Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sony DCR-HC40E


moltas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har i mellandagarna införskaffat en ny videokamera av fabr. Sony. Eftersom jag ville använda den bästa överföringskvaliten tycker jag att datorn och DVD-brännare är det bästa alternativet. Lika bra att säga med en gång, jag är ny på detta med att bränna DVD- skivor från videokamera.

 

Sony tjatar om sitt i.Link, med sina speciella kablar. Är det ett måste, köper jag självklart det. Finns det andra sätt att föra över videofilmen på? Till saken hör också att det börjar bli ont om USB portar i datorn också. Finns en kabel som följde med kameran med USB i ena ändan och en anslutning som passar i videokameran i andra ändan.

 

Nästa bit, måste man ha något speciellt videoprogram, kanske t.o.m från Sony? Har sett hos Elgiganten de har något som jag tror hette Pinnacle, vet inte om det är rätt stavat.

 

Jag får ju börja från "scratch" s.a.s, så alla tips som kanske mest gäller Sony tar jag gärna emot. Självklart andra allmänna tips också vad det gäller överföring från mini-DV. När jag har blivit varm i kläderna kommer jag självklart att delge mina erfarenheter.

 

Jag vet det är betydligt enklare att spela in mediet på en vanlig videobandspelare, f. ö. ganska ny Panasonic, men det blir ju inte den bildkvaliten som kameran har att erbjuda.

 

Känner någon till någon ytterligare bra sida om detta ämne är jag idel öga!

 

Mvh Moltas!

[inlägget ändrat 2005-01-04 19:02:49 av moltas]

[inlägget ändrat 2005-01-04 19:03:59 av moltas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sätt du ska använda för att kopiera över filmen till datorn är i.Link/FireWire/IEEE1394. Det är inget Sonyspecial, det används av "alla" för bl a detta ändamål.

 

Jag chansar på att du kör Windows XP! Allt du behöver för att komma igång finns i så fall gratis i form a MovieMaker. Jag har själv inte använt det dock så hur man handhar MovieMaker ska jag inte försöka gissa mig till :)

 

Filmen kopieras till hårddisken med ungefär 13GB/timme video.

 

Den video som hamnar på disken är en exakt kopia av det som finns på bandet.

 

[inlägget ändrat 2005-01-04 19:22:09 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där ja, lärde man sig nåt nytt. Tack för de´!

 

Trodde i min enfald att i.Link var en Sony-produkt. Använder mig av XP precis som Du sa och har även hittat "Movie maker".

 

Vad jag förstår så är första behovet att införskaffa en i.Link-kabel mellan kamera och dator.

 

Mvh Moltas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, en firewire-sladd och det ska vara klart att redigera!

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ilink

 

"FireWire was developed primarily by Apple Computer, completing development in 1995. It is defined in IEEE standard 1394 which is currently a composite of three documents: the original IEEE Std. 1394-1995, the IEEE Std. 1394a-2000 amendment, and the IEEE Std. 1394b-2002 amendment. Sony's implementation of the system is known as i.Link, and uses only the four signal pins, discarding the two pins that provide power to the device in favor of a separate power connector on Sony's i.Link products."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack än en gång för tipsen!

 

Läste vidare i länken Du skickade. Skillnaden var ju fyra eller sex pinnar. Tydligen skickas det ingen ström i i.Link. Ska fixa en sån kabel i morron!

 

Mvh Moltas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Har införskaffat nödvändig utrustning för första steget i videobränning. Var idag nere hos den lokala datahandlaren och köpte ett st. fire-wirekort med tre utgångar på. Han hade ingen kabel till mina grejer så det fick bli expertbutiken (Hama med 6-pin i den ena ändan och Sonys 4-pin i den andra). Summa summarum kort 185 kronor, kabel 240 kronor=425 kronor. Hinner nog inte sätta dit prylarna ikväll men tids nog i morgon.

 

Mvh Moltas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha!

 

Nu har jag sparat mitt första inspelade videoband från camcordern! Det var inga problem iofs. Tog bara lite tid. En timme. Gjorde det med Movie maker. Ska försöka mig på att bränna ner det till en DVD+R-skiva. Hittade dock inte skivtypen i brännarprogrammet. Använder mig av Nero. Ska prova vidare under kvällen. Däremot kunde man enl. Sonys beskrivning inte föra över stillbilder från videokameran via i.Link/fire-wire. Skulle man enl Sony göra via USB-kabeln som följer med. Jag lyckades dock inte särskilt bra heller med det. På min dig. kamera ( Nikon 5700) var det aldrig några problem från första början. Lätt som en plätt med USB och Compact Flash. Men, men, vidare i natten!

