Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problemet funnet, jippi!!!


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill berätta om ett problem (bl.a alla andra) jag haft under lång tid och som inte försvann trots att jag ägnat nästan hela julen åt att installera om min dator från grunden (på två stycken helt nya hårddiskar dessutom). Varningen hittas i loggboken (Kontrollpanelen/Administrationsverktyg) under kategorin "program" och lyder som följer:

 

"Registerinställningar för användaren DATORNAMN sparades medan ett program eller en tjänst fortfarande använde registret under utloggning. Det minne som användes av användarens register har inte frigjorts. Registret kommer att tas bort ur minnet när det inte längre används.

 

Detta kan ske när tjänster körs under användarkonton. Försök konfigurera tjänster som att de körs antingen som lokal tjänst eller nätverkstjänst. "

 

 

Detta tror jag är det som har gett upphov till att registret upprepade gånger har fått återställas från loggfil när jag startat datorn (jag har fått en meddelanderuta vid uppstart om att så är fallet).

 

När jag nu granskat datorns tjänster i detalj och testat att stänga av vissa av dem fann jag slutligen att följande tjänst orsakat problemt:

 

"Nvidia driver helper service"

 

Jag inaktiverade den och varningarna har upphört. Nu är min fråga:

 

Är det någon som vet om denna tjänst verkligen är nödvändig att ha igång? Hoppas att svaret är NEJ!

 

 

Mvh

Dan

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Det verkar som att det är rätt så säkert att inaktivera denna tjänst. Tur är väl det, så kanske man slipper skadade och/eller återställda registerfiler i fortsättningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att få höra om någon annan har denna varning i loggboken. Antar att det finns massor här som kör XP med nvidias drivrutiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
danh35 skrev:

Skulle vara intressant att få höra om någon annan har denna varning i loggboken. Antar att det finns massor här som kör XP med nvidias drivrutiner.

 

Jo, jag tycker mig känna igen den här varningen. Händer när jag startar om datorn, så finns den loggen i Loggboken. Fast jag har inte råkat ut för någon registeråterställning när jag startar upp datorn igen.

 

Jag använder XP och Nividia. Intressant lösning som jag får prova.

Finns inte det med i uppstarten förresten? Om man kollar Autostart under MSconfig?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte att det finns med under autostart i msconfig. I alla fall inte sedan jag stängde av tjänsten :). Skönt att man fick ett problem mindre på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan, du kan alltså stänga av tjänsten för gott under "Tjänster" under Aministrationsverktyg i kontrollpanelen. Dubbelklicka bara på aktuell tjänst och välj "inaktiverad" under startmetod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
danh35 skrev:

Stefan, du kan alltså stänga av tjänsten för gott under "Tjänster" under Aministrationsverktyg i kontrollpanelen. Dubbelklicka bara på aktuell tjänst och välj "inaktiverad" under startmetod.

 

Jupps, tack för hjälpen!

Jag har mekat rätt mycket med tjänster under XP, så det där är inget nytt. :-)

Pelat bort en hel del onödigt krafs efter BlackVipers sida. Rekommenderar den!

 

Nu har jag dokumenterat allt, så att det är bara att göra likadant när jag blåser om burken senare. Kanon! Allt funkar stabilt.

 

Skapa en återställningspunkt innan ni börjar. Kan sluta med katastrof om du stänger fel tjänster. Min uppkoppling lade av när jag testade första gången.

 

EDIT: Kollade precis, men inte tycks jag ha NIVIDIA DRIVER HELPER SERVICE?

Istället har jag NIVIDIA DISPLAY DRIVER SERVICE. Kan det vara samma sak, men heter annorlunda på nyare drivare? Jag har kanske pelat bort det under installationen av drivrutinerna, hm?

 

Kolla bifogad bild om ni inte förstår vad jag menar. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

 

[bild bifogad 2004-12-31 16:38:32 av Stefan Eklinder]

 

[inlägget ändrat 2004-12-31 16:39:16 av Stefan Eklinder]

659644_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anade nog att du hade pillat både en och två gånger med XP:s tjänster :). Jag blev bara lite fundersam över när du frågade om tjänsten inte fanns med i Autostart.

 

EDIT: Kollade precis, men inte tycks jag ha NIVIDIA DRIVER HELPER SERVICE?

Istället har jag NIVIDIA DISPLAY DRIVER SERVICE. Kan det vara samma sak, men heter annorlunda på nyare drivare? Jag har kanske pelat bort det under installationen av drivrutinerna, hm?

 

Jag misstänker starkt att detta är ett annat namn för samma sak. Kanske någon fler nvidia-kunnig person kan bidra här?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

Roligt att det verkar funka bättre för dig nu.

 

Jag har också Nvidia och brukar få den där varningen i loggboken, men har inte drabbats av registerproblem i samband med uppstarten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du ha en poäng Cecilia!

 

Det är möjligt att den där varningen inte alls har med registerproblement att göra. Men det känns inte riktigt bra om något program försöker använda registret samtidigt som detsamma håller på att sparas undan. Har man lite "otur" så så kan registret säkert bli skadat. Men som sagt, i mitt fall kan det har funnits tusentals andra fel i registret eftersom jag inte hade ominstallerat XP på 2.5 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Har man lite "otur" så så kan registret säkert bli skadat. Men som sagt, i mitt fall kan det har funnits tusentals andra fel i registret eftersom jag inte hade ominstallerat XP på 2.5 år.

