Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med datorköp!!!


junglelanders

Rekommendera Poster

junglelanders

Hej!

 

Behöver bra råd om datorköp. Jag är tyvärr helt oteknisk och kan inte bedöma saken själv. Däremot brukar jag vara bra att "luska" mig till prisvärda saker, är mycket nöjd med dvd-köp (pioneer 464), vcr, stereo och annat genom åren. Lusläser tester m.m. Men det är enskilda enheter, en dator har ju så många saker som ska stämma. Jag har en Dell Latitude laptop från -98 lånad från universitetet. Den är som en rostig sjunkande båt, så det är verkligen dags att köpa en egen dator! Har sparat i ett år, och har nu 11.000-11.500kr att handla för. Det är inklusive frakt och alla omkostnader. Och tyvärr måste jag ha en lcd-skärm (inget annat kommer på tal då jag är epileptiker). Det blir ju tyvärr den dyraste delen.

 

Så, detta är mina behov:

 

1) Den måste hålla länge, riktigt länge, 5 år sådär. För gud vet när jag har råd att köpa en ny. Så därmed ska den väl helst vara ganska modern nu för att hålla måttet ett tag.

 

2) Jag funderar på att starta online-verksamhet/företag, vet inte vad som krävs för det.

 

3) Vill helst ha lite buller och värme.

 

4) Garanti och support är ju viktigt för en "idiot" som mig.

 

5) Jag spelar en del. Allt möjligt, fps, sport, strategi m.m. Det är inte högsta prioritering, men ändå att ha i åtanke.

 

6) Färdigt datorpaket eller ihopbyggt av någon?? Dell har ju t.ex. lockande erbjudande, och de har ändå imponerat. Min laptop "funkar" ju fortfarande utan service en enda gång, eller en enda "omstart". Men samtidigt kan ju skärm och annat vara sämre.

 

7) Vilken butik?? Komplett, eller itvaruhuset, eller butik.it, och vad det nu finns... vilka är bäst, ärligast, bäst support osv??

 

 

Det här tror jag mig veta hittills:

 

1) Undvika Sempron och Celeron

2) Satsa på en bra skärm, Eizo (5 års garanti är ju bra) eller Samsung kanske? 17" borde räcka.

3) Komplett.se har sagt åt mig att AMD är bättre än Intel oavsett av behov, då Intel avger väldigt mycket värme.

 

 

 

 

 

Linda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfa in här och kolla http://www.pyrotech.se där kan du sätta ihop

ett eget datorpaket med deras Konfig-o-matik.Dell är ju också

ett alternativ,men tänk då på att den billiga datorn i tv-reklamen

bara är deras basmodell,så vill du ha en snabbare och mer

kraftfull dator blir den betydligt dyrare än den i reklamen.

Kan tillägga att Pyrotech även har färdiga datorpaket som fått

bra betyg i bl.a tidningen PC för allas tester. T.ex Pyrotech

Vortex EE för 9995:- inkl.17 tums TFT-skärm,bara ett förslag,

det är ju du som väljer vad du vill ha.

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-01 18:46:00 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha lite buller och värme finns det bara 2 processortyper som uppfyller kraven

Pentium-M

och

AMD 64 90nm (winchester)

Med budget bara AMD 64 90nm (winchester)

lite tips i denna tråden

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=659509

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

De verkar lite dyra... (pyrotech).

 

Det första problemet är ju faktiskt att hitta rätt datorbutik. Vilken är bäst, billigast, hur fugnerar service, support och garanti? Och inte minst viktigt, är det risk för konkurs/att de försvinner? Då gäller inte supporten längre. Sånt får man tänka på om man har ont om pengar, det hände mig en gång en lokal firma upphörde, då stod man där utan garanti eller service. Sen har ju vissa ställen dåligt rykte, alla vet ju vilken usel långsam service Elgiganten har t.ex. Men jag vet inget om datorställen....

 

 

Buller och värme: Tack! Det var nyttigt. Men kan inte grafikkort, moderkort, och chassi också öka värme/buller?

