Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fiber vs. ADSL?

Knogen

Recommended Posts

Nu börjar saker och ting röra på sig och en uppkoppling mot Helsingborgs stadsnät kan bli möjlig.

Jag bor i en bostadsrätt i centrala Helsingborg. Vi har för ett tag sedan fått möjlighet att koppla upp oss mot stadsnätet i staden. Huset vi bor i har 33 lägenheter.

För att koppla upp sig måste Öresundskraft dra in fibret i huset till någon slags central/switch. Detta kostar 12900 kr ex. moms.

Förutom detta krävs ett draget nätverk i fastigheten från alla lägenheter till den här switchen. Vad detta kostar vet jag inte, men jag får dit ett företag i nästa vecka som ska undersöka och lämna offert. Öresundskraft talar om ca 2000 kr/lägenhet. Dessa utgifter betalar föreningen (förhoppningsvis)

Hastigheten kommer att vara 10/10 och kanske ännu snabbare inom stadsnätet.

Problemet för mig är att få folket i huset att förstå att detta är en bra grej. De ser väl bara kostnaden med det och inte fördelarna. Månadskostnaden vet jag redan att den är lägre än ADSL (~150-200 kr/mån).

Vad finns det mer för fördelar? Ni får gärna lämna förslag på argument som jag kan övertyga styrelsen med. Jag vill så gärna att detta genomföres. VDSL kan vi förresten inte få (för långt till stationen).

Hur ska jag få detta genomfört?

Alexander Lund

Fiber känns som den bättre iden då det är mycket mer uppgraderingsbart. Även om dsl-tekniken kommer utvecklas mer än jag kan tänka mig (allt gör det ju ;)). Inom en kortare framtid är bandbredden ut från ispn det som sätter stop för fiber medans dsl. är det tekniken som ger sämre prestanda. Plus att man slipper ett modem vid fiber!

Min åsikt, troligt vis fel men åt rätt håll!

Lite mer:

Har du väl dragit fiber är det inga problem att skaffa äkta ip-telefoni och om man går ihop med hela huset kan man säkert få bra pris med månadskostnad låångt under telias...

[inlägget ändrat 2005-01-05 10:44:52 av Alexander Lund]

Det bästa argumentet är att värdet på bostadsrätterna oftast ökar med ett belopp som är större än anskaffningskostanden för uppkopplingen.

-nisse

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...