Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analog vs DVI (TFT)

faakan

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en TFT-skärm och skulle behöva tips och råd om huruvida det är värt att satsa på en digital skärm jämfört med en analog?

Har någon en uppfattning om hur Philips TFT-skärmar står sig kvalitetsmässigt i förhållande till övriga märken? Jag har en budget på 3000-3500 kr.

Tacksam för hjälp.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CRT-skärmar uppfattar jag som inte så värst ljusstarka. Sedan är det rätt mycket flimmer när du använder en CRT-skärm.

I alla fall enligt mitt eget tycke och smak som testat CRT-skärmar när jag suttit ett år vid en TFT-skärm. Digitala bilder som ser perfekta ut i min TFT ser för dj-ligt mörka ut på en CRT.

En TFT-skärm kopplad till DVI-utgång genererar mycket stabilare bild i jämförelse. Okej, TFT har väl inte värsta uppdateringsfrekvensen på bilden vilket gör den ganska kass i spel.

Idag har en del tillverkare levererat TFT-skärmar med bra responstid. Funkar bra i spel med andra ord. Om man ska tro på senaste testet som Mikrodatorn lät göra med de senaste TFT-skärmarna där några CS-freak fick prova dessa.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

Länk till inlägg

Länkar med testresultat

För vanlig användning är bildkvalitén viktig, bildqualität

för spel Reaktionstiden reaktionszeit som ska vara låg.

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl?db=out&partid=89358

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl?db=out&partid=614092

Själv tycker jag vanliga CRT-skärmar har en stor fördel. De har bra skärpa i alla upplösningar både i 800x600, 1024x768, 1280x960, 1280x1024 och 1600x1200

TFT har bara bra skärpa i en upplösning tex 1280x1024 vilket jag ser som klar nackdel på det sätt jag använder datorn och ofta byter upplösning

http://buggy.no-ip.com/

Länk till inlägg

Nu kanske det är jag som misstolkar frågan, men visst är det väl skillnaden mellan analog och digital anslutning till plattskärmar du undrar över, och inte skillnaden mellan LCD och CRT?

Om du undrar om skillnad mellan olika typer av anslutningar till plattskärmar kan jag säga att skillnaden är synbar. Jag har själv en plattskärm i form av an LG L1710B. Använder jag digitalingången blir bilden så krispigt fin med så grym skärpa jag bara kan föreställa mig att man kan få med en skärm idag.

Använder jag den analoga ingången, däremot, blir bilden märkbart sämre. Framför allt är det skärpan som blir lidande.

Tänk dig att du tar en skärmdump av ditt skrivbord och sedan sparar den som en jpeg med hyfsat kraftig komprimering. Jag vet inte vad det kallas, men du kommer att uppleva något slags brus runt konturer och kontraster i bilden. Om jag tittar på t.ex. klockan i aktivitetsfältet när jag använder analogingången syns detta fenomen ganska tydligt.

Nu kan det vara så - och är antagligen det också - att min analogingång är av sämre kvalité än på de skärmar som inte har även digital anslutning.

Om du har en budget på 3000-3500 kr skulle jag ändå rekommendera att du köper någon av de skärmar som har DVI-anslutning och som du får för det priset. Själv har jag ju som sagt en LG så deras skärmar kan jag verkligen rekommendera. Skulle jag köpa en ny skärm nu skulle det bli LG L1730B som är något slags uppföljare till den jag har. De bästa priserna jag kunde hitta på den är:

Adress (pris SEK inkl. moms)

www.gigadata.se (2908)

www.komplett.se (2995)

www.shg.biz (2726)

Notera att alla priser är inklusive moms! Med andra ord kan du nog komma undan med under 3000 inkl. moms OCH frakt. Digitalkabel tillkommer ju dock, om inte det inte medföljer en sådan, men du får ändå ett antal hundralappar kvar av budgeten!

Lycka till med köpet!

Vänlig hälsning

/Per

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...