 

Kom på att en dvd-brännare vore praktisk också, de är ju inte så dyra. Läser alla dvd-brännare olika cd/dvd/cd-r osv utan problem?

 

Linda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt som du säger, eftersom du ska ha datorn ett antal år så är supporten viktig samt att inte företaget försvinner.

 

Du hade tittat på dell och har du sett denna då:

 

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/desktops_Q4_W8_dimen_8400_d01846?c=se&l=sv&s=dhs

 

dom lär finnas kvar på marknaden, har hyfsat bra support (använder deras support på jobbet) och har relativt billiga datorer.

 

Har själv använt komplett som du också hade kollat på m.fl butiker, då jag bygger ihop datorerna själv.

 

 

Finns säkert många fler med andra alternativ, detta är ett.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DELL Dimension 8400 (D01846)

9.946:-

Inkl. moms och frakt. Spara 1.844:-.

Gäller t.o.m. 2005-01-05

 

Verkar vara ett ganska bra paket.

 

Skärmen tror jag har 16ms responstid och det är väl ett minum krav(?) om man inte vill att allting på skärmen ska se ut som en nersmetad pastellmålning när man snabb scrollar eller spelar något fps spel.

 

Grafikkortet är lite klent så där hade jag valt ett bättre men det verkar som om priset steg ifrån 9.946kr till 11.746kr om man valde att konfigurera datorn och valde man ett 1.375kr dyrare grafikkort så var priset uppe i 13.121kr.

 

Eftersom grafikortet i det paketet är av PCI Express typ så är det nog inga problem med att byta ut det om några år om spelen skulle kännas hackiga och sega.

 

När det gäller Komplett så har jag några kompisar som inte är allt för glada i den butiken efter att köpt sina personaldatorer där. En av dom har haft sin dator inskickad 3-4 gånger utan dom har fått fixat till det som är orsaken till alla problem --> moderkortet.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-02 19:14:19 av BeOS/Zeta]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att du ringer till tex. dell , datorbutiken eller JME Data och berättar dina behov av dator och hur mycket pengar som du har , det är nog det enklaste pga. att du är oteknisk , de kan hjälpa dig. För de pengarna får du en helt ok dator. De stora företagen har ofta bra support.

Det finns också möjlighet att bygga sin egen dator i en såkallad konfigurator.

 

[inlägget ändrat 2005-01-02 20:35:29 av merbach]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rätt så bra erfarenhet av Dell men tycker att de har en hel nackdelar för den som gillar att fippla lite. T.ex. är det ganska trångt i lådan. Vidare har man tagit bort vissa funktioner hos moderkortet (sitter ett Intel i min) som kan vara intressant att ha. Det går inte att monitorera temperaturer, varvtal på fläktar osv. vilket går med Intels originalkort.

 

Men ska man bara ha datorn som den och utan att utforska dess innersta eller göra några genomgripande modifieringar så duger de bra. De flesta personer på deras kundtjänst är också rätt så trevliga, men vänta dig inte någon djupare kunskap där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Ja just det, har också läst nånstant det är trångt om utrymme att uppgradera. Kanske inte spelar roll när man är oteknisk, å andra sidan, ska man sitta med samma dator i många år kanske det är bra med möjligheter att uppgradera/bygga ut...

 

Dimension 8400 ser annars väldigt bra ut, förutom att det är Intel. Intel blir väl väldigt varm?

 

Linda

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej dom blir inte speciellt varma, vi kör dessa på jobbet och dom fungerar bra, och dom har brännare samt platt skärm också, klart värda sitt pris.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Seppo om att Dells datorer generellt inte har några värmeproblem. Både nätaggregatets fläkt samt processorfläkten går ut på baksidan och ger därför en bra luftgenomströmning i lådan. Däremot kan processorfläkten börja surra ordentligt om processorn får jobba hårt, eftersom den är temperaturstyrd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

 

Jag har också en Dell dator Dimension 8300, och har haft den ett år nu och har 3 års garanti och service.

