Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tyst dator?


Daniel1

Rekommendera Poster

Vet någon om det finns en tyst datorlåda? LapPower gjorde ett försök med Wispersystem, men finns det inga andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Jatko

För mig så är det processorfläkten och hårddisken som låter mest, så det enda

som kanske hjälper är att få lite tjockare plåtväggar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är defenitivt hårddisken och processorfläkten (och även kraftaggregatet) som låter. Tjockare plåtväggar låter lite drastiskt...men kan ju funka.

Frågan är var man får tag på datorer som är tysta, dvs tystare fläktar och bättre isolerad låda?

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som troligtvis är det mest effektiva är att byta fläktarna både processor och den i nätaggregatet. Om man inte blir nöjd så får man väl se till att det finns någon slags fläktstyrning via ett Resistor/Motstånd med varierbart motstånd som funktion av aktuell temperaturen.

Men den ultimata lösningen skulle nog vara att bygga en fläktstyrning med en Microprocessor exvis från htt://www.micrichip.com till vilken man kopplar nödvändiga kringkomponenter som tempsensorer och någon slags switch som ändrar spänningen till fläktarna... Jag har sökt "hela" internet efter en sådan lösning men inte hittat något. När jag känner mig lite rikare efter sommaren skall jag försöka att utveckla detta...

Men till att börja med kan man alltid byta fläktarna och se om det blir bättre om inte det räcker så får man ta till "hårdhandskarna" och använda sig av fläktstyrning eftersom man då skulle kunna få omptimal kylning och ljudnivå...

 

/F.Sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Såg på www.datorbutiken.com att man kunde köpa "hårddisktystare". Tror även att det fanns tystare nätdelar att köpa och ljuddämpande mattor för väggarna i datorlådan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag hittade mina tysta grejer på www.kylning.com. Köpte ett tyst nätaggregat (26 dBA), en tyst processorfläkt (också 26 dBA) och en vagga för hårddisken. Fråga mig inte hur tyst 26 dBA är. På flera ställen jämför de 25 dBA med en viskning, men den jämförelsen tycker jag haltar en hel del. (Såvida man inte viskar ovanligt högt, hehe). Har inte hittat något att isolera själva lådan med än, men det ska väl funka med vanliga äggkartonger? :)

 

Kan i alla fall rekommendera hårddiskvaggan som fungerar mycket bra! Eller åtminstone tillräckligt bra för att ljudet helt ska dränkas av nätaggregatets buller... Vaggan fungerar inte med alla hårddiskar då vissa kan överhettas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PelleJohansson

Det är väl antagligen inte så aktuellt men det bör påpekas att både iMac och G4 Cube från Apple är helt fläktfria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...