Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med datorköp!!!


junglelanders

Rekommendera Poster

Det ska inte skapa några problem om du vill byta dessa.

 

Ett ev byte av nätagg är otroligt lätt, bara att ta loss kablarna från moderkortet och alla enheter (dvd-hårddisk-mfl) skruva loss 4 st skruvar och lirka ut den från sin plats, sätta den andra på plats och trycka i kablarna.

 

Kylfläkten är inte heller svår att byta, du kan gå in på länken jag ger och klicka på Installation movie så får du se själv.

 

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=141&code=005009

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Tack för råd! !!

 

Synd dock att man måste köpa dubbelt, det är ju bortslängt med den kylare osv som då finns?

 

Förresten, så pratade jag med kundtjänst på JME Data. Han sa att det var tvärtom, AMD var kända för att bli hetare än Intel. Dessutom så hävdade han en skärm på 25ms i responstid gick utmärkt till spel, han märkte ingen skillnad. Det vore ju bra om folk sa samma sak...

 

Han var inte särskilt trevlig och ganska ohjälpsam så jag vet inte hur mycket jag ska lite på honom.

 

Linda

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, så pratade jag med kundtjänst på JME Data. Han sa att det var tvärtom, AMD var kända för att bli hetare än Intel. Dessutom så hävdade han en skärm på 25ms i responstid gick utmärkt till spel, han märkte ingen skillnad. Det vore ju bra om folk sa samma sak...

 

Det JME-snubben sa till dig är en gammal föredetta sanning som blivit till en myt.

Om man anser att 32 grader i normalt användande och 52 grader vid full load är varmt då är AMD varmare än Intel. Allt hänger på hur man löser kylningen av chassit (så att processorfläkten får kall luft att blåsa på processorn). Säkert spelar processorfläkten in också. Jag köpte en boxad processor, dvs fläkten följde med i paketet från fabriken, det finns bättre att köpa, men den duger för mig. Samma sak med ljudnivån, en Intel låter inte mer än en AMD - det beror på vilken fläkt man har och om moderkortet stöder variabel fläkthastighet.

 

AMD´s athlon 64 har den tekniken att den klockar ner processorn till 800 Mhz när inte mer processorkraft behövs, så fort nånting kräver processorn mer så klockas processorn upp till dess maxhastighet. Det märks inte nånting när den hoppar mellan hastigheterna. Dels blir det tystare och så sparar den lite ström också.

A64 är gjord för 64-bitars operativsystem och program, men den klarar 32-bitars dito bättre (snabbare) än gamla Athlon-processorer i samma klockhastighet. Så jag ser ingen anledning att inte köpa en 64-bitars processor. Om du väntar några månader till så ska till och med Intel komma ifatt med en 64-bitars för vanliga datorer - har jag hört.

 

Det jag märkte i spel när jag gick över till TFT och 25ms i responstid var att grafiken inte hänger med riktigt, det gäller främst bakgrunden i stora miljöer som i Call of Duty, Counterstrike t.ex. Man vänjer sig vid det efter en stund, men kan du inte leva med nån millisekunds eftersläpning i spel (påverkar inte hur bra man träffar eller så) så bör du nog fortsätta med CRT. Det har visserligen kommit TFT med 8 och 12ms i responstid, men dom har jag inte provat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det låter som en bra ide att du ska behöva byta ut nätagg och processorkylare på en splitter ny dator och hur vet du att det är lätt för dig att byta ut dessa delar om du inte har gjort det förr?

 

Hur går det med garantin om du skruvar själv och får du något papper på att garantin fortsätter att gälla om du gör det?

 

Snubben på JME skulle nog behöva gå på en kurs om processorer och LCD skärmar. Dom vill nog gärna få sålt sitt lager med gamla LCD skärmar nu när dom nya LCD skärmarna har en betydligt bättre responstid.

 

 

 

Mvh Paul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa
Hubert skrev:

Hur går det med garantin om du skruvar själv och får du något papper på att garantin fortsätter att gälla om du gör det?

 

Precis,

ofta ( eller alltid ) brukar det stå i garantin att den gäller inte om man varit själv inne i datorn och "skruvat"

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en snabb reflektion. (skummade igenom tråden)

 

Du vill köpa på dig en så pass bra dator så att den kommer att hålla några år för du vet inte när du får råd att köpa en ny.

 

Det du lägger på att få det lilla extra nu kommer att kosta ganska mycket.

Ett lite råd från mig är att plocka ihop exakt det du vill ha (oavsett pris.. fläska på med det bästa bara), och sen backa några steg.

 

En cpu på 2.5 Ghz är bra mycket billigare än den i dagsläget snabbaste, och funkar finfint.

Grafikkort kan man också göra en variant av. Köpa ett hyffsat snabbt sådant och sen om 2 år, lägga 1500 spänn och köpa ett som även då är hyffsat snabbt. Då försäkrar du dig om att kunna köra spel även i framtiden. Se bara till att köp ett moderkort som har den nya porten, så att det finns grafikkort som passar.

