Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen nedladdning fungerar


Chris77

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett problem som jag inte lyckas lösa. Min syster kom hem från sin internatskola med sin laptop(med engelsk WinXP Pro).

 

Deras dataavdelning har på något sätt lyckats disabla all filnedladdning. Funkar varken att ladda ned från Inet sidor med IE eller Firefox eller på något annat sätt jag testat(DC++). Att surfa, spara ned en webbsida, winupdate och AV uppdatering fungerar men om man vill ladda ned t.ex. en uppdateringsfil till brandväggen kommer man bara till "starting download" och sedan händer det ingenting.

 

Nån som har nån idé vad de kan ha gjort och hur man fixar det, aningen surt att ej kunna använda en dator man själv köpt för att en internatskola är paranoida mot sina elever.

 

mvh

//Christofer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

surt att ej kunna använda en dator man själv köpt för att en internatskola är paranoida mot sina elever.

He he. Man blir lätt paranoid när en massa användare vill utöva "sin självklara rätt" att ladda ner vad som helst till maskiner i ett nätverk som faktiskt måste funka eftersom det i det här fallet faktiskt handlar om en läroanstalt.

 

Blås om maskinen, är mitt råd.

 

PS Ni andra som ser frågan, tänk gärna efter på det här med Säkerhet & Integritet utifrån ett annat perspektiv än frågeställarens innan ni svarar. Så viktigt är det inte att Visa Sig Duktig...

 

 

Edit: Felstavning

[inlägget ändrat 2005-01-05 17:17:16 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med Lars2W2.

Skolans Internetupkoppling är med största sannoliket inte bekostad för att eleverna ska ladda hem massa filer utan för utbildningsskäl. Precis som övrig utrustning inte heller är avsedd för elevernas privata nöjen.

 

Däremot verkar det osannolikt attt skolans IT-avdelning skulle göra ingrepp i en privat dator, mer än att kontrollera att den upfyller skolans säkerhetskrav för att inte sprida virus i närverket. Stoppa nedladdningar kan de säker sköta genom en central brandvägg.

 

Kolla säkerhetsinställningarna och inställningarna i brandväggen där bör problemet ligga.

 

Nigel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...