Just nu i M3-nätverket
Jump to content

bit i detta mac- och pc-fanatiker

Viking Virus

Recommended Posts

Viking Virus

Hej alla mac- och pc-fanatiker, kanske någon amiga-fantiker också

Här får ni en utmaning att bita i.

Hade tänkt skaffa mig en ny dator och

nedan specficerar jag vad jag vill göra med den.

Ge förslag på komplett hårdvara och ca pris på

hela paketet.

*bränna 74 min och 80 min cd utan problem med ett BRA brännarprogram

*plocka in video från tv/video(VHS-band) och redigera och sedan lägga över på en DVD-skiva eller CD så att man kan spela upp den i en DVD-spelare som klarar VCD-skivor eller hemmagjorda DVD-skivor

*redigera DV och sedan köra över filmen på DVD,VCD eller VHS

*kunna skapa 3D-bilder och kortare animeringar (typ ett svep runt 3D-figuren eller liknande) med något bra 3D-program

*spela upp och göra mp3-filer

*spela upp och göra DivX-filmer

*köra Linux och BeOS skulle vara trevligt

*surfa på internet

*programmera SmartCard och PIC-kretsar med hjälp av hemmabyggd programmerare. Finns det ritningar för sådant till datorn ?

*spela upp och göra filmer i MPEG-format

*ljudkort med digital ingång/utgång så att man kan spela in musik till/från en MiniDisc

*koppla datorn till tvn och köra upp typ DVD-film med DVD-spelare som bör sitta i datorn.

/Viking

Jonas Wikström

Hej hopp!!

Jaja en massa Mac användare kommer ju hävda att en Mac är rätt verktyg för mig men jag kan ju dra en vals för ett bra PC val.

Din maskin bör inte gå av för hackor precis :-)

Systemet är självklart en Pentium III eller Athlon på över 600 MHz och 256 Mb ram.

En CDrom brännare jag kan rekomendera är HP 9310i den bränner 10x men den hastigheten kräver ganska bra skivor. Tror BeOS klarar biffen vad gällande drivrutiner och dyl.

Det bästa programmet är självfallet Easy CD Creator 4.0 med den kan du bränna i de flesta format bla VCD.

Vad beträffar att du vill redigera digitalvideo tycker jag du skall satsa på ADAPTEC's 1394 kort för FireWire http://www.adaptec.com/products/datasheets/1394.html tror även att detta kort är bestyckat med SCSI så varför inte köpa IBM's 37 GB Ultra 160 hårddisk. Då har du minne så det räcker och en hårdisk som är snabb så det ryker.

Valet av ljudkort är givet ett SoundBlaster Live Platinum ger dig allt du behöver och mest BANG for the buck! http://www.soundblaster.com/products/sbliveplatinum/

Hmm varför bygga en smartcard programmerare? Du kan köpa suveräna och billiga adapters för detta runt femhundralappen. Då får du ju även med en redan programmerad drivrutin spana in ABOUTs sida dom har info om detta: http://www.about.se/Produkter/-smartcards.htm

Köp en bra DVD spelare också för den delen Pioneer ligger längst framme både när det gäller till datorn och rena spelare. Har själv haft en DV-525 i över ett år och jag är hypernöjd. Du vet väl att många DVD spelare inte klarar av att läsa brända CD skivor. Pioneer har dubbla lasrar och klarar detta med glans, förövrigt läser dom såklart VCD som du begärde. Bor du i GBG är http://www.fixaren.com en bra site. Skaffa en bra DVD encoder så slipper du fipplandet med upplösningar, softDVD är ett skämt!

Hare!

>> Jonas

En mac är ju ganska utesluten i der här fallet, då kvaliten på DVD blir sämst i en mac.

Henrik K Olofgörs

<citat>

En mac är ju ganska utesluten i der här fallet, då kvaliten på DVD blir sämst i en mac.

</citat>

??? -Förklaring tack.

BeOS och divx faller bort på Mac, men det senare är antagligen en tidsfråga. BeOS är mer osäkert. Annars är ju en G4 väl anpassad för video och det är en populär studio-maskin (audio). Ska du ha DVD-RAM? G4/500 i så fall, eller köp separat. Men som i alla sådana här fall (jag förutsätter att det är en hemdator du pratar om) avgöra väl preferenser och mjukvarubas. Det finns inga avgörande skäl att välja en plattform före den andra.

Krille, hur får du fram dessa "fakta" om DVD??

I övrigt:

De flesta saker som rekommenderades här ovan med bra CD-brännare osv kan jag bara hålla med om även på en Mac. En G4 med 500 MHz är förstås att rekommendera, ljudkortet i Macen är tillräckligt bra utan att köpa något extra.

Kan dock rekommendera ytterligare ett grafikkort som tillägg till Macens egna ATI Rage 128. Själv gillar jag ATI's kort och då ett ATI Nexus 128, men det finns andra som säger att ett Voodoo 3 är bättre om du vill jobba mycket med 3D, jag tycker nog ATI's kort håller bra prestanda, men det är en smaksak.