 

Men eftersom att du lägger stor vikt vid support och sådan tillgänglighet så kanske det är vettigt att undvika byggen.

Kanske rentutav bättre att köpa en Dellburk med det lilla extra och vara beredd att lägga en liten slant på att uppgradera om några år...

 

Som man ser ovan så finns det alltid en massa försäljare som har sina egna åsikter om vad som här bäst och vad man ska föredra. Detta kan flexa mycket i och med deras lagersaldo, tyvärr.

 

Lycka till..

 

Nico

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Nja, datorköpet kanske får vänta, typiskt när man är nära sitt mål. Orkanen (strömavbrott) har förstört mat i kyl och frys, frysen går inte igång igen, och det är tre jättestora 20 meters-granar som tack och lov missade huset med en meter (!), men de måste tas bort. Kostnader...

 

För övrigt skall Komplett återkomma efter helgen och ge besked om de har någon variant med tystare kylning, de bas om ursäkt de inte hade samma möjligheter som t.ex. Datorbutiken att välja tystare alternativ. Någon som vet ungefär hur många decibel en AMD 64 ger, med den kylning som medföljer? Verkar inte kunna få svar på det av någon.

 

Vi får se. Hursomhelst, moderkort med rätt ny port... vad betyder det? Vad skall ge titta efter?

 

Det är en bra idé annars! Så, skillnaden mellan en 2.5 Ghz, och säg en 3 Ghz, vad är skillnaden om man spelar de nyaste spelen? Inte mycket kanske?

 

Jag var ett par dagar inne på en Mac, de imponerar ju med både kylsystem och prestanda, men allting blir ju dyrare, också att ersätta/uppgradera, och med kompabilitetsproblem.

 

Dell-arna har ju problem med litet utrymme (chassi), att uppgradera, sa någon. Jag är bara orolig för Intel, har Intel Pentium i min Dell laptop, och även om den hållt, kanske det beror på min försiktighet snarare, och att jag knappast alls bär runt den. Däremot hettar den lätt över, framförallt i sommartid, börjar skriva baklänges och annat smått och gott... Så jag tänkte att en Intel Pentium 4 kanske medför stora överhettningsproblem...

 

Om jag ska undvika byggen förresten, något annat ställe/märke att rekommendera förutom Dell?

 

Slutligen: jag är mycket tacksam för alla små råd och tips jag får här!! Varje pusselbit är en hjälp...

 

Linda

 

Eforum wrote:

 

>

>eforum.idg.se / Datorbygge/montering / SVAR: hjälp med datorköp!!!

>

>==========================================

>2005-01-08 23:43:47

>Bojt skriver:

>

>Bara en snabb reflektion. (skummade igenom tråden)

>

>Du vill köpa på dig en så pass bra dator så att den kommer att hålla några år för du vet inte när du får råd att köpa en ny.

>

>Det du lägger på att få det lilla extra nu kommer att kosta ganska mycket.

>Ett lite råd från mig är att plocka ihop exakt det du vill ha (oavsett pris.. fläska på med det bästa bara), och sen backa några steg.

>

>En cpu på 2.5 Ghz är bra mycket billigare än den i dagsläget snabbaste, och funkar finfint.

>Grafikkort ...

>

>==========================================

>Besvara inlägget genom denna länk

>//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=659836#663021

>

>Anledningen till att du får detta brev är att du bett oss bevaka

>denna tråd i Eforum.

>

>Du kan stänga av den här funktionen genom att logga in på

>http://eforum.idg.se

>och sedan gå in på dina inställningar.

>

>

>

>

>

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ungefär hur många decibel en AMD 64 ger, med den kylning som medföljer?

 

Jag kör med den fläkten som följer med när man köper en sk boxad (processor o fläkt) processor. Den stöder variable hastighet, men det gör inte mitt moderkort. Så processorfläkten ligger på konstanta 3375 varv per minut. Jag har inte mätt db på den men enligt specarna för fläkten så ligger den på 23-26 decibel, jag kommer inte ihåg riktigt. Jag upplever den som väldigt tyst.

 

Jag har datorn i vardagsrummet. Datorn är öppen, dvs jag har tagit bort plåtarna på lådan. Fläkten hörs som ett svagt surrande men det stör inte mig alls, sen om det beror på att jag är van vid ljudet låter jag vara osagt. Jag störs mera av hårddisken när den läser omotiverat (nåja, brandvägglogen som skriver på disken) Jag kan också nämna att jag köpte ett nytt grafikkort (Nvidia 6800gt) och den fläkten som satt på den gjorde mig vansinnig så den fick jag byta ut illa kvickt.

