Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn låser sig!


tommymichael

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med detta:

 

Har köpt en iBox DVD-brännare och installerat på datorn, uppgraderat firmware på den (var problem innan jag gjorde det redan då) och har lyckats bränna CD-R och CD-RW på den utan problem!

 

När jag ska bränna DVD+R och DVD-RW så fryser hela datorn !!! Enormt enerverande, men det är inte bara brännaren nu ! Skulle installera UT2003 på datorn också på vanliga DVD-läsaren och då blir det samma sak - datorn fryser så jag måste stänga av/starta på knappen ! Har haft isär allt och dragit ur/satt i IDE-kablar, men det blir inte bättre än så här (förstå mig rätt)... Min Acer-brännare jag hade förut funkade jättebra och det var aldrig några problem! Skulle uppskatta bra hjälp! Tack på förhand!

 

OS: Windows XP Home Edition

Moderkort: Chaintech 7VIL1 (integr. LAN)

Minne: 1 st 512 MB DDR

Hårddiskar: C: - Samsung SP1614N, D: - Maxtor 32049H2

DVD: Samsung SD-616Q, DVD-brännare: iBox IDE1008

Grafikkort: Geforce FX 5200 128MB DDR

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att installera om windows "cleant". Även om windows stöder plyg-and-pray, så erfar jag att det oftast blir "bäst" att installera om windows rent.

 

Sedan kan det ju vara så att du kommit åt någon sladd/kontakt när du var inne i datorn och bytte brännare. Delar brännaren IDE-sladd med någon annan enhet? DVD-bränning kräver mer megabyte/sekund än cd-bränning, och en delad IDE-kontakt kanske inte orkar med. (Även om det bör funka).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommymichael

In fact, så installerade jag om allt från början i samband med annat problem, men fortfarande utan resultat.

Och så är det ju det lilla felet som hänger ihop med att jag satt in brännaren - att när jag på nytt ska installera mitt UT2003 så kraschar det också efter ca. 20 sek, jag har då skivan i min DVD-läsare (ej brännaren).

 

Det kan ju vara så att jag kommit åt någon kabel, jag vet inte. Jag ska prova att koppla ur/koppla in allt, men då känns det lite skumt att det faktiskt går att bränna CD-R/CD-RW... Eller är det bara jag som anser det?

 

Jag kör både DVD och DVD-brännare på samma IDE-kanal (brännaren som slave) och jag har två hårddiskar på den andra kanalen.

 

Om jag sätter ner hastigheten på bränningen när jag ska prova att bränna en DVD-skiva så borde det ju inte "kräva mer megabyte" än en vanlig bränning på en CD-R/RW, eller hur?

Det skumma är att datorn ändå kraschar !

 

Om du har ett förslag på hur jag kopplar IDE på ett mer optimalt sätt så är jag öppen för förslag!

 

Tack för att du försöker hjälpa mig!

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommymichael

Jag har inte installerat några drivrutiner alls.

Allt som finns är det som XP har tillhandahållit, men jag ska prova.

 

Du tror att felet beror på det?

 

Jag ska prova detta och återkomma, tack för tipset!

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara så att den nya firmware-programmet kräver uppdaterade drivrutiner för att funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommymichael

Till Cecilia: Ja, kanske det. Frågan är var man hittar dessa? iBox hemsida kanske? (vet inte om de ens har en, haha) Men med den gamla firmwaren var det samma sak.

 

Till Marcus vill jag säga att det verkar som att ASPI-drivrutiner enbart används av SCSI-diskar, men detta är ju en IDE-disk...?

Ska det hjälpa ändå menar du?

 

Kanske blir det bättre om jag inte har DVD och DVD-brännare på samma IDE-kanal, har för mig att jag hört något om detta förut. Jag har också för mig att jag har testat att ha DVD-enheterna på olika IDE-kanaler och fått felmeddelanden då, men men... Jag provar igen.

 

Tills dess får alla som har tips att ge mig gärna hjälpa mig, för det är så trist att inte kunna använda något man köpt, många vet säkert hur det känns.

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.jsp?sess=no&language=English+US&filekey=aspi_v471.exe

 

den är det du ska använda

 

Att du har dvdläsare och dvdbrännare på samma idekanal ställer bara till bekymmer när du kopierar "on the fly" genom att det går långsammare.

 

Kanske kan hjälpa att installera via 4in1 drivers också, dom hittar du på

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2&Type=1

 

klicka på Windows xp och sen chipset or platform driver så kommer du rätt, vet inte hur man får fram adressen direkt till den sidan.

 

/Marcus

 

[inlägget ändrat 2005-01-03 16:47:16 av Marcus_J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cecilia: Ja, kanske det. Frågan är var man hittar dessa? iBox hemsida kanske? (vet inte om de ens har en, haha) Men med den gamla firmwaren var det samma sak.
Man brukar hitta drivrutiner på samma ställe som man hittar firmware-versioner. Hitta rätt iBox på internet tycks inte vara lätt i alla fall, tycks bara komma till en massa fristående enheter som ska kopplas till en TV.

 

Kan din DVD-brännarprogram behöva uppdateras för att supporta brännaren?

 

Jag kör både DVD och DVD-brännare på samma IDE-kanal (brännaren som slave) och jag har två hårddiskar på den andra kanalen.
Är nog så det brukar rekommenderas, att blanda hårddiskar och CD/DVD på samma IDE-kanal brukar inte rekommenderas.

 

Står det något i loggboken (Kontrollpanelen - Administrationstjänster) för det klockslag då frysningen inträffar? Källa och Händelse-id kan man söka efter på internet.

 

Sökte på IDE1008 på internet och hittade bland annat den här:

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=98226

där personen ställer om från Ultra DMA 4 till PIO.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommymichael

Till Marcus: Tyvärr hjälpte det ingenting, varken ASPI-installationen (stod på Nero ASPI att det var OK, gjorde det iofs innan också, men på System ASPI stod det "ASPI corrupt" nu !!? Orkar inte gräva i varken det eller i registret och rätta till det nu som det känns just nu...) eller VIA 4IN1.

Om du inte har fler tips - tack för att du försökte hjälpa mig iaf.

 

Till Cecilia: Mitt Nero 6 Reloaded är uppdaterat till tänderna.

Angående om enheterna ska vara för sig eller blandas har jag hört olika bud om (Marcus har ett bud, du ett annat =) ), men min egen erfarenhet är att jag inte fått det att funka förut när jag blandat HDD och CD/DVD på samma IDE-kanal. Vad det sen beror på vet jag faktiskt inte, jag kan bara konstatera att jag inte lyckats. Däremot så börjar jag återigen bli villig och desperat nog att försöka, man vet ju aldrig med datorer...

 

Jag ska prova att ställa om brännaren till PIO först så får vi se om det hjälper.

 

 

Mvh

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...