Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IA-64 processorer vs. G4


His Divine Shadow

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

Hur tror ni dom nya IA-64 processorerna från Intel kommer att stå sig mot G4:an?

IA-64 är intels nya 64-bit arkitektur vilket betyder slutet för X86 arkitekturen, jag har hört att IA-64 kan vara bättre än RISC.

Först har vi ju Itanium men det är dess efterträdare (Willamette?) jag är intresserad av, Itanium har visst inte alla nya funtioner eller speed som IA-64 processorerna borde ha.

Jag tror den borde gå jämnlikt eller snabbare än en, säg 500mhz G4.

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Så Jonas, tror du IA-64 processorerna kommer att bli snabbare än dom nya G4:orna också, jag har hört att dom ska göra en 1ghz version av G4:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... Willamette är väl efterföljaren till

P3:an och en 32-bitars X86 processor. (Förhoppningsvis den sista)

 

Sen är väl Itanium och IA-64 samma sak...eller?

 

// Rikard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Nä, jag tror att den är långsammare. Eftersom AJ-64an med sin revolutionerande 6,4 bitars CIST teknologi.

Arkitekturen i AJ-64an är gjord för att i så lång utsträckning som möjligt likna en C-64 och Inte-L skryter i sina pressutskick at AJ-64an är den första "C64 on a chip" processorn. AJ-64an väntas få det stora genombrottet som temperaturövervakare i brödrostar. Just den variabla bitlängden gör även processorn enastående som måttningsenhet på automatiska brödskivare.

Dessvärre väntas inte någon massproduktion av AJ-64an förräns först tredje kvartalet 2003.

 

Eller är det inte den processorn vi talar om?

 

mvh

ErikG -forskare i brödrostteknologi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

IA-64 är ISA:n, Itanium är implimentation 1 som enligt Intel fort som tusan ska ersättas av McKinley som utvecklats av HP. Så bra är Intel. De skapar en ISA och dödar sedan sin egen implimentation.

Willamette är väl ändå IA-32, inte kan de väl fortsätta på x86 för den?

En IA-64-proc som är väl designad (och jag är tveksam till Itanium) bör vara rätt mycket snabbare än en G4, men det är i princip irrelevant eftersom priset kommer att placera dem i olika kategorier. Jfr Alphan som är bra mycket snabbare än en G4, men det är ingen som tjafsar om det med tanke på vad en Alpha kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Nej det är den helt nya revolutionerande 2 bitarsprocessorn från MacDonalds!

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

McDonalds sysslar väl inte med processorer heller, dummer. De producerar ju MatOS, senaste i raden av produkter är:

BigMach& Co och McKernel & CO

 

Mvh

Erik von Lederhosen, MachDonalds franchiseägare in swiiden.

 

(McKernel.. ha ha, ganska fyndigt om jag får säga det själv....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bevis för detta påstående? Jag trodde att skillnaderna mellan Alpha och både Pentium och G4 hade krymt betydligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Det har onekligen krympt, men Alphan är fortfarande "ingenjörens favorit". Poängen är att likheterna mellan en Alpha och Itanium ur implimentationshänseende påminner om varandra. Vi pratar om en mycket kraftfull processor som är avsedd att sitta i servrar och liknande. Jag har aldrig sett en exakt prisuppgift för Itanium, men man hör aldrig talas om den som en "workstation"-processor. Är det någon här som har koll på ungefär hur mycket de kan tänkas kosta? Som jämförelse är ju en Xeon inte direkt billig, och Itanium är bra mycket mer värstingprocessor än Xeon.

Av den anledningen, och en del andra, är det inte helt korrekt att pitcha Itanium mot en G4. Om de slåss om samma marknad blir det intressant, men då måste G4/G5 börja komma i mass-MP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Merced (jag gillar det namnet bättre) kommer att ersätta Intels Xeon-linje och kommer att vara så snabb som kompilatorerna gör den. Vill du ha prisuppgifter är det bara kolla vad en xeon kostar och tänka "mer" :-)

 

Williamette är ersättaren till P3:an. Det är den som ska jämföras med G4+.

 

Och så Celeron 2 för de som har tight budget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Ja jag hadde fel om willamette.

Dåligt minne.

Först så blir väl inte Itanium processorerna för vanliga konsumenter men väna ett år el. två så får vi väl 2:a generationens IA-64 för konsumenter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

<citat>

Som jämförelse är ju en Xeon inte direkt billig, och Itanium är bra mycket mer värstingprocessor än Xeon.

Av den anledningen, och en del andra, är det inte helt korrekt att pitcha Itanium mot en G4. Om de slåss om samma marknad blir det intressant, men då måste G4/G5 börja komma i mass-MP.

</citat>

 

Vad menar du med detta?

Är Itanium så pass biffig at G4/G5 processorer måste användas i dual system för att hålla takt med Itanium?

Eller menar du att Itanium också kör MP(såklart)

och G4/G5 också måste köra så för att hänga med?

 

Jo här är några av dom olika IA-64 processorerna som kommer efter Itanium:

 

Itanium - 0.18micron, 800mhz och uppåt med 3 caches dom 2 första vet vi inte ännu hur stora dom blir men den 3:de blir 4mb!

 

McKinley - 0.18micron, 1000+ mhz och 4mb L3 OnDie(byggs rakt in i det jävla chipet=speed)

 

Madison - 0.13micron, vet inte hur snabb men 8mb L3 OnDie cache

 

Deerfield - 0.13micron, ingen L3 cache, detta blir IA-64´s Celeron CPU

 

Northwood - 0.13micron, 3000mhz! Och uppåt, lite info annars.