En Cinema Display, dvs en platt skärm på 24" är inte helt fel det heller fast kostar som alla platta skärmar, skjortan. Men snacka om gott om utrymme!

Firewire är standard i Mac, så det behöver du inte tänka på.

Du kan själv läsa specifikationerna närmare på en G4 här: http://www.apple.com/powermac/specs.html

Själv använder jag Adaptec's Toast Deluxe som jag tycker är både enkel att använda och misslyckas sällan med att bränna CD-skivor.

Enligt Apple Sverige (http://www.apple.se/) kostar en G4 med 500 Mhz utan skärm 33.495:- exkl moms medan samma dator med en Apple Cinema Display kostar 70.490:- exkl moms.

Av erfarenhet är Apples egen onlineaffär dyrast, så priserna är lite lägre om du köper via andra återförsäljare.

Apple Store erbjuder också att man kan specialbeställa sin dator, där man anger hur snabb processor, hur mycket RAM, storleken på hårddisken, löstagbara media, DVD, grafikkort, SCSI eller inte, modem, airport, typ av tangentbord (språk), språkversion av Mac OS, och bildskärm. Dessutom är Apple Store så snälla att de kan erbjuda delbetalningar på 36 månader för den som inte kan hosta upp så mycket pengar på en gång.

Jag säger inte att Mac är bäst i detta fall, men att säga att det är uteslutet är inte heller rättvist som vissa PC-anhängare tycks tycka.

Apple gör reklam för videoredigering med sina PowerBook datorer och går det bra att videoredigera i en bärbar lär det ju inte gå sämre på en stationär dator.

/Petra

Dobroslaw Krawczynski

Jag måste säg att jag hajade inte heller DVD-biten. Jag har iofs hört att det har funnits problem med uppspelning av DVD-filmer men de borde ju vara åtgärdade? Det var ju länge sedan det snackades om det där.

Dobroslaw Krawczynski

Jag hade kunnat ge dig förslag men jag har ingen lust att åka dit för att ha medverkat till skapandet av en piratkopieringsstudio.

Magnus Gladh

Tja!!!

Du kan glömma både macen och amigan, det enda OS som klara DivX idag är Windows, så du har inte så mycket val!!

- Magnus

Erik Gustavsson1

Glöm inte att glömma följande maskiner också:

Vic64

ABC 80

IBM AT m DOS 2.0

Zilog

Spectrum z80

Apple II

ENIAC

Mvh

ErikG

Dobroslaw Krawczynski

Vad fasen, kan du inte din datorhistoria? Var tog 8-bitars Atari vägen? Den kunde varken DVD eller Divx men rapporter säger att de jobbar på det :)

• 3 weeks later...
forkFred12

spectrum och z80 (var val z81?) var val 2 olika datorer? SInclair Z81

och Sinclair Spectrum

Z81 hade 1KB minne vad jag kom ihag - jisses.....

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

His Divine Shadow

Nu ska jag avsluta denna diskussion.

OK bas systemet först:

Athlon 900mhz med 256mb med ram Och ULTRA Wide SCSI Hårdskiva 15gb passligt,

21" skärm, W2K och Win 9x eller Win ME.

Adobe Photoshop och 3dsmax.

*bränna 74 min och 80 min cd utan problem med ett BRA brännarprogram

Philips el. HP CD-brännare.

WinCDR el. Toast.

*plocka in video från tv/video(VHS-band) och redigera och sedan lägga över på en DVD-skiva eller CD så att man kan spela upp den i en DVD-spelare som klarar VCD-skivor eller hemmagjorda DVD-skivor

Matrox Marvel G400 grafik kort.

För DVD behöver du en DVD-Ram enhet finns från Pioneer el. philips kommer ej ihåg.

*redigera DV och sedan köra över filmen på DVD,VCD eller VHS

Mjukwara borde komma med kortet.

*kunna skapa 3D-bilder och kortare animeringar (typ ett svep runt 3D-figuren eller liknande) med något bra 3D-program

Det bästa av alla, 3D Studio Max 3.1, winNT el. 2000 rekomenderas, kan köras på 9x.

*spela upp och göra mp3-filer

Sånt hittar du gratis här och där på nätet.

*spela upp och göra DivX-filmer

*köra Linux och BeOS skulle vara trevligt

Gör det då, beos finns gratis linux också.

*surfa på internet

Modem då, ett USB 56.6k Compaq modem.

*programmera SmartCard och PIC-kretsar med hjälp av hemmabyggd programmerare. Finns det ritningar för sådant till datorn ?

Finns att , det blir PC förstås om du ska göra sånt, jag har inte hört om nåt liknande på mac, för mera info gå till mirc och connecta till irc.telia.se och gå in på #d2mac

*spela upp och göra filmer i MPEG-format

Du har kortet ovanför, mjukvaran är en annan sak.

*ljudkort med digital ingång/utgång så att man kan spela in musik till/från en MiniDisc

Vet inte med minidisc annars ett SB Live!

*koppla datorn till tvn och köra upp typ DVD-film med DVD-spelare som bör sitta i datorn.

Video kortet borde ha tv ut så det är avklarat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...