Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nå Outlook från olika datorer


Thomas E39

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har ett tre olika datorer i ett nätverk där hemma. Jag skulle vilja kunna komma åt samma min mail och kalender från alla datorerna.

Är det möjligt?

Två av datorerna har Outlook 2002 medan en har outlook 98 (tror jag)

Är det möjligt?

 

Skulle dessutom vilja ha en delad kalender som nås, oavsett vem som är inloggad i Windows.

 

Svårt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja kunna komma åt samma min mail och kalender från alla datorerna.

Om du har dina mail på en mailserver så är det ju helt klart möjligt. Konfigurera bara dina mail klienter att använda samma postlåda på samma server.

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrworm:s förslag kräver att man ställer in att mailen ska sparas på servern. Men det är sällan något alternativ då den blir full ganska snabbt om man inte raderar hårt och det var väl inte meningen. Dessutom kan du inte dela kontakter mellan datorerna heller.

 

Det fungerar att komma åt mail, kontakter och kalender från olika datorer även om de kör skilda Outlook versioner. Ur hjälpen Outlook XP

PST-filen är likadan som i tidigare versioner och är kompatibel med Outlook 2000, 98 och 97.

 

Det går inte att ha Outlook igång samtidigt på flera datorer om de ska jobba mot samma .pst fil.

 

Det du ska göra är att bestämma var du vill lagra .pst filen som innehåller mail, kontakter etc. Den datorn måste vara självklart vara igång och ha en mapp utdelad. Själv har jag en dator som alltid är på med en partition med en mapp E:\Dok. På alla datorer i nätverket är den uppmappad som E:\Dok och Mina Dokument ligger alltid länkad dit. Där har jag lagt min Outlook.pst.

 

Det kan vara lite trixigt att få det rätt så ta en kopia av din .pst fil och lagra den på ett bra ställe.

 

På varje dator får du nu gå in under Arkiv > Datafilshantering och ändra inställningen för var Personliga mappar ska lagras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att mailen skall vara ute på servern, definitivt.

Mailen är väl inget arkiv. Vill någon äverfylla sin pst fil kan den väl göra en egen arkiv.pst på sin egen dator och fylla den så att hela outlook krashar.

Säkerhetskopieringen och allt det fungerar utan att användaren får gråa hår om mailen är ute på servern.

I XP versionen kan man nog dela kontakter och all det andra i Outlook. (Outlook mappegenskaper, eller från menyn Verktyg/Alternativ) Dessutom är det på servern så kan man lämpligt dela ut de delar av sin Outlook till sin kollega som just för tillfället behövs.

 

Heller förstod jag det hela fel?

BI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade det som att Thomas E39 satt med hemmanätverk och alltså inte var kopplad till en Exchangeserver. Alternativet till att lagra mailen i .pst-filen är då att låta mailen ligga kvar hos ISP:n. Inget bra alternativ.

 

Det är helt rätt att det kan bli problem om .pst filen blir för stor men det beror oftast inte på mängden lagrad information. Om du däremot tar emot många mail som raderas vartefter blev åtminstone i äldre versioner .pst filen korrupt om man inte komprimerade den med jämna mellanrum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...