Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dv kamera


Ky

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vad ska man tänka på när man ska investera i en DV-kamera?

 

Har ingen större lust att lägga tid på redigeringar och dyl. Dessutom måste jag köpa ny dator med DVD-brännare i så fall.

Läste i och för sig att det finns fristående DVD-brännare, hur fungerar en sån och kostar den en förmögenhet?

 

Kan man spela upp direkt från kameran i Tv´n?

 

Har hört att Panasonic NV-GS15 ska vara en bra kamera, kan man lita på det?

 

 

 

Stollis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interna DVD-brännare kostar under 1.000 numera, externa strax däröver.

 

För att redigera DV-filmer är det dock inte en DVD-brännare du behöver utan en STOR hårddisk. En timmes DV-film tar runt 13GB när man kopierat över den till datorn med FireWire.

 

Spela upp direkt från kameran är inget annorlunda än med andra videokameror, bara att koppla in sladdarna och trycka på play.

 

Ett par saker att fundera på:

 

- Ska du filma i mörker? Där verkar det skilja en del mellan olika fabrikat. Som tumregel kan sägas att FÄRRE "megapixlar" ger BÄTTRE mörkerbilder. Megapixlar har f ö ingen speciell inverkan på filmkvaliteten.

 

- Storleken/formatet. Själv tycker jag INTE om de som ser ut som VHS-kassetter på högkant, jag tycker de känns aviga att hålla i.

 

- Knappar. Många billigare DV-kameror styrs nästan uteslutande från menyer på LCD-skärmen. Inte speciellt praktiskt om man vill vara kreativ och skruva på rattar medans man filmar.

 

- Storleken/kvaliteten på LCD-displayen. Vissa tycker jag ger en rent otroligt dålig bild på LCD-displayen, det kan t ex vara i praktiken omöjligt att se om kameran fokuserar rätt eller inte.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-04 15:32:34 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man kan redigerar direkt på bandet som man sen sparar och spelar upp via kameran i Tv´n?

Tycker jag har läst någonstans att man inte kan köra tillbaka från datorn till bandet!? Men jag kan ha missförstått det!

 

Förmodligen kommer jag att filma en hel del inomhus på typ barnkalas och dylikt och då är ju en bra bildkvalitet att önska i inomhusbelysning!

 

Hittade just nu en information om en Sony DCR-HC14 där dom skriver att den är prisvärd, någon som har någon erfarenhet?

 

Stollis

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte direkt på bandet.

 

Man kopierar till datorn, redigerar och sparar sedan tillbaka på band. För att kunna kopiera tillbaka den redigerade filmerna till kameran måste kameran ha funktionen "DV-in". I princip alla utom de billigaste kamerorna har det. Från kameran kan man sen kolla på resultatet med vilken TV som helst.

 

En annan trevlig funktion som är "halvvanlig" är "DV pass-through". Det innebär att man kan använda kameran som en konverterare - koppla in t ex en videoapparat eller gammal videokamera till den nya videokameran, koppla ihop nya videokameran med datorn (FireWire) och så kan du kopiera videokassetter direkt in i datorn. Det du får på datorn då är i samma format som om du hade filmat det direkt med (nya) videokameran!

 

Jag har inte testat "mörkerseendet" själv men vad jag sett brukar Sony generellt sett klara sig bättre inomhus än andra. Men man ska inte förvänta sig underverk...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För att komplettera/förtydliga här så antar jag att med video passthrough menas att det finns en analog ingång ; RCA A/V in, och sedan en digital ut; DV ut.

 

Rätta mig om jag har fel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt!

 

Fast det är samma anslutningar som används bara det att signalerna går åt andra hållet (RCA-anslutningarna och s-video anslutningen).

 

Dessutom innebär video-passthrough att man inte behöver gå omvägen över ett band - konverteringen sker "direkt", man behöver inte ens ha nån kassett istoppad.

 

[inlägget ändrat 2005-01-05 14:30:07 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svar - verkligen en fälla detta, att det inte står i spec´arna om den har "äkta" pass through...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade här lite info. ang. en Sony v-kamera. Se bif. bild.

länk: http://www.docs.sony.com/release/DCRHC40.pdf (sidan 85)

Det _måste_ ju vara detta som menas som "Pass through" Synd bara att det inte verkar vara en vedertagen term!

 

EDIT: Har nu kommit fram till att åtm. Sony kallar det för Digital Convert Function!

 

 

[bild bifogad 2005-01-06 13:33:56 av stefan wind]

[inlägget ändrat 2005-01-06 14:18:25 av stefan wind]

661922_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har vi varit och "klämt" på kameror hos Experts kamerahörna. En kunnig säljare rekommenderade följande två kameror:

Panasonic NV-GS11(4995:-) eller Canon MV700i (5995:-).

(finns billigare på andra ställen, jag vet)

 

Frågan är nu:

Panasonic har inte bra bildkvalitet inomhus och har inte Dv-ingång, men har 24x zoom, men det använder man ändå inte fullt ut för det blir lätt skakigt ju mer man zoomar.

Den har bra ljud. Är liten och smidig. Har vunnit kameratester.

 

Canon MV700i har bra bildkvalitet men sämre ljud. Den kan digitalisera gamla VHS-band. Sökaren är inte så bra men vem använder den när man har LSD-skärmen? Den har ett antal manuella inställningar för den som vill ha koll på bildkvaliteten, men klarar man det som amatör? God tvåa i kameratest

 

Sony har mindre zoom, men som sagts tidigare så använder man kanske den inte fullt ut p.g.a. skakigheten. Den har USB, plus en massa andra in och utgångar som jag vet mindre om. Man manövrerar kameran genom pekskärm, kan det vara bra i längden? Knapparna är små, men jag har små fingrar. Bildkvaliteten är tydligen bra både inomhus och utomhus. Har vunnit kamera test.

 

Det lutar lite åt Sony, men tar gärna emot synpunkter och andra tips.

 

Stollis

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu ska filma barnkalas tycker då jag att kvaliteten i mörker borde väga rätt tungt. Det är inte roligt att titta på mörka gryniga bilder... Och det är inte roligt att behöva ställa upp massa extrabelysning heller.

 

Det där med pekskärm tycker inte jag om. Jag hade "tur" och lyckades få tag i fjolårsmodellen och där fanns det fortfarande en del knappar kvar.

 

Manuella kontroller kan man aldrig få för mycket av :-) De två jag använder ofta är m,anuell skärpa och manuell exponering. Om man t ex panorerar från ett ansikte till ett annat är det inte kul om kameran fokuserar på berget i bakgrunden under panoreringen. Filmar man inomhus kan det ofta vara så att det finns fönster med i bilden och ett fönster är väldigt ljust (dagtid) jämfört med rummet. Följden blir att om man siktar lite för mycket mot fönstret ställer kameran om sig för att det som finns utomhus ska se bra ut och det som är inomhus blir då jättemörkt. S den jag skaffade har en manuell fokusring längst fram och en riktig ratt för att styra exponeringen.

 

DV-ingång tycker jag man definitivt ska ha.

 

Sökaren är det rätt sällan jag använder.

 

Om jag inte kommer ihåg fel så valde jag bort Canon p g a bildkvaliteten i mörker och gick på Sony-spåret istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...