Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandsbolaget - ska det verkligen vara så?


Daniel F

Rekommendera Poster

Den 1 november förra året flyttade jag in i en ny lägenhet. Det nya telefonabonnemanget började gälla samma datum och fungerade fint. Samtidigt kollade jag upp olika ADSL-leverantörer och kollade först med Telia. Jodå, jag kunde få 8Mbit med beräknad leveranstid inom 10 dagar.

 

Ändå fastnade jag för Bredbandsbolaget och sökte genom deras hemsida på mitt nummer, men fick "Tekniskt fel" till svar. Jag ringde till supporten som svarade att dom inte fått uppgifter av Telia än. Jag talade därefter med Telia som sa att BBB aldrig krävt uppgifter av dom för att koppla in ADSL.

 

Moment 22, det enda jag kunde göra var att trycka iväg en beställning för att BBB skulle "utreda" det hela mer noggrant. Ett par veckor senare fick jag till svar att inkopplingen preliminärt skulle ske vecka 53. Åtta veckors väntetid... I mitten på december ändrades det preliminära datumet till vecka 2, men på tisdagen vecka 53 fick jag så min startbox med modem och användaruppgifter. Lycklig efter all väntan pluggar jag i modemet, men ingenting händer. Samma kväll ringer supporten från BBB och talar om att dom skickat ut fel modem och att ett nytt är på väg och ska kunnas hämta ut nästa dag samt att jag ska returnera det gamla. Pinsamt, om ni frågar mig.

 

Sagt och gjort, jag hämtar ut mitt nya modem och returnerar det andra för 115:-. I uppgifterna står att inkopplingen preliminärt skall vara klar den 29:e december, alltså samma dag. Hem och koppla in, men det fungerar fortfarande inte. Supporten säger att om det inte fungerar den 9:e januari så är något fel.

 

BBB har alltså tagit närmare 70 dagar på sig att leverera mitt ADSL, i supporten beräknas alltid min väntetid till "över 20 minuter" och jag har även inte fått svar när jag vänt mig till dom med frågan om vad jag gör med mitt utlägg på 115:- för att dom skickat fel modem.

 

Ska det verkligen vara såhär? Var ligger servicekänslan? När jag väl får mitt ADSL hoppas jag att jag slipper de nergångar andra personer i detta forum varit med om, annars är risken att jag går upp i atomer.

 

Har någon liknande varit med om detta, eller har jag haft extrem extrem otur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja

Jag har oxå skaffat BBB ADSL, det tog väl nästan 2 månader att få modemet.

Det kom lagom till inkopplingsveckan. Men dessvärre (det va en fredag) råkade ut för att det inte kunde koppla upp sig mot stationen direkt (en massa rött blink på modemet samt ingen WAN indiktation).

Som en svagströmsamatör som man är så åkte mätinstrument fram för att kontrollera spänningar.. det visade sig att den 10meters telekabel jag fick med endast hade kontakt på 2 av de 4 anslutningarna. Lyckades få fram en kort gammal kabel ur en gömma i garderoben, funkade perfekt.

Det tog väl en stund innan kabeln åkte fram eftersom jag började undersöka koplingarna i de andra telejacken i lägenheten till att börja med, men det var det värt.

Slutade med att jag införskaffade en ny kabel för 20-lappen på Jula strax därefter, ingen id'e att börja tjafsa med BBB om det tyckte jag.

Har du kollat kablarna så är det bara att visa medlidande från min sida.. för när det väl hoppar igen är det perfekt.

:-)

 

/NN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nästan tro att BBB läste inlägget, för idag när jag kom hem lös WAN-lampan, och i posten fick jag en returlapp för mitt gamla modem. Nu väntar jag bara på att jag ska få ett IP, vilket det verkar vara hyggliga problem med.

 

Det börjar arta sig i alla fall! :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...