Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mjukvara ser ut att vara ok - ändå inget ljud


Marra111

Rekommendera Poster

Köpt en bra beg dator, fick med alla skivor utom ljudkorts drivrutiner. Tyvärr :-( glömde jag kolla ljudkortet innan jag formaterade och nu sitter jag här med stora problem. Använder XP och har efter några försökt fått bort frågetecknet från Enhetshanteraren och enligt den skall nu ljudet fungera.

MEN det kommer inget ljud från högtalarna! Jag har aktiverat ljudkortet och som sagt jag har ingen aning om vad det är för ljudkort i datorn. Jag vet bara att det funkade innan jag formaterade den och att det inte står något på kortet i datorn.

Någon som har fler tips? Jag har även laddat ner SiSoftware Sandra Lite 2005 som bekräftar Enhetshanteraren, att det är ett VIA AC kort som skall fungera ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Kollat så det är inte förbockat Ljud av (Se bild)

Du hittar det under Ljud, tal och ljudenheter i Kontrollpanelen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

[bild bifogad 2005-01-01 22:21:24 av Stefan Eklinder]

659927_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet:

Öppna lådan och ta reda på vilket ljudkort det är.

 

Sitter kortet direkt på moderkortet är det kanske vias "southbridge" med integrerat ljud? Skriv upp beteckningarna på chippen och googla, t.ex. VT8231

 

Att sitta och skjuta vilt brukar vara lönlöst, mycket bättre att ägna en kvart åt att öppna lådan och ta reda på fakta....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ju bak på datorn om ljudkortet sitter på en pci plats eller om det är integrerat.

Är det integrerat har du förmodligen drivrutinerna på en cd, annars hittar du dom säkert moderkortets tillverkares hemsida.

Annars är det nog som sagt lättast att öppna och kolla vad det står på kortet och gå in på tillverkarens hemsida eller googla.

 

Uhm..tar inte SisSoft Sandra dom uppgifterna från enhetshanteraren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...