Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rengöra trumman på laserskrivaren


virtuosen

Rekommendera Poster

Utskrifterna har blivit mycket mörka, påminner om xeroxkopior från 1960-talet. (trumman smutsig).

 

Jag har tidigare (en månad sedan) försiktigt gjort rent trumman med en lättfuktad (vatten) trasa. Det blev bättre men inte bra. Jag har väl gjort cirka 2000 utskrifter med maskinen (kanske 4000), så trumman borde vara i hysfat skick. Kan man rengöra trumman med exempelvis sprit? (t-röd eller liknande)..

 

Någon trumexpert som vet?

(När jag jobbade som vaktmästare på en kontorsfirma på 80-talet ingick det i mitt jobb att serva Xerox-maskiner. Dessa skulle rengöras med sprit (t-röd) cirka en gång årligen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. Xeroxmaskinerna hade en helt annan typ av trumma än moderna maskiner. Tur att jag inte testade alkohol!

 

http://www.printercartridgesink.com/photo_drums.html

 

Antagligen är det väl bara att köpa en ny laserskrivare. De är ju nästan gratis idag! (har en HL-1250)

Här är efterföljaren, nästan exakt samma maskin, men kostar 2000 mindre än min:

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=51235

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag sugen på att köpa en laserskrivare. Jag har fått för mig att en laserskrivares färgpatroner inte torkar ut om man inte använder den på ett tag, visst stämmer det? Finns det nåt mått på hur länge en toner håller innan den torkar ihop?

Jag menar det kan dröja en eller två månader innan jag skriver ut nånting. Hittills har jag köpt en ny (bläckstråle) skrivare 3 gånger eftersom det varit billigare än att köpa nya färgpatroner, men tänkte kliva ur slit och släng mentaliteten lite om nu en färglaserskrivare håller längre sas....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar också på en färglaser.. De kostar ungefär som laserskrivarna (sv-v) för 4 år sedan, då jag köpte min.

 

"Tyvärr" så har det blivit samma sak med laserskrivarna som med bläckstråle: Det kostar nästan samma att köpa helt ny skrivare än att fylla på med toner. I min länk däruppe (från netonnet) så kostar en helt ny skrivare 1390, ett nytt tonerpaket (utan trumma) 700:-. Enligt brother fixas de mörka utskrifterna jag har med att antingen byta toner eller trumma eller både-och. Och då har man ändå en gammal skrivare tillslut. (Delarna tillsammans kostar mer än en ny). Även service kostar ju..

 

Så det blir nog att köpa en ny brotherskrivare för 1390 och kassera en i för övrigt helt utmärkt "gammal".. (efterson det inte lönar sig att fylla på toner alltså..)

Skall dock försöka imorgon att dammsuga den och rengöra tryckrullarna. Funkar inte det, sticker jag till borås och köper en ny skrivare...

 

(På jobbet har vi 8 år gamla HP-skrivare som arbetsgivaren enligt policy byter toner och trummor på.. Jag har förklarat för IT-avdelningen att det är billigare att köpa nya skrivare.. Suck.. För övrigt samma jobb som köpt in XP-licenser men som ändå använder win98.. suck)

 

Edit: typos

[inlägget ändrat 2004-12-28 03:53:00 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tyvärr" så har det blivit samma sak med laserskrivarna som med bläckstråle: Det kostar nästan samma att köpa helt ny skrivare än att fylla på med toner.

 

Det beror lite på hur man ser på det, jag köpte för några månader sedan en Samsung CLP-500 för 3.595 kr. En uppsättning tonerkassetter kostar totalt 4.792 kr.

 

Medföljande kassetter ger alltid mindre så färgerna ger mig 1500 sidor vid 5% täckning och den svarta ger 2000 sidor. Men dom nya kassetterna ger 5000 respektiv 7000 sidor.

