Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur ska jag göra?

Jazzcat

Recommended Posts

Hejsan,

Idag begick jag det stora misstaget att installera Windows XP:s Service Pack 2. Detta gjorde att jag fick en hel del problem med datorn i form av program som inte startade och hängde sig m.m.

Nu till saken. Eftersom jag har så stora problem har jag beslutat mig för att installera om allt. Problemet är att jag har filmfiler som är större än 700 mb på min dator, och jag har ingen DVD-brännare. Nu undrar jag hur jag ska kunna spara dessa filer, jag menar, en CD tar ju bara 700 Mb så jag kan ju inte bränna ner det.

Jag har ingen extra HD att lägga in de på, eller nånting sådant.

Går det att fixa på nåt sätt eller måste jag radera dem?

Ursäkta för nybörjarfrågor :)

/J

Min uppfattning är att SP2 fungerar bäst att installera direkt efter att Windows XP är installerat (alternativt som slipstream). Detta eftersom det då inte riskerar att stöka till allting som redan finns på datorn. Det måste vara oerhört svårt att göra en så omfattande uppgradering ovanpå alla andra patchar och uppdateringar som gjorts i systemet (om man har haft XP länge på datorn) utan att problem uppstår någonstans på vägen. För mig hade datorn fungerat fullständigt felfritt i 2 år, men ganska snart efter installation av SP2 började registret strula, hängningar uppstå osv. Jag har nu gått den hårda vägen och gjort om allting från början och nu verkar det hela fungera utan anmärkning. Så du ska nog se att din ansträngning betalar sig.

Vad gäller ditt problem med att spara ner filmerna på CD så finns det möjlighet att dela upp filerna så att de ryms på en skiva. Det finns t.ex. ett program som heter Easy Video Splitter. Har dock inte testat detta program själv men läst om andra som använt det med framgång men givetvis även om de som haft problem med det (precis som med alla program). Programmet kan laddas ner här:

http://www.doeasier.org/splitter/

Ett annat program som heter AVI/MPG/ASF/WMV Splitter finns att ladda ner här:

http://www.boilsoft.com/

Idag begick jag det stora misstaget att installera Windows XP:s Service Pack 2. Detta gjorde att jag fick en hel del problem med datorn i form av program som inte startade och hängde sig m.m.

Jag har installerat SP2 på både en gammal laptop och en P4 utan problem.

Exakt vad är det som inte funkar? Det är bättre att försöka rätta till det som blev fel, än att ligga med ett gammalt servicepack (tycker jag)

--

[Esc]

Det som inte funkar är till exempel Internet Explorer. När jag klickar på Internet Explorer för att öppna web-läsaren så händer ingenting, och det samma gäller för vissa andra program.

Enkelt att testa är ju att avbocka SP2´s brandvägg. Du har (väl?) redan en brandvägg och två brandväggar är oftast inte att rekommendera.

Funkar det ändå inte går det ju att ta bort SP 2. via Kontrollpanelen!

Det är aldrig fel att installera om operativsystemet då och då. Specielt om det har börjat krångla.

Rekomenderar att dela upp hårddisken i olika partitioner. En på 7-10 gig som du bara har windows och program på och resten av hårddisken har du filmer och övrigt på.

Då blir det mycket lättare nästa gång du vill/måste installera om windows.

Partitioneringen gör du enkelt i xp's installationsprogram

Själv installerar jag om windows ungefär fyra gånger per år

/marb

En på 7-10 gig som du bara har windows och program på och resten av hårddisken har du filmer och övrigt på.

Kan var lite snålt tilltaget. Det är inte kul om man ska behöva vara orolig för att det ska bli för trångt. Dessutom bör man inte fylla upp en NTFS till mer än ca 80% för att inte få sämre prestanda. Utan alltför många program så har man lätt fyllt upp 7 gig. Går dock förstås att ändra partitionsstorleken i efterhand utan att förlora data med t.ex. Partition Magic.

Själv installerar jag om windows ungefär fyra gånger per år

Hehe, det var inte illa. Själv körde jag 2.5 år senast och tyckte att det borde ha gått 2.5 år till, men icke. Då havererade systemet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...