Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gimp2 - ett fantastiskt bildbehandlingsprogram


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Leker litegrann med Gimp2.

 

Ett fantastiskt bildbehandlingsprogram på alla sätt och vis. Jag börjar tycka om det och förstår inte varför jag inte upptäckte det tidigare. Funderar på att slänga ut PaintShopPro 5.5 till förmån för Gimp.

 

Gimp har ju allt man kan önska sig, dessutom gratis. :-)

Känns som om Gimp har hög inlärningströskel. Där finns hur mycket finesser som helst att leka med.

 

Skärmdumpfunktionen är kanon. När man valt funktionen så drar man bara ned "passmärket" på önskad del och vips har man en skärmdump som bild.

 

Underbart!

Inget omständigt via PrintScreen och sedan in och klistra in som ny bild inte.

 

Gillar förstås inte att Gimp kladdar ned mitt konto med extra mappar. :-(

--> .gimp-2.2

--> .thumbnails

Ska det vara där? Kan man radera mapparna?

Hittar inget om dessa i FAQ:en på Gimps hemsida.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att slänga ut PaintShopPro 5.5 till förmån för Gimp.

 

Funderar i samma spår, har börjat alldeles nyligen att använda detta, det verkar fungera kanon samt att det är gratis.

 

Har laddat ner det även på jobbet för att testa.

 

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig angående mapparna, du kan ju testa med att radera dom, i värsta fall får du ominstallera gimp, men det är ju en baggis.

 

Verkligen bra program :-)

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med - man får verkligen mycket för pengarna... :-)

Det är helt fantastiskt och räcker mycket, mycket långt.

Tycker iofs att det det är lite svårt att navigera runt i menyerna - de hoppar lite, och är dessutom inte helt logiskt uppbyggda. Men som gratisprogram är det bara att tacka och ta emot!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
j_n skrev:

Tycker iofs att det det är lite svårt att navigera runt i menyerna - de hoppar lite, och är dessutom inte helt logiskt uppbyggda. Men som gratisprogram är det bara att tacka och ta emot!

 

Det håller jag med om. Kunde varit bättre.

 

Seppo skrev:

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig angående mapparna, du kan ju testa med att radera dom, i värsta fall får du ominstallera gimp, men det är ju en baggis.

 

Nja, tror jag låter mapparna vara, trots allt. :-)

Kollade under Programmappen och där finns inga liknande. Risken är väl att Gimp slutar fungera.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså det finns till windows numera?

Har provat linuxversionen och blev imponerad då, det enda windowsprogram som möjligen kunde mäta sig med det var väl Photoshop.

Men då kostar photoshop massor medan gimp är gratis.

 

[inlägget ändrat 2005-01-06 12:45:14 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...