Det ska vara en End Consumer version i 2003.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Mass-MP:

Om en G5 (t.ex) kostar $1000 och två sådana utför jobbet lika bra eller bättre som en IA-64 som kostar $3000 så sparar man $1000. Fiffigt vad? Det var sådana lösningar som ströp Alphan och andra specialprocessorer, köparna valde hellre flera billiga CPU:er. Det är det som är risken med IA-64, och bytet av ISA förminskar den inte.

Jag har personligen aldrig hört intel ens viska om när IA-64 kommer i konsumentledet. Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sledgehammer som är AMD:s 64-bitars processor

kan inte köra program skrivna för IA-64 tekniken.

 

Ok ..där gick AMD i graven..kan inte tänka mig nogot annat. Microsoft lär ju inte göra Win2000 för AMD. Och om de gör det så blir det nog svårt att hitta program!

I och med det så delas PC:n i två delar.

 

// Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Sledgehammer är absolut inte en konsument version så vanliga konsumenter behöver inte bry sig.

Och den kör 32bits program snabbare än itanium.

Jag kan nu inte vänta på IA-64 processorer för konsumenter, kanske i 2001...

Jag ska nu inte ha en Itanium, fint namn, men väntar man får man bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Nu är ju Itanium inte tänkt att köras solo, det är inget som ska småjobba på en stationär.

Så chansen att se en ensam Itanium är liten, se bara hur många singel-xeon som körs :-)

Itanium kommer aldrig i konsumentledet. Det är inte en konsumentprocessor. Williamette är konsumentvalet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Håller med. Särskilt sista stycket. Det märkliga är att Intel "skjuter sig själva i foten" genom att också skapa Foster-linjen, dvs Willamette för 2-,4- och 8-way proc. Vem fan vill ha Itanium när man kan köpa Foster eller helt enkelt vänta ett litet tag till McKinley som är en *mycket* bättre CPU än Itanium.

Angående det där med konsumentledet, en Itanium 800MHz med 4MB cache går löst på $4227... nästan 40 000 spänn. Dessutom använder den och McKinleyn så mycket specialkomponenter att jag har svårt att tänka mig att priset kan skalas ned särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även fast Itanium inte är en konsumentprocessor så kommer de säkerligen kommer någon efterföljare i IA-64 serien som är det.

Deerfield som det skrevs om här ovan t.ex.

 

Då sitter AMD med skägget i brevlådan om man inte gör en IA-64 kompatibel processor såklart.

 

// Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Tja, Itanium kommer att vara snabbare och är anpassad för massiv MP. Det är väl där som de stora skillnaderna finns. Williamette är rätt schysst i sig men för clusterlösningar så tror jag att Itanium kommer att vara bättre. (Och där är man inte direkt priskänslig hehe)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Givet, men det är inte det som är problemet med Itanium/Foster. Det marknadssegment du talar om är extremt litet, och även om *mycket* stålar byter händer där så är det helt enkelt för litet för att kunna skapa verkliga volymfördelar.

Det Intel skjuter in sig på, och det här är inte babbel, kolla Intels pressreleaser, är "processorer för den nya ekonomin" (jag haaatar det uttrycket BTW). Med andra ord, de vill lansera Itanium som en processor för internethandel, och sorry intel, men för de flesta lösningar borde ett antal 4-/8-way Fostersystem vara bättre och kosta en bråkdel. Det finns fler problem, de flesta relaterade till IA-64 i sig. Industrin är och har alltid varit skeptisk mot "total conversions", och iom IA-64 tvingas de till det. Om allt flyter perfekt så kan de klara det, men *ingenting* Intel har rört det senaste decenniet har fungerat planenligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

AMD har gott om tid på sig. IA-64 kommer inte att användas på desktopen än på några år. Tveksamt om det kommer alls. Den stora striden, och det "avgörande slaget" är just i transitionen mellan x86->ny 32b/64b och inte x86->IA-64. Ärligt talat tycker jag att AMD verkar ha bäst strategi där, men det kan ju bero på att jag inte litar på Intels löften för fem öre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är IA-32 egentligen?

Skulle Willamette vara en sådan?

Trodde den var en old fashon X86.

I så fal kan ju inte Willamette köra gamla PC-program.

 

Visst är det så att inget annat än

X86 processorer kan köra Win 16/32 program.

(bortsett från mjukvaruemulering)

För x86 gränssnittet kompileras in

i programen när man gör dem.

 

Föressten, är X86 verkligen en begränsning? För

med hjälp av hårdvaruemulering kan ju pc-processorer vara t.ex. RISC baserade.

 

Nån som vet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Sun, IBM och HP håller nog inte med :-)

De klär det fint men det är helt enkelt en serverprocessor. Det finns ingen processor för ny ekonomi, det är bara säljarsnack.

 

Och Itanium är inte heller en volym-processor, så deras strategi verkar klart okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Ja, är det någon som har koll på det här? Jag har bara hört om IA-32 i samband med IA-64 (som i IA-32/64). Är 32-an ett kompatibilitets-mode eller -layer i IA-64-ISA:n, eller är det en separat ISA? Med tanke på roadmapen så måste ju Willamette köra x86, men är det bara en emulering som i P3 eller ett subset i en ny ISA?

Att emulera en ISA straffar sig dock alltid, så mycket vet jag. Det är *en* av anledningarna till att x86-processorernas MHz-övertag över PPC inte automatiskt kan översättas i linjär prestandaökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...