Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Citera hela artiklar?


Pellan

Rekommendera Poster

Jag har sett att en föreningstidskrift har återgivit hela tidningsartiklar tagna ur stora svenska dagstidningar. Den som visade mig tidskriften påstod att man får göra så förutsatt att man anger tidningsnamnet och publiceringsdatum. Stämmer det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att en föreningstidskrift har återgivit hela tidningsartiklar tagna ur stora svenska dagstidningar. Den som visade mig tidskriften påstod att man får göra så förutsatt att man anger tidningsnamnet och publiceringsdatum. Stämmer det?
DN får väl kanske ses som lite partisk i det hela men de har skrivit en rätt bra grej på upphovsrätten.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=602&a=6571&previousRenderType=6

 

Det finns också en känd(?) skrift som heter "Copyright finns inte" som diskuterar lite hur man skall tolka upphovsrättslagen, lite googling så hittar du nog den.

 

Taget rätt ur lagen så står där: 2 kap., 22 § säger "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet". Den kinkiga biten är såklart att komma fram till vad som motiveras av ändamålet så jag tror inte att svaret på din fråga är ja eller nej utan lite mer komplicerat. :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det finns pengar involverade känns det spontant som att man inte kan kopiera hej villt.

 

Men om det är en idell förening?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...