jonny1 Posted December 27, 2004 Share Posted December 27, 2004 Hejsan, jag fick utmärkt hjälp utav mentor i dhtml - forumet med följande lösning ( //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=657423 ). Nu skulle jag vilja använda samma lösning i en dynamisk meny med id'n som inte alltid kommer i nummerföljd. Någon som har en idé om hur man enklast löser detta. Skriver frågan här då den nu kanske mer rör Asp än dhtml!? Tack på förhand // Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mentor Posted December 27, 2004 Share Posted December 27, 2004 Tar tillbaka mitt svar, tänkte inte på att id inte skulle komma i följd. [inlägget ändrat 2004-12-28 00:09:01 av Mentor] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anjuna Moon Posted December 27, 2004 Share Posted December 27, 2004 Jag skrev om Mentors exempel på ett sätt som inte kräver några id i tabellraderna (förutom den som skall vara markerad först, id="First") TILLÄGG: Kanske ska lägga med koden också [log] <html> <head> <title>Untitled</title> <script language=[GRÅ]"JavaScript"[/GRÅ] type=[GRÅ]"text/JavaScript"[/GRÅ]> var oColored; [color="#0000ff"]Function[/color] check(oEl){ [color="#0000ff"]If[/color] (oColored) oColored.style.backgroundColor=[color="#006400"]'';[/color] oEl.style.backgroundColor=[color="#006400"]'red';[/color] oColored=oEl; } </script></head> <body onload=[GRÅ]"check(document.getElementById('First'));"[/GRÅ]> <table><tr [color="#0000ff"]Class[/color]=Markerad id=0> <td> <input type=radio value=0 name=menu checked=1 id=[GRÅ]"First"[/GRÅ] onClick=[GRÅ]"check(this)"[/GRÅ]> </td> </tr> <tr [color="#0000ff"]Class[/color]=EjMarkerad id=1> <td> <input type=radio value=1 name=menu onClick=[GRÅ]"check(this)"[/GRÅ]> </td> </tr> <tr [color="#0000ff"]Class[/color]=EjMarkerad id=2> <td> <input type=radio value=2 name=menu onClick=[GRÅ]"check(this)"[/GRÅ]> </td> </tr></table> </body> </html> [/log] [inlägget ändrat 2004-12-28 00:18:10 av Anjuna Moon] Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonny1 Posted December 28, 2004 Author Share Posted December 28, 2004 Hej igen & tack för svaret, jag har dock problem med att få koden ovan att fungera får scriptf-fel "objekt förväntas" när sidan laddas? Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anjuna Moon Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Har du verkligen lagt in koden som jag beskrivit då? Det fungerar bra för mig. Kontrollera att du lagt in ID="First" på den radioknapp som är förvald: <input type=radio value=0 name=menu checked=1 id=[GRÅ]"First"[/GRÅ] onClick=[GRÅ]"check(this)"[/GRÅ]> Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonny1 Posted December 28, 2004 Author Share Posted December 28, 2004 ja jag har testat att ta hela din kod komplett och bara klistrat in i ett nytt html-dokument + dubbelkollat att id="First" på den första/förvalda radio-knappen & det fungerar inte för mig med xp + ie6? Vad mer kan jag testa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anjuna Moon Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Jag har lagt in koden här vilket funkar bra för mig på IE6/Win2K: http://81.26.253.111/test3.asp Får du samma fel på den länken också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonny1 Posted December 28, 2004 Author Share Posted December 28, 2004 =) Länken fungerar utmärkt och efter att ha uppdaterat min kod med den från länken så fungerar det. Dock så var tanken från början att bakgrunden i tabell-raden ska byta färg och inte radio-knappens bakrund, men det kanske är en baggis att ordna då det i övrigt fungerar som tänkt. Hur som helst - jättetack än så länge, ska titta ordentligt på det här efter lunch - kanske återkommer om jag inte får till det med att byta till tabellradens färg. Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anjuna Moon Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Dock så var tanken från början att bakgrunden i tabell-raden ska byta färg och inte radio-knappens bakrund, Enkelt fixat, ändra referensen this till this.parentNode: onClick=[GRÅ]"check(this.parentNode)"[/GRÅ] samt lägg ID="First" i tabellcellen som är förvald istället: <td id=[GRÅ]"First"[/GRÅ] > Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonny1 Posted December 28, 2004 Author Share Posted December 28, 2004 Du är en riktig klippa - Stort tack till dig och självklart högsta poäng!! En en gång tack för hjälpen. Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonny1 Posted December 28, 2004 Author Share Posted December 28, 2004 Hej igen Anjuna, Skäms lite för att komma här igen o fråga, men jag har blivit så bortskämd med bra svar att jag försöker igen. Jag har ett sista problem som kanske är enkelt det med men jag får inte till det. Har laggt till en ny kolumn och vill nu att hela tr ska lysa rött och inte bara cellen, harde nog trott att det skulle räcka med att byta <td id="First" > till <tr id="First" > men får det inte att funka... <html> <head> <title>Untitled</title> <script language="JavaScript" type="text/JavaScript"> var oColored; function check(oEl) { if (oColored) oColored.style.backgroundColor=''; oEl.style.backgroundColor='red'; oColored=oEl; } </script></head> <body onload="check(document.getElementById('First'));"> <table width="160" border="1"> <tr id="First"> <td><input type=radio value=0 name=menu checked=1 onClick="check(this.parentNode)"> </td> <td>test1</td> </tr> <tr> <td> <input type=radio value=1 name=menu onClick="check(this.parentNode)"> </td> <td>test2</td> </tr> <tr> <td> <input type=radio value=2 name=menu onClick="check(this.parentNode)"> </td> <td>test3</td> </tr> </table> </body> </html> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anjuna Moon Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Skäms lite för att komma här igen o fråga Nänä, inga problem (fast det blir sista svaret för nu, ska lägga mig och sova nu, har suttit uppe och jobbat hela natten) Till problemet: Utöver att lägga Id="First" i TR (som du redan gjort) ändrar du anropen till: onClick="check(this.parentNode.parentNode) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonny1 Posted December 28, 2004 Author Share Posted December 28, 2004 =) Ja vad säger man, än en gång tack - nu ska jag nog klara mig för den här gången ;-) TACK & SOV GOTT!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.