Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IE6 hittar inte längre några sidor.


Guraknugen

Rekommendera Poster

OS: Windows 98

Brandvägg: ZoneAlarm (gratisversionen)

Uppkoppling: Telia ADSL 0,5 Mb/s

IE 6.0.2800.1106

 

Sen en tid tillbaka har jag inte kunnat använda Internet Explorer över huvud taget. Får alltid standardfelmeddelandet att sidan inte kan visas.

 

Eftersom jag nästan aldrig använder IE, vet jag inte riktigt när detta hände, men det HAR fungerat som avsett.

 

Jag installerade om IE alldeles nyss utan resultat.

Min standardwebbläsare, Opera 7.54, fungerar perfekt och jag har i denna stund 14 sådana fönster öppna samtidigt (inuti Opera) utan problem. Även detta skriver jag med Opera givetvis.

 

Tittar jag på ikonerna i aktivitetsfältet så ger de mig ledtråden att IE inte vare sig skickar eller tar emot något över huvud taget, i alla fall inte till min brandvägg.

 

Jag har gjort alla inställningar enligt Telias instruktioner, också det alldeles nyss, senast. Inget tycks hjälpa.

 

Sista testet jag gjorde, var att jag gick till programkontrollen i min brandvägg och ställde IE i läget som innebär att brandväggen ska fråga mig om tillåtelse, när IE försöker ta sig ut på nätet. Startade sedan IE och försökte komma in på tv4.se, men ingen fråga dök upp. Det verkar inte som om IE över huvud taget kommunicerar med någonting. Vad är nästa steg? Installera om hela Windows 98?

 

Visserligen behöver jag bara IE en gång per år, men det är ju snart dags att deklarera igen... Dessutom fungerar ju inte Windows Update utan en fungerande IE, i alla fall inte i Windows 98 på just min dator...

 

Tacksam för svar...

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-30 20:55:17 av Johnny Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en uppgradering till Windows XP vore nåt att tänka på.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-31 01:39:09 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så länge jag sitter med den här datorn, som jag glömde nämna:

 

Dell Dimension XPS R450.

450 MHz

256 MB SDRAM

 

 

Jag har provat Windows 2000 Pro och XP Pro på denna dator. 2000 gick i och för sig ganska bra, men XP gjorde mig vansinnig då det gick otroligt segt hela tiden. Redan 98 går hyfsat segt, men är ändå oftast acceptabelt, men hade jag fortsatt med XP (om vi antar att jag aldrig bytt dator) hade jag bergsäkert dött av hjärtinfarkt inom 5-10 år... Finns det något mer stressande än att vänta på en seg dator?

 

Nu kommer säkert någon att tänka att det är något fel på min dator, men jag har sett XP köras i många datorer, där datorerna i sig är betydligt snabbare än min (som jag haft sedan 1999) och jag har då upplevt samma sak på de datorerna. Den snabbaste dator jag använt var ungefär lika seg med XP som min med 98. Kanske NÅGOT snabbare, men inget praktiskt noterbart.

 

Så ska jag ha XP ska jag ha en annan dator och det har jag inte råd med just nu.

 

Poängen är dessutom att IE har fungerat förut, även samma version, och jag ser ingen anledning till att det plötsligt ska upphöra med detta. Min förhoppning var ju att någon här har samma erfarenhet men kanske råkat snubbla över en lösning på problemet...

 

Sen, om jag köper en ny dator någon gång, så är Windows över huvud taget långt ifrån självskrivet som operativsystem i den datorn, och om jag trots allt installerar Windows i den så kommer jag definitivt ha kvar den gamla datorn och köra något annat i den, troligen någon form av Linux.

 

Min misstanke, för att gå tillbaka till ämnet, om vad som är fel i den dator jag nu har, börjar allt mer att rikta sig mot brandväggen. Jag kan ha gjort någon felinställning eller möjligtvis att något trasslat till sig någon av de gånger datorn hängt sig och måste stängas av med våld (power off eller rent av dra ur kontakten...). Kommer snart, när jag har tid, att installera om brandväggen så får jag se om det löser sig då. Om det inte gör det kommer jag nog att, i experimentets namn, installera en äldre version av brandväggen, bara för att få ytterligare ledtrådar om vad som möjligtvis kan vara fel...

 

Men som sagt, om någon känner sig tvärsäker om vad som kan vara fel så är det bara att höra av sig...

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning, men om jag minns rätt kan man reparera IE i W98. Under Program/Tillbehör/Systeminformation Verktygsmenyn. Har du testat med det. Hoppas att jag minns rätt sökväg, annars får du leta lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade om hela IE och det hjälpte ju inte, men jag gjorde ändå som du föreslog nu. Jag hittade det under Program/Tillbehör/Systemverktyg/Systeminformation om jag inte minns fel. Den arbetade i alla fall en stund och begärde sedan omstart. Efter omstart provade jag om det fungerade och det gjorde det tyvärr fortfarande inte. Fattar inte vad som kan vara fel.

