JonyQ Posted January 3, 2005 Share Posted January 3, 2005 Denna fråga kanske inte är särskilt avancerad. Min General ser ut så här i min första form: Option Explicit Public Player1 As String Public Player2 As String och när jag sätter värden på den är det en knapp som sätter dessa värden: Player1 = Text1.Text Player2 = Text2.Text nu är det en annan modul som ska skriva ut värdena alltså det som stog i Text1 och Text2. Där kommer mitt problem. Hur gör jag? MVH Murphy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne1 Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Använd properties. Infoga dem i en modul. Player1 = Text1.Text Private m_sPlayer1 As String Public Property Get Player1() As String Player1 = m_sPlayer1 End Property Public Property Let Player1(ByVal sPlayer1 As String) m_sPlayer1 = sPlayer1 End Property //PA Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonyQ Posted January 4, 2005 Author Share Posted January 4, 2005 Tack för det Arne men du krånglade till detför mej lite. Men det du skrev förut sätter jag i general i koden ? Vad blir det slutgiltiliga variabelnamnet? Och behöver jag ha något annat speccielt i den andra modulen ? I den andra modulen står detta just nu: Label1.Caption = Player1 Tack På Förhand Murphy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne1 Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 lägg detta i en modul. Private m_sPlayer1 As String Public Property Get Player1() As String Player1 = m_sPlayer1 End Property Public Property Let Player1(ByVal sPlayer1 As String) m_sPlayer1 = sPlayer1 End Property Använd Player1 som variabelnamn. Värdet lagras i propertyen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonyQ Posted January 4, 2005 Author Share Posted January 4, 2005 Kan du inte bara svara på mina frågor? Men det du skrev förut sätter jag i general i koden ? Vad blir det slutgiltiliga variabelnamnet? Och behöver jag ha något annat speccielt i den andra modulen ? Jag behöver alltså veta vad jag ska skriva för att hämta värderna ifrån den andra modulen, och ifall de du har skrivit ska ligga i (general) eller FormLoad eller nåt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne1 Posted January 5, 2005 Share Posted January 5, 2005 Läs mina svar! Lägg koden i en modul, vilken som helst. Använd Player1 för att sätta property och hämta från property. Sätta/lägga värdet i. Player1 = Text1.Text Hämta från Label1.Caption = Player1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Me.Name Posted January 8, 2005 Share Posted January 8, 2005 Jag förstår inte varför du inte bara har en global variabel? Det är kanske någonting jag missat, men annars har ju den räckvidd för att ändras var som helst. Real Programmers Code In Binary Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonyQ Posted January 8, 2005 Author Share Posted January 8, 2005 Okej men jag är bara 15 år och är ganska så nybörjare på detta så det vore trevligt om du kunde skriva till mej hur man gör en global variabel. / murphy Link to comment Share on other sites More sharing options...
mindsleep Posted January 8, 2005 Share Posted January 8, 2005 Om jag inte misstar mig så tror jag att du skapat en global variabel redan: I General: Public Player1 As String Det var ett tag sedan jag kodade i VB så jag kan ha fel. //MVH Mindsleep ***NEJ TILL MJUKVARUPATENT*** Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG! Det är upp till dig! EU beslutar i höst. Läs: http://www.ffii.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonyQ Posted January 8, 2005 Author Share Posted January 8, 2005 Jag får väl tacka allaför svaren trots att ingen av dem hjälpte mej något men jag löste det själv igår kväll genom att läsa i en bok. /murphy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.