Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datan blev riktigt seg efter formatering


Akha

Rekommendera Poster

Jag formaterade min dator, då vart den riktigt seg, har uppemot 40-45 processer igång hela tiden.

Antivir hittar flera trojaner hela tiden, även fast jag trycker på delete file, så får jag samma medelande nästa gång jag startar datan.

:) värst vad datan kan röra upp känslor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Aha, inte dragit ut nätverkssladden till bredbandet under formatering och installation?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag drog ej ur sladden, konstigt att det kan vara så :S

Aha är det därför, datan blir seg efter formatering??

 

[inlägget ändrat 2004-12-29 19:46:59 av Akha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Akha skrev:

Aha är det därför, datan blir seg efter formatering??

 

Jupps, XP söker kontakt med internet under installation. Raka vägen rakt in för virus, maskar och trojaner i ett oskyddat system blir resultatet.

 

Det är därför det är säkrast att dra nätverkssladden tills SP2 eller SP1 är installerat, och en brandvägg är påslagen. En tredjepartsbrandvägg eller XP:s inbyggda innan du besöker internet för att hämta hem resterande patchar från WindowsUpdate.

 

Tyvärr är det alltför många som missar den här biten.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men då ska jag formatera på en gång igen, tack hemskt mycket.

Och en sak till du är ju sjukt snabb, världsrekord :D.

 

 

 

Never argue with an idiot, he´ll drag you down to his level and beat you on experience! :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Akha skrev:

Tycker du jag ska formatera datan igen?

 

Japps, men den här gången med nätverkssladden utdragen från datorn. :-)

 

Hämta hem SP2 och bränn den på en CD-skiva innan du börjar formatera. När datorn är helt reninstallerad installerar du SP2. Brandväggen på som default.

 

SP2 till ett engelskt XP:

http://www.softwarepatch.com/windows/xpsp2.html

 

SP2 till ett svenskt XP:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a

 

Passa på att hämta hem drivrutiner till grafikkort och annat också när du ändå är på gång. Se till att det är anpassat till SP2, så att du inte får strul.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2004-12-29 20:12:21 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Och en sak till du är ju sjukt snabb, världsrekord :D

 

Hehe...

Trimmat tangentbord.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller skapa en XP-skiva med SP2 på genom s.k. slipstreming (http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html) Så slipper du problemet

 

Ett annat sätt att skydda sig är att ha internetåtkomst genom en router så slipper du riskera att råka ut för t.ex Blaster, eller andra säkerhetsrisker under installation.

 

 

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till WindowsXP

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...