 

Har även provat att tillfälligt stänga av både brandvägg och antivirus, men inte heller det hjälpte, vilket väl i alla fall gör att vi kan avskriva att brandväggen sätter käppar i hjulet.

 

Tack i alla fall!

Fler förslag är välkomna.

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag kollat. Allt annat fungerar ju, till och med MSN Messenger. Min standardwebbläsare (Opera) fungerar dessutom helt perfekt hela tiden. Det är ju den jag använder just nu, exempelvis.

 

Visst, egentligen behöver jag ju inte IE i så fall, men fortfarande envisas vissa banker o.d. med att man måste ha IE för att det ska fungera, även om Opera fungerar felfritt med just min bank. Dock MÅSTE man ha IE för att kunna deklarera via nätet så jag vill ju helst att det ska fungera innan det är dags för det. Antar att jag redan skrivit allt detta i första inlägget i och för sig... ;)

 

Åter till ämnet brandvägg:

Jag provade också att helt stänga av brandväggen tillfälligt, men inte heller då fick IE någon kontakt med Internet.

 

Och som sagt, det HAR fungerat, det var för bara någon månad sedan eller så. Vet inte riktigt vad jag gjort sen dess som ändrat på detta. Trots allt installerar man ju något program då och då och ibland kan det säkert gå snett...

 

Man kanske kunde bota det hela genom att "reparera Windows" som jag tror man kan göra med hjälp av min installations-CD. Kanske något installationsprogram som bytt ut någon systemfil eller något...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista idén från mig är att mixtra med inställningarna i IE under Verktyg/Internetalternativ. fliken Program. Har du provat att bocka i Kontrollera om IE används som standardläsare. Vet inte hur svaret ser ut och om det möjligen kan vara till någon hjälp.

 

Jag såg också att du har IE 6.0.2800.1106. Jag har IE 6.0.2900.2180, men jag har å andra sidan XP. Kan det vara så att det finns en uppdatering att hämta, om det nu går att göra via Opera?

 

Lycka till och Gott nytt år

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu löste sig det hela av en slump och jag vet inte hur det gick till. Följande hände:

 

Jag skulle skriva ut en PDF-fil med Acrobat Reader 5.0 (senaste för W98) och eftersom jag ville ha dubbelsidig utskrift klickade jag på knappen "Utskriftstips" i tron att man skulle få några värdefulla tips i ärendet. Istället frös datorn i någon minut och jag var på gång att stänga ner hela skiten när plötsligt IE öppnades, innehållande någon slags felsökningssida på nätet. Flötsligt fungerade IE alltså och jag provade några andra sidor för att bekräfta att det plötsligt fungerade. Det verkar som om Acrobat Reader fixade "felet" åt mig, men jag vet ju inte hur... Återstår väl att se om det fortfarande fungerar nästa gång jag startar datorn, men det har jag inte tid med just nu. Ska strax iväg här...

 

Jag kan ju svara på ditt svar ändå:

 

Jag har inte provat det du föreslog, mest pga att jag inte vill ha IE som standardwebbläsare eftersom jag använder Opera till nästan 100%. Jag använder i och för sig IE ibland om en sida inte laddas korrekt i Opera för att se om det är fel på sidan eller om den bara inte stöder Opera. Oftast brukar det i såna fall inte fungera i IE heller och det blir en buggrapport till webmastern istället... Detta händer i och för sig VÄLDIGT sällan, oftast funkar allt felfritt.

 

Jag är inte säker, men jag tror att den IE jag har är den senaste för W98. Men som du mycket riktigt gissar, så kan man inte använda Windows Update med Opera. Det har Microsoft mycket noga sett till... Men nu när IE plötsligt fungerar så kan jag ju förstås göra ett försök. Återkommer om det finns något mer intressant att rapportera om framöver...

 

Det var ju synd att jag aldrig fick reda på varför det inte fungerade, så nästa gång det händer är jag ju lika frågande som nu... Mycket märkligt var det i alla fall. Acrobat Reader kanske har en automatisk "få IE att funka"-funktion...

 

Tack, ni som har svarat, för att ni försökt hjälpa till.

 

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig, men jag förstår att du är irriterad över att inte veta vaför eller hur. Det är väl i och för sig inte helt ovanligt när det gäller Microsofts produkter..

 

Jag menade att du bara skulle testa i IE för att se om du kunde få det att funka, Sen kunde du ju återvända till Opera, men visste i alla fall ett sätt att kunna deklarera.

Gott Nytt År på dig i alla fall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, MS-produkter beter sig ju inte alltid helt logiskt... Tur att det trots allt ibland går att få dem att fungera, om inte annat, med turens hjälp...

 

Det var ju nästan synd att det plötsligt började fungera igen, för då fick jag ju inte veta om din idé fungerade...

 

Gott Nytt År på dig med och alla andra som råkar läsa detta!

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...