 

Innan köpet så jämförde jag priserna på vad bläcket skulle kosta till lika många sidor, och landade på svindlande 12.000 kr mot dom 4.792 för tonerna.

 

Så valet var givet, samt att CLP-500 och 550 har duplex som standard. HP har en liknande modell men inte till det priset, lägg på ytterligare ca 10.000 kr på Samsungs pris så kommer det i närheten. :)

 

Med andra ord kan jag bara säga att en Samsung CLP-500 är mycket skrivare för pengarna och duger alldeles utmärkt för hemmabruk och det mindre kontoret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En uppsättning tonerkassetter kostar totalt 4.792 kr.

 

Inte för att det gör någon större betydelse, men blir lite billigare på http://www.cheapink.com

 

Dom har dessutom något som heter Samsung CLP-500RB OPC Drum Kit

Original artikelnr: CLP-500RB

Kapacitet = 45,000 svarta- eller 12,500 färgutskrifter enl. Samsung för 1972:-, vad nu det är för något.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man enbart ser till tonerna, ja. Men klämmer man till med en ny trumma också, så blir det dyrare med detta än att köpa ny skrivare..

 

(Sedan är det oerhört retsamt att tillverkarna inte levererar skrivarna med ordentligt påfyllda tonerkassetter!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
(På jobbet har vi 8 år gamla HP-skrivare som arbetsgivaren enligt policy byter toner och trummor på.. Jag har förklarat för IT-avdelningen att det är billigare att köpa nya skrivare..

 

De kan ha en poäng där, det finns snorbilliga reservdelar till gamla HP-skrivare (ungefär som det finns till Volvo 240) likväl som att de är väldigt lätta att reparera för alla som inte har tummen mitt i handen.

 

Men, det finns ju en gräns för hur länge man vill köra prylarna + att de brakr ju i regel dra en del ström och avge en massa värme (som alla gamla prylar).

 

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dra en del ström och avge en massa värme (som alla gamla prylar).

Nja, min AMD K6 233 drar betydligt mindre ström och generar mindre värme än min AMD Athlon XP som till råga på allt kräver 400W nätagg och fläktar kors o tvärs.

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Nja, min AMD K6 233 drar betydligt mindre ström och generar mindre värme än min AMD Athlon XP som till råga på allt kräver 400W nätagg och fläktar kors o tvärs.

 

Nej, det har du rätt i :-)

Eller för att inte ta de nya platta plasmaskärmarna som kan dra upp emot 500 W (dvs. en halv kilowatt !).

 

Fast, en K6 mot en Athon XP är väl som att jämföra en laserskrivare mot en tryckpress :-)

 

 

 

/Johan

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Skrivare

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen med skrivarna på jobbet påminner om den där sketchen från kvarteret skatan som figurerat här.. ;)

 

Skrivarna är för gamla. De krånglar dagligen... (Ändå så körs de vidare..) Antagligen för att IT-avdelningen skall ha något att göra så de inte får sparken eller nåt i den stilen.

 

Jag har förresten varit på stan och köpt en minoltalaser (1300w). 998 spänn.. Enda nackdelen med den är väl att papperstråget är halvöppet, så dammsamlingsrisk föreligger eftersom jag kanske skriver ut 5-10 sidor/vecka. Får väl ta ut pappret och stänga luckan emellanåt..

http://printer.konicaminoltaeurope.com/se/sv/printer_detail.php?id=14&color=N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Skrivarna är för gamla. De krånglar dagligen... (Ändå så körs de vidare..) Antagligen för att IT-avdelningen skall ha något att göra så de inte får sparken eller nåt i den stilen.

 

Tja, då är det nog dags för ett utbyte, gäller bara att samla argument (även om det inte borde vara ditt jobb utan IT-avdelningens) och prata med inköparen.

 

Prylar man delar (servrar, skrivare, nätverksutrustning osv..) brukar kosta en del när de står still i och med att det blir XX antal kronors produktionsbortfall * XX antal användare.

 

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...