Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kritik ny layout


haddocka

Rekommendera Poster

En snabbis - du säger att du är xhtml 1.1 men levererar text/html. Om du vill veta nackdelarna med det kan jag rekommendera

 

comp.infosystems.www.authoring.html

 

Där finns det en hel massa argument för att INTE göra så.

 

CSS-valideringen jag gjorde gick inte så bra? Vet inte riktigt varför, kan ha att göra med blandningen av XHTML och HTML kanske...

 

Sen när man klickar sig vidare till så man hamnar på t ex statemen.dk blir det en hel drös fel här och var men det kanske inte är "din boll" då? Dock är texten där oerhört svårläst!!! Ljus-grå-brun text mot ljus-grå bakgrund???? Var ska jag klicka???

 

[inlägget ändrat 2005-01-02 18:53:25 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen WEB designer men en tanke som slog mig när jag tittade lite på sidan var att alla länkar som gick till sidor utanför sajten startade i samma fönster.

En tanke där kan vara att låta länkarna öppna i nytt fönster så att man kan fortsätta att surfa på sidan även då man går ut och tittar på en länkad sida och som i detta fall där det gäller olika underleverantörer kan öppna fler fönster för jämnförelser osv. utan att "tappa kontakten" med hemsidan man surfade ifrån.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke där kan vara att låta länkarna öppna i nytt fönster så att man kan fortsätta att surfa på sidan även då man går ut och tittar på en länkad sida

Personligen hatar jag sånt. Svjv kan man i de flesta webbläsare själv välja att öppna en länk i ett nytt fönster (t ex mellanklicka på länken i Firefox), om man vill det. Låt besökaren själv bestämma över sin webbläsare!

 

Det man kan göra är att ge externa länkar ett annat utseende (t ex som i Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/XHTML).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med.

 

En länk klickar man på för att "gå vidare", inte för att få ett nytt fönster. Varenda webläsare jag vet har en funktion för att öppna en länk i ett nytt fönster om man så vill det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut. Om jag ska klaga på nåt så är det att du använder samma blåa färg både för länkar och för rubriker (som inte är länkar).

 

Förutom det så behövs lite korrekturläsning ("Pocho och sjal", "Måga fester"), men det kommer väl. Dessutom stötte jag på en 404-länk (men har inte lyckats hitta den igen). Kan vara en idé att ha en mer informativ 404-sida än IIS standardvariant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du det är bra att leverera som xhtml/xml?

 

Hur är stödet för det bland webläsare?

 

Har du kollat den referens jag gav?

 

Som snabbis kan jag säga att de flesta förespråkar strikt html 4.01. Om man nu inte har mycket starka skäl p g a publiceringsverktyg att välja xml. Har man inte det finns det ingent "+" i att leverera xml/xhtml, bara ett antal "-".

 

Bara negativt alltså att gå på xhtml/xml.

[inlägget ändrat 2005-01-02 20:04:11 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...