Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

All rights reserved?


S T

Rekommendera Poster

 

 

Hej!

 

Jag undrar ifall någon vet i vilka sammanhang man får använda sig av tecknet ® ® ? Får man ha det i en logotyp? Vilka är kriterierna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar ihop äpplen och päron, ® har inget med "All rights reserved" att göra (vilket förresten är en helt meningslös skrivning).

® är tecknet för "Registrerat varumärke" och skiljer sig från TM genom att TM är just bara en markering (på engelska) att det är ett inarbetat varumärke (bägge har skydd, ett varumärke kan skyddas antingen genom inarbetning eller registrering).

 

Registering av varumärken (dvs det du markerar med R-tecknet) gjorde man förr hos PRV (som numera är uppdelat så jag vet inte riktigt var ansvaret ligger) och det kan bara göras om man är näringsidkare, skyddet gäller också endast mot andra näringsidkare.

 

Lagen som hanterar det hela: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600644.HTM

 

Varför du skulle ha det i en logotyp om det inte är sant förstår jag inte och om du råkar ha ett registretat varumärkesskydd så är det svjv inget tvång att ha det. Huruvida det är lagligt att hävda att man har registrerat skydd även om man inte har det vet jag inte på rak hand, förmodligen kan det anses vara bedrägligt om man försöker tjäna pengar på det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...