Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta från win98 till XP?


Anders S <

Rekommendera Poster

Har några frågor om byte win98 till xp..

 

Jag har en P2:a på 450Mhz med 512k ram och hd på 12Gb.

 

1. Är det någon idé att byta?

 

2. Om ja på fråga 1.. Vilken version ska jag ta home eller pro? Ska jag ta fullversion eller uppgradering?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du uppgradera till xp, vilken du väljer är upp till dig, har själv pro versionen då jag tycker den är bättre, priset är dock högre för den versionen.

 

Här är kraven för dessa 2 operativsystem:

 

http://www.windowsreinstall.com/install/winxp/winxpfixes/windows_xp_compatibility.htm

 

Ta uppgradering och gör en ren installation med den, du behöver då win 98 skivan redo för verifiering vid installationen.

 

Du menade väl 512 MB ram :-)

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört windows xp (pro) på en dator med en lika dan processor, men med 128Mb minne och två hårddiskar (10GB (system) och 20GB (annat)). Till en början gick det faktiskt riktigt bra, betydligt bättre än den win98 installation som funnits på den i något år. Efter hand blev den dessvärre långsammare, pga av alla nya program man installerar. T.ex. antivirusprogram som slöade ner den.

 

Det som, jag tror, var mest begränsande var just minnets storlek. Om de 512 som du skriver om är MB, så bör det gå ganska bra att köra xp på den.

 

Om du väljer home eller pro eller uppgradering spelar nog inte så stor roll. Om du kör en uppgradering, tänk då på att försöka undvika att den uppgraderar windows 98. Då ligger nämligen alla gamla systemfiler kvar och man kan ångra uppgraderingen. Det är ju inget man direkt vill om man har en så pass liten hårddisk.

 

/Victor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats köra XP pro på en dator med 233mhz och 64 mb ram 1 gb hdd det gick ganska segt, med det funkade...

 

 

 

 

/Stoy on - Nobody of the resistance

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag förstod det men var tvungen att fråga ändå, som du sett av alla svar så är det bara att byta till ett windows xp, du kommer inte att ångra dig.

 

Och om du får problem eller behöver fråga något vid installation så, ja du vet.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...