 

Och förväntar mig att den ska hålla några år till.

 

Nackdelen var väl när jag köpte hela paketet, att det var en hel del program installerade som jag inte bett om.

Men å andra sidan, dem kan jag ju ta bort.

 

Trist bara att den mesta informationen osv. på deras hemsida är på Engelska, är en nackdel för mig, som inte är så bra på alla datatermer på Engelska.

 

Men jag har blivit vänligt bemött när jag ringt dem och undrat över något, och fått hjälp, speciellt när jag hade frågor om SP2.

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnad mellan en AMD64 och en Intel P4 motsvarar en glödlampa på 25-40watt och jag tror inte att den värmeökningen ger någon större skillnad i rumstemperatur. Om du är orolig för att Intel P4 ska paja på grund av den högre värmen så har jag inte läst något om att Intel P4 skulle paja oftare än AMD 64.

 

En annan sak som är mer intressant är att Intel P4 är en 32 bitars processor och AMD 64 är en 64 bitars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Varför pratar man så mycket om Intels värme i så fall?? Menar man att lådan blir väldigt värm, eller datorn överhettad? Om det gäller lådan, så kommer den stå ganska trångt och jag har ganska dammigt runt mig ofta. Väsnas Intel mer än AMD 64? En kille på Komplett sa att AMD 64 är att rekommendera oavsett mina behov, det är bättre på alla områden. Fast jag vill ju inte lita på vad en försäljare säger... de märker ju min okunnighet och kan säga vad som helst.

 

Vad är skillnaden på 32 bitars och 64 bitars?

 

Och responstid på skärmen förresten, har ju dragits med denna i många år. Vet ej vad responstiden är dock, vad kan en -98 Dell Latitude skärm ha så jag har nåt att jämföra med? Spelade Half-life på den.

 

Förtydligande om Pyrotechs priser: Den Vortex EE, bara uppgraderingen med minnet och ner till 16ms på skärmen var en tusenlapp extra, därför så tror jag inte priset var så billigt trots allt...

 

Hur fungerar Dells service förresten? Många butiker säger ju "på platsen service", men det kanske inte är sant om man bor på landet. Får man bekosta "inskickning" själv?

 

Spelar det nån roll förresten omman köper billigaste möjliga tangentbord/mus? Funkar lika bra?

 

Oj oj, jag får bara fler frågor...

 

Linda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kille på Komplett sa att AMD 64 är att rekommendera oavsett mina behov, det är bättre på alla områden. Fast jag vill ju inte lita på vad en försäljare säger... de märker ju min okunnighet och kan säga vad som helst.

 

Min uppfattning är att man inte ska lita på vad försäljare säger (i alla fall datorförsäljare säger) då de själva ofta är väldigt okunniga. Det känns som att deras utbildning handlar mer om att SÄLJA SÄLJA än att lära sig något vettigt om datorer.

 

Har flera roliga exempel på datorförsäljare som sagt helt sjuka grejer. Ska inte dra alla men kan berätta om en kille på Computer City som påstod att HP:s datorer ofta inte fungerar med chassit på och att jag därför skulle använda datorn utan chassi p.g.a. värmeutvecklingen........hmmmmmm......vi snackar om en nyinköpt dator för 15 000.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste faktiskt någonstans att en tekniker från Dell hade sagt till en kund som hade problem med sin dator att SP2 kan förstöra hårdvaran i datorn och därför rekommenderas att du inte installerar detta igen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste faktiskt någonstans att en tekniker från Dell hade sagt till en kund som hade problem med sin dator att SP2 kan förstöra hårdvaran i datorn och därför rekommenderas att du inte installerar detta igen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Förstöra hårdvaran i datorn ??

Konstigt !!!

 

Ja, tyvärr kan man råka på personer när det gäller support som inte kan så mycket.

Tycker det är viktigt för datortillverkare och försäljare att se till att deras medarbetare kan sina saker.

