Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spela in Avi filmer på en DVD

Hans Manner

Recommended Posts

Skulle vilja ha hjälp med att veta hur jag spelar in Avi filemer som jag har i Pc'n till en DVD brännare.

Använder Nero Vission Express 2 och det funkar inte.

Läst manualen och fatter inte hur man skall göra?

Använder man Make DVD eller make CD ?

Använder jag Make DVD, DVD-Video och lägger till en film i Avi format 720 000 kb så blir den 3.32 GB ( 1 h 26m 38 s)

När den har behandlats i ca 4 till 5 tim så säger den sedan att det inte finns tillräkligt utrymme på skivan och den är 4.7 GB

Så vad gör jag för fel?

Hoppas att någon kan hjöälpa mig hat försöky måmga olika sätt men inte fått nåot att funger på DVD spelarn.

Hans

/Hans Manner

Har du en DVD-spelare som klarar avi/divx/xvid/mpeg4 så är det bara att bränna DVD-skivan som en data-dvd, klicka och dra filerna till skivan.

Men du kanske vill bränna en "film-DVD"?

Först får du konvertera avi-filmen till mpeg-2 format (då helst med något annat program) finns olika kommer ej ihåg för tillfället vad de heter (en del av dessa låter dig även anpassa slutfilen till lagom storlek).

Sen får du bränna filmen som en iso-fil på datorns hårddisk för att öppna i dvdshrink o komprimera den till 4,5 gb (om det behövs) som en skiva klarar av för att sedan bränna den till en dvd.

Din dvd-spelare klarar nog allt av vanligt mpeg-2 format eftersom det är den som man använder på dvd-skivorna i vanliga fall.

Jag själv använder vid konvertering pinnacle studio 9 men det beror på att jag har video-kort i datorn o använder det för att klippa bort reklam i filmer (som det våras för stumfilmen som går just nu på fyran), det programmet konverterar från avi till mpeg vet jag. Men blir filmerna för stora måste de komprimeras i dvd-shrink innnan jag kan bränna dem på dvd.

Men konverterar du från avi till svcd så får du plats med ungefär 40 minuters video om jag har rätt på en cd-skiva.

OBS Vad jag har förstått av andra här på forumet så verkar det vara problem att bränna svcd o vcd filer på en dvd-skiva (man kanske skulle ta o prova det själv...)

Lycka till :o)

OBS Vad jag har förstått av andra här på forumet så verkar det vara problem att bränna svcd o vcd filer på en dvd-skiva (man kanske skulle ta o prova det själv...)
Kanske beror på att de inte läst tex:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=639792 ;)

Hans:

I den tråden så länkar jag även till en bra guide för DivX/Xvid till DVD med TMPGEnc

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

Hej

Tacka för bra info och jag försöker nu med TMPGEnc och guiden från Afonic Dvd guies.com och vi får se hur resultatet blir.

Återkommer med resultatet.

Hans

Har nu lyckats och med detta och efter att programet TMGEnc gjorde om det till MPG så brände jag in det på en DVD med Nero Express 6 som en data disc.

Bilden är fanrastisk och ljudet också.

Tacksam för all hjälp.

Hans

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...