Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Några nybörjarfrågor


Svedor

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en digitalvideokamera för att filma min grabb. Några frågor på vägen.

 

1. Hur många GB rymmer ett band egentligen? Jag leker med tanken om det vore rimligt (antagligen inte) att använda hårddiskar i stället för band.

 

2. Komprimeras filmen när den sparas på videokameran? När man överför filmen från videokameran till datorn, komprimeras den om då? Om man senare redigerar filmen (vilket jag misstänker att man alltid kommer göra), komprimeras den om en tredje gång då?

 

3. Är det vettigt att spara filmen i DivX? Jag funderar på vilket format som kommer gå läsa om 20 år då grabben har vuxit upp. Vilka format/codecs bör jag använda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson
3. Är det vettigt att spara filmen i DivX? Jag funderar på vilket format som kommer gå läsa om 20 år då grabben har vuxit upp. Vilka format/codecs bör jag använda?

Det är ingen idag som vet vilka format som fortfarande fungerar om 20 år eller om det ens finns något format för gör det. Istället får man räkna med att konvertera materialet under resans gång. Använd därför ett format som fungerar bra idag och som inte är alltför destruktivt i komprimeringen. Microsoft har gjort ett bra jobb med Windows Media version 9. Det formatet bör också vara relativt långlivat. Om du inte vill ha ett MS-baserat format så kan du använda Xvid. Det ska ge bättre kvalitet än DivX.

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

1. DV-formatet tar ungefär 218 MB/minut, alltså runt 13 GB rymms på ett 60-minuters band

 

2. Ja, den komprimeras innan den lagras på bandet. Om du överför till dator via Firewire så sker ingen omkomprimering (i alla fall inte med DV-storm-kortet som jag har). När du redigerat klart och ska exportera filmen så kommer den att komprimeras på det sätt som du anger, även om du väljer att skicka tillbaka filmen till kameran (om den har DV-in) så kommer filmen att komprimeras.

 

3. Det kan vara vettigt att spara den färdiga filmen som DivX, även om jag själv lägger filmerna på vanliga DVD-skivor. Det är som sagt ingen som idag vet vilket videoformat som gäller om varken 1, 10 eller 20 år. Och sen ska man alltid spara på råmaterialet!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats spara den som xvid. Men att spara råmaterialet, det kommer bli många GB. Visst kan jag bränna ut det på DVD, men man vet aldrig hur lång tid de går att läsa. Men jag kan prova förstås.

 

Jag kom att tänka på att jag bör välja en ljudcodec också. Vilken bör jag välja? Förutom att den givetvis ska vara bra så vill jag precis som med videocodecen välja en som är vanlig och som förhoppningsvis fungerar i framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Men att spara råmaterialet, det kommer bli många GB

 

Jag menade att du ska sparar kamerabanden. Att spara allt på hårddisk tar för mycket plats och är nästintill onödigt.

 

Jag kom att tänka på att jag bör välja en ljudcodec också. Vilken bör jag välja?

 

MPEG tror jag är det smidigaste, alternativt 2-kanals AC3, men jag vet inte om dessa encoders är gratis eller om dom kostar pengar. Eller så kan du använda PCM, alltså okomprimerat ljud. Alla dessa tre formaten är standard i normala DVD-spelare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag klippt ihop min första film. 2 GB i orginalformat (.avi - okomprimerat antar jag), 10 minuter lång.

 

Men när jag försöker spara den i XviD så slutar den alltid efter drygt 19 sekunder (498:e framen). Är det nån begränsning eller en bugg i XviD? Jag har just laddat hem version 1.03 som jag tror är den senaste. Det står att den är klar och de första 19 sekunderna ser bra ut.

 

Jag kan spara filmen i DVD-format (mpeg 2?) utan problem. Då blir den ca 500 MB stor. Jag använder Pinnacle Studio 8 för redigeringen. Vad tror ni, går det ordna komprimeringen i XviD eller måste jag "nöja" mig med mpeg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...