 

När jag ringde Dell om SP2, så fick jag ett direkt nummer till Microsoft, ( deras svenska support ) och där var de till stor hjälp.

 

Hälsningar

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Men ärligt talat, det där med responstiden på skärmen börjar oroa mig. innan denna bärbara hade jag en Toshiba bärbar, och den var så man blev åksjuk, rörde man musen fort så blev det streck efter den. Det är extra viktigt då jag är epileptiker. Men den här (Dell latitude första generationen) har alltid stått stilla, någorlunda i alla fall. Måste ha varit bra kvalitet för att vara gjord -98.

 

Linda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärm:

Några streck som du hade på din Toshiba bärbara blir det nog inte utan det blir lite smetigt innan skärmen hinner med och där anser jag att 25ms responstid är för dåligt. Det måste väl finnas några butiker som säljer datorer i din närmsta omgivning där du kan studera skärmar?

 

 

 

32/64 bitar:

Jag kan inte så mycket om detta så jag får be om ursäkt om jag kommer med felaktiga uppgifter men jag tror att det ligger till så här.

 

I processorn så finns det ett antal register(lagringsutrymmen) och där är det 32/64 bitar som anger storleken på dom.

 

Om man har ett tal som är 64 bitar stort och kör det på en 32 bitars processor så delas talet och läggs i två stycken 32 bitars register.

 

På 64 bitars processor så behöver man inte dela på 64 bitars talet för där läggs det i ett 64 bitars register vilket gör att en 64 bitars processor blir snabbare när talet är större än 32 bitar.

 

För att du ska ha någon nytta av en 64 bitars processor så måste du ha ett operativsystem stödjer detta och det gör inte den versionen av WindowsXP som du idag får med datorn.

 

 

 

AMD64:

Där finns tre olika socket att välja på S754, S939 och S940. I ditt fall så är det S754 och S939 som gäller och där är S754 långsammare än S939(om man kör S939 med dubbla minnen).

 

 

 

Värme:

Intels P4 avger mer värme men om man kompenserar det med en större kylfläns så minskar man värmen i processorn och då kan en Intel P4 processor med en stor kylfläns vara kallare än en AMD64 med en liten kylfläns.

 

 

 

Ihopbyggt:

Många av dom låter som reaplan så där får du kolla hur högljud Chassit(nättagg,chassifläkt) och processorkylaren är.

 

 

 

MVH Paul

 

[inlägget ändrat 2005-01-04 01:00:07 av BeOS/Zeta]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Ja, "smetigt" var väl vad Toshiban var...

 

Tack! Mycket nyttiga detaljer, skall kolla vidare på dom : )

 

Linda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Om man tittar i "datorbutiken" så kostar en "tyst" dator med bra skärm typ 13.000:-... flr mycket för mig.

 

Den här då?

 

http://www.komplett.se/k/config.asp?ConfigSystemId=10077&Config.AllOptions=X

 

"LCD Dreamer". Verkar trevlig! Eller? Vet ju inte om den är någorlunda tyst/kall. Bra skärm i alla fall, och AMD 64.

 

Linda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den ser ok ut, du får platta skärmen som du ville ha, responstiden är bland dom lägre också. Att det är en amd 64 är ju en fördel.

Vet inte hur det är med kylningen, men det borde inte vara något problem.

Samt att det finns plats att uppgradera om det behövs.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

junglelanders

Jaha, tror jag börjar sikta på det paketet! Men killen på Komplett sa att att det finns kylar-alternativ som är betydligt tystare (han rekommenderade Zalman 7000-B Cu), men då får man byta ut det på egen hand. Likaså finns det tystare nätaggregat, samma sak. Är det svårt att byta ut själv?

 

Hur högt ljud är det egentligen? Är bara van med bärbara, samt har hört brorsans gamla Apple en gång i tiden. Ni undrar nog varför jag inte åker och kollar i en affär, men jag har ingen bil, samt är handikappad.

 

Linda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...