Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra receipient policy


Roland Carlsson

Rekommendera Poster

Roland Carlsson

Hejsan!

 

Jag måste ändra i min receipient policy men då jag inte är så haj på vad som ska stå i de olika fälten skriver jag här och hoppas på att någon hjälpsam själ är snäll och hjälper mig.

 

Följande scenario är jag ställd inför:

 

Idag säger regel att den ska ändra allas epostadresser till formen: förnamn.efternamn@domän.se

 

Det jag vill göra är att jag vill undanta ett ou från denna regel så att vi kan lägga in våra kunders epost-adresser där utan att de ändras.

 

Alltså: kontrollera formen på alla epostadresser utom de som ligger i ou=Kunder

 

Hur skulle en sådan regel se ut?

 

Tack på förhand

Roland Carlsson

 

Vi använder Exchange 2003 tillsammans med Active Directory

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-29 10:45:08 av Roland Carlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte undanta ett OU från en policy, du får lägga till något på de övriga som identifierar dem och skapa en policy som triggar på det.

Tex att alla som ska "drabbas" av en policy får Dittföretag i fältet Company, gör sen en policy (eller modifiera befintlig) så att den matchar detta. Lycka till och gott nytt år!

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

[inlägget ändrat 2004-12-29 22:56:52 av Nerdy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nerdys svar är att föredra men om det är en liten organisation bör det väll fungera att konfigurera varje användare i ADUC så att de inte uppdateras via RUSen...

 

----> 99% rätt är 100% fel <----

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det föreslog jag i en tidigare tråd åt samma kille, det funkade dock inte av någon anledning...

God fortsättning!

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jag har löst det genom att skapa flera UPN-suffix i vårt AD (har 6 epostdomäner i vårt system). Om du tittar på egenskaperna för ett konto ser du att det finns en sträng som heter något i stil med "@domain.se" (eller vad du nu har). Man kan lägga till flera såna UPN suffix, och sen väldigt enkelt sätta en policy som filtrerar på suffix. Användare med standardsuffixet får den vanliga adressen, övriga användare får adress enligt respektive policy.

 

Det går också att filtrera på OU, men problemet är att du inte kan flytta runt användare bland olika OU:n hur som helst. UPN däremot är helt transparent såtillvida att du kan organisera konton hur du vill.

 

Du skapar nya suffix mha Active Directory Domains and Trusts. Öppna MMC verktyget och välj egenskaper på just strängen Active Directory Domains and Trusts i MMC:n - det är alltså ingen egenskap för domänobjektet som listas utan "en nivå upp". Sen skapar du filter med ex följande urval:

 

(&(objectCategory=user)(userPrincipalName=*@domain2.com))

 

där alltså domain2.com är ett suffix.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...