 

Kort sagt så är den medföljande fläkten till Athlon 64 väldigt tyst och tystare skulle den vara om mitt moderkort hade stöd för variabel fläkthastighet, för då skulle varvtalet gå ner till runt 800 varv per minut (när processorn inte arbetar på fullkraft och inte behöver kylas så mycket) och då låter inte fläkten nånting.

 

*edit* tog bort stavfel som aldrig syns vid första korrekturläsningen :/

[inlägget ändrat 2005-01-09 18:37:12 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Så här säger Komplett om deras AMD 64 3000+ (socket 754):

 

"Det är inte en winchester, vi har tyvärr inte fått in dem igen sedan AMD drog tillbaka dem."

 

-Vad betyder det?? Bra, dåligt?

 

"Ja, moderkortet stöder variabel fläkthastighet och även s.k. "Cool'n'quiet"-teknologi."

 

-Måste ju vara bra!

 

"Kylningen i chassit skall fungera bra, det är en fläkt i fronten på chassit och sedvanligt utblås genom nätaggregatet. Man kan ev. stänga av fläkten i fronten för att få en tystare dator om man märker att kylningen räcker till ändå."

 

För övrigt påstår dem, att man visst själv kan byta ut en kylare utan att garantin bryts. Om det görs på ett proffsigt sätt och inga komponenter skadas (vilket de säkert kan hävda senare att det gjorts, om problems uppstår, så jag är lite tveksam).

 

Men det kanske inte behövs bytas till tystare kylare, om det bara är 24 decibel, och dessutom bra moderkort. (Kanske chassi-kylarna väsnas mer än själva AMd-kylaren förresten)

 

Linda

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kanske inte behövs bytas till tystare kylare, om det bara är 24 decibel, och dessutom bra moderkort. (Kanske chassi-kylarna väsnas mer än själva AMd-kylaren förresten)

 

Jag har valt att ha en öppen låda av just den anledningen att chassifläktar väsnas en del. Nu har jag i och för sig förstått att det finns väldigt tysta chassifläktar också. Om jag inte minns fel så rekommenderas en fläkt som heter Papstdom ska vist vara långt under 20 decibel, 12 db vill jag minnas. Men nu är jag van och ha öppen låda och så meckar jag där titt som tätt ändå. Men om man inte vill köra med öppen låda så ska visst Papst vara bland dom bästa.

 

Så här säger Komplett om deras AMD 64 3000+ (socket 754):

 

"Det är inte en winchester, vi har tyvärr inte fått in dem igen sedan AMD drog tillbaka dem."

 

Måste medge att jag inte hängt med riktigt i nyheterna och om varför AMD dragit tillbaka Winchester processorer.

 

AMD 64 med socket 754 är en "gammal" teknik som kommer att fasas ut vad det lider, så det görs nog inte så många processorer till på den sockeln. Skillnaden mot nyare socket (socket 939 eller winchester som den också kallas) t.ex. är att dom krympt kretsstorleken till 90 nanometer vilket innebär att bl.a att den drar mindre ström, och mindre ström är mindre värme och nyare kraftfullare processorer kommer att släppas för socket 939 (tills en ny socket kommer :/ men det kallas ju utveckling och den går ganska snabbt :)

 

Här kan du läsa mer om AMD 64 s939 om du vill:

http://www.penstarsys.com/reviews/cpu/amd/a64_3200_90/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte som en kollega gjorde.

 

Han bytte ut (på inrådan av den affär som hade byggt burken åt honom) nätagget mot ett fläktlöst.

Att ett fläktlöst nätagg är ljudlöst låter ju toppen. Men problemet blev ju att det alstrade så mycket värme (inne i burken) så att CPU fläkten löpte amok.

 

Summa summarum så väsnades burken ännu mer (plus att det kostade 1500 spänn extra + att han fick hosta upp med ytterligare en 500 lapp emellan för att få CPU-fläkt utbytt till en monsterfläkt från Zalman.

 

Nu har han även köpt Papst fläktar som han har satt fram och bak på burken för att leda ut extravärme. Så nu är han nöjd med ljudet i alla fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Är det svårt att själva byta Chassi-fläktar? Det är det säkert inte för ser, men betänk jag knappt kan skilja på plus och minus ; ) Komplett rekommenderar också Papst, som man då får byta själv.

 

 

Linda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det svårt att själva byta Chassi-fläktar? Det är det säkert inte för ser, men betänk jag knappt kan skilja på plus och minus ; ) Komplett rekommenderar också Papst, som man då får byta själv.

 

Nej det är bara och skruva loss dom. Kolla var strömsladden sitter och koppla dom nya på samma ställern. Det ska inte vara nåt problem, antingen är det en sk molex-kontakt, likadan som strömsladden till hårddisk och DVD, eller så är det en liten fyrkantig "sockerbit" som fästs i moderkortet istället. Du behöver inte tänka på plus och minus för kontakterna går bara och sätta på ett sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...