 

Beror på hur mycket du installerar och avinstallerar.

 

Försök undvika onödiga sharewareprogram, som du lika bra kan vara utan. Jag har själv varit sådan som installerat allt jag tyckte var intressant, men det fick jag snabbt erfara att det var inte bra. Fick blåsa om burken stup i ett.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det förresten med "Nvidia driver helper service" för dig? Har du detta aktiverat och får du någon varning i loggboken?

 

Din fråga är från tråden “Hur kolla om grafikkortet är en flaskhals?”... och jag har precis som Stefan Eklinder "NVIDIA Display Driver Service" igång, och i loggboken har har jag inga varningar från den.

 

Jag får en känsla av att din dator är i stort behov av en registerstädning... speciellt som du har haft samma XP-installation under 2.5 år! Windows behöver som bekant kontinuerligt underhåll och service för att må bra. Länken till följande städprogram har jag postat ett par gånger tidigare:

http://www.tune-up.com/

Programmet funkar en månad, har jag för mig, och sen måste man betala för det. Men jag tycker det är värt pengarna det kostar eftersom programmet är det absolut bästa inom den kategorin som åtminstone jag själv har stött på och använt. Brukar själv ha mycket gamla XP-installationer. Och installationen på min gråe gamle pappas dator är nog över tre år vid det här laget. Förklaringen till varför hans dator trots detta mår alldeles utmärkt är säkerligen åtminstone till viss del tack vare att jag bland annat, då och då, kör underhåll på den med ovan nämnda program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får en känsla av att din dator är i stort behov av en registerstädning... speciellt som du har haft samma XP-installation under 2.5 år!

 

 

Du har visst missat att jag nu under julen installerat om allting från grunden. Jag trodde därmed att denna varning skulle försvinna (givetvis var detta inte enda skälet till att jag installerade om). Det gjorde den dock inte. Däremot har datorn nu fungerat stabilt i ett par veckor, vilket definitivt inte var fallet innan ominstallation. Jag hade stora problem och lyckades till att börja med in ens formattera den nya hårddisk jag hade köpt (har beskrivit detta i annan tråd). Jag uppgraderade bios och beställde två nya (andra) hårddiskar och sedan har allting gått som en dans. Vet inte om det beror på biosuppgraderingen eller på de nya hårddiskarna, det fungerar nu i alla fall.

 

Det var väldigt intressant att höra att du inte har denna varning. Det verkar således som att det här är ett problem som inte bör finnas och som Nvidia bör jobba med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att meddelanderutan om att registret fick återställas från loggfil aldrig dykt upp igen efter ominstallationen. Men varningen i loggboken finns alltså kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur mycket du installerar och avinstallerar.

 

I princip aldrig, så mitt system är tydligen självdestruktivt. Eller så beror det på att de pekarfel jag gör vid C++-programmering skriver sönder systemet :) (Knappast troligt dock).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har visst missat att jag nu under julen installerat om allting från grunden.

 

Ja, jag får nog erkänna att jag läste lite slarvigt, he he... minuspoäng till mig!

 

Men varningen i loggboken finns alltså kvar.

 

Kör du fortfarande med en äldre drivare? Rätta mig om jag missminner mig nu, men visst kör du med 30.82?? I så fall kanske min teori "om att undvika mjukvarukonflikter (DX vs drivaren)" från tråden “Hur kolla om grafikkortet är en flaskhals?” kan stämma in här(?) Jag menar alltså att din nuvarande drivar- och DX-version kanske inte riktigt trivs med varann..? Många frågetecken blev det! ;-)

 

Känns som att jag upprepar mig nu, men ifall jag har rätt i min undran... pröva i så fall att använda senaste DX samt drivare trots att du sitter med ditt GF 2MX och dess DX 7-stöd..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag får nog erkänna att jag läste lite slarvigt, he he... minuspoäng till mig!

 

Inga minuspoäng här inte!

 

Jo jag kör med 30.82 för tillfället. Vet inte om jag vågar ändra igen eftersom datorn fungerar perfekt just nu. Jag lade in den senaste direkt drivaren direkt efter ominstallationen. Men när jag så upplevde problem med att muspekaren ibland helt utan vidare försvann när jag surfade så nedgraderade jag drivrutinen till 30.82. Efter detta har fenomenet aldrig inträffat igen och då har jag verkligen använt datorn flitigt de senaste dagarna. Jag har givetvis ingen aning om det var den senaste drivrutinen som orsakade problemet eller om det var något helt utanför min kontroll. Datorer gör ju lite som de vill ibland, kanske du har erfarit :).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också tänkas att varningen uppkommer om man har många program som körs när man stänger av datorn och XP misslyckas med att stänga av något/några av dessa på ett korrekt sätt innan informationen till registret ska sparas undan. Jag vet inte hur ni brukar göra och vad som är tillrådligt men själv struntar jag oftast i att stänga av vissa program som ständigt körs (t.ex. ICQ) innan jag stänger av datorn via startmenyn. Jag har fått för mig att Windows försöker att avsluta programmen på ett sätt som motsvarar att man trycker på krysset eller väljer Arkiv-Avsluta. Men här krävs någon som kan mer om Windows innersta väsen än jag själv för att säga vad som säkert gäller. Kan någon kanske svara på detta?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...