du befinner dig så länge du har telefonen igång. De flesta telefoner av modernt snitt har ju GPS, så det går ju att spåra via GPS också.

 

GPS? Heter det så?

 

Det är väl bara operatörerna som kan spåra mobiler med GPS?

 

Vore ballt annars att kunna spåra via någon internetsida. Typ om man blivit av med något syskon som har mobilen med sig. Då kan man ju hitta syskonet direkt i hemtrakten med omnejd.

 

Fanns ju annars något liknande som Telia hade, men det missbrukades. Sedan har jag inte sett det längre.

 

Nåväl, lite offtopic. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS? Heter det så?

 

Ja, GPS=Global Positioning System

 

Nåväl, lite offtopic. :-)

 

Det har väl hela tråden blivit, det är helt ok för min del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...