 

Mvh Moltas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med datum/tid från inspelnignstillfället. Kan du spara ned det som en subtitle (eller lägga in det direkt i filmen) utan någon extra bearbetning?

 

Jag är mycket intresserad av att få detta att fungera, inte så mycket för min egen del eftersom jag för över mina filmer till DVD via en Philips DVDR77 DVD-recorder utan för mina svärföräldrar som vill få över sina filmer utan att jag måste göra det. Men de vill absolut ha datum och tid med.

---------------------------------------

Läs motorsportsnyheter på sveriges bästa motorsportsajt: http://www.forza-motorsport.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopierar video med Scenalyzer Live så namnges klippen med den tidpunkt de ursprungligen spelades in så DEN informationen går uppenbarligen att fiska fram. Men om jag kopierar till datorn, kopierar tillbaka till band och sen kopierar till datorn IGEN har itne den informationen sparats med själva filmen, klipppet namnges med den tidpunkt då jag kopierade tillbaka det till bandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret. Det jag vill ha är en möjlighet att i ett svep kopiera över filmen direkt från kmeran (via iLink) till en DVD och få med datum och tid från inspelningen i filmen så jag kan ta fram informationen via min DVD-spelare vid TV:n. Så fungerar det med min DVD-recorder idag och det är så mina svärföräldrar vill ha det också.

 

Men som jag fattat det så finns inte något program idag som klarar detta utan att man gör något extra på hårddisken (dvs läser in filmen till hårddsiken och kör ett program som läser ut informationen och lägger den som en Subtitel till DVD-spåret). Jag erdigerar alltså inte alls mina filmer utan kör över dem rått till DVD och använder spolknappen på DVD:n istället.

 

Lycka till med din redigering!

 

---------------------------------------

Läs motorsportsnyheter på sveriges bästa motorsportsajt: http://www.forza-motorsport.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny lägesrapport!

 

Är borta i veckorna från datorn så det blir inte så mycket då. OK, hemma igen. Nya kompletteringar. Köpt ett nytt videoredigeringsprogram, Pinnacle 9.3. Verkar mycket bättre än Movie maker. Uppgradering av brännarprogram, Nero, och när jag äntligen skulle till att bränna, då räckte inte hårddisken till. H-e!!! Den är bara på 40 gig.. Fixar en ny till i morron. Även ett nytt kontrollerkort med extra USB-portar har införskaffats. 198 spänn hos Clas i sjön. Mycket nya investeringar för videoinspelningar och redigeringar. Men snart kommer det att funka...

 

Mvh Moltas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videoredigering är bland det tyngsta man kan göra med datorn, trots att det kan låta rätt oskyldigt.

 

Men det är attans så skoj när man blir varm i kläderna!!! Då inser man att man kan göra precis "allt"!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej !

 

Jag använder också Pinnacle för att redigera mina filmer från Sony HC-40, men har inte lyckats få med datum och tid.

Har du lyckats, och i så fall hur ?

 

Med vänlig hälsning,

Annette

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Adam Gustafsson

Är det någon som vet vad den här kameran har för motsvarighet bland Sonys nutida produkter? Just DCR-HC40E verkar nämligen inte att få tag på längre.

 

En annan fråga: Ponera att man laddar in 1 timmes film i datorn och ska börja redigera den. Vad behövs det för datorkraft för att man inte ska få krupp. 1 GHz? 2Ghz? 233 Mhz med MMX? (Knappast det sista, men ni fattar...)

 

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina 2GHz i en laptop räcker gott och väl. Eftersom den speedsteppar ner sig till 1GHz oftast så duger nog det också.

 

För videoredigering är disk och mängd primärminne viktigare än processorhastighet.

 

Vad har du tänkt använda för dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Gustafsson

Tack för svaret.

 

I dagsläget sitter jag med en 800Mhz/512 Mb Ram/200Gb HDD.

Är mest intresserad ifall jag måste kalkylera in en ny dator i videokameraköpet.

 

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog bara du svara på genom att testa. För en del kanske den duger, för en del andra är den orimligt långsam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...