Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lite excel funderingar?

Wahlberg

Recommended Posts

Hej igen alla hjälpsamma själar!

Tänkte be om hjälp med 2 saker om ni har möjlighet.

Det första problemet jag har är 2 kolumner med postnr i ena och ort i den andra, hur gör jag för att sammanföra informationen så att nr + ort framgår i samma cell.

Det andra bekymret jag har gäller för- och efternamn, då dessa är inskrivna med förnamnet efter och jag vill ha dem i ordningen för + efter och helst fortfarande i samma cell!?

Några bra tips?

Tack på förhand och en god fortsättning till er alla!

/Mattias

1: För att sammanfoga text i två celler, eller helt enkelt två strängar i en formel, skriver man såhär:

=A1 & B1

eller

="hej" & A1 & "då"

mao - binder ihop två strängar med &. Vill du ha ett mellanslag emellan A1 och A2:

= A1 & " " & A2

2: mmh, lite klurigare då namn kan se ut lite hur som helst. Finns det något skiljetecken mellan efter- och förnamnet? Det man måste göra är att söka i strängen efter för- och efternamnet och extrahera dessa till nya celler. Eller ivartfall ta ut den del det hela ska sorteras efter.

Det svåra är att namn kan skilja sig kraftigt i utseende.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Tack för bra tips! registret är på ca 350 adresser och jag skulle nog kunna infoga tex. ett bindestreck mella för och efternamn!? Hur skulle man sedan gå till väga?

Får jag kolla en sak till med dig!? listan är förtillfället sorterat efter datum och det under flera år. om jag skulle vilja soreter efter månad istället? Utan hänsyn till året? Går det att lösa?

Tack på förhand!

/Mattias

Oskar Hansson

Du behöver inte infoga något nytt tecken, det går bra med mellanslag.

Om jag skriver in "Hansson Oskar" i cell A1 och följande formel:

=SAMMANFOGA(EXTEXT(A1;HITTA([GRÅ]" "[/GRÅ];A1)+1;LÄNGD(A1));[GRÅ]" "[/GRÅ];EXTEXT(A1;1;HITTA([GRÅ]" "[/GRÅ];A1)))

i nån annan cell fås: "Oskar Hansson". Sedan kan du ju dölja kolumn A om du vill.

[edit:] Hur ser datumen ut?

/Oskar

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

[inlägget ändrat 2005-01-03 19:05:41 av Oskar Hansson]

Tusen tack för snabbt svar!

Törs du ge dig på hur det skulle se ut för den engelska versionen av excel!? hihi! Tror säkert att jag kan laborera lite grann annars!

Datumen är skrivna: tex. 2001-01-01

Tack för hjälpen!

Oskar Hansson

Var kanske lite för snabb...

Nu blir det ett mellanslag efter efternamnet, så här borde det se ut:

=SAMMANFOGA(EXTEXT(A1;HITTA([GRÅ]" "[/GRÅ];A1)+1;LÄNGD(A1));[GRÅ]" "[/GRÅ];EXTEXT(A1;1;HITTA([GRÅ]" "[/GRÅ];A1)-1))

Har inte engelsk version här, men jag tror att EXTEXT är samma. Kolla i hjälpen, den är faktiskt riktigt bra i Excel.

Datumsorteringen är nog lite lurig, men om du inte behöver ta hänsyn till året så kanske det går ganska lätt?

En idé är att markera kolumnen välja "Data/Text till kolumner" och dela upp med - som separator. Testade lite snabbt, men då blev åren fel. De ändrades till 1950... går säkert att lösa på nåt sätt.

Se till att du exprimenterar på en kopia bara!

/Oskar

Problemet med namn, som blir helt klart med ditt exempel, är de som har delade namn som kan skrivas på många olika vis. Några exempel:

Svensson Karl Ove

Svensson Karl-Ove

von Helsink Arne

Problemen är där det finns delade namn, dessa måste hanteras på något vis.

Enklast är det om det finns ett unikt skiljetecken, exemplevis kommatecken. Bindestreck kan som synes förekomma i namn.

Med ett skiljetecken är det enkelt. Många metoder finns det:

=RENSA(HÖGER(A9;LÄNGD(A9) -HITTA([GRÅ]","[/GRÅ];A9)))  & [GRÅ]" "[/GRÅ] & RENSA(VÄNSTER(A9;HITTA([GRÅ]","[/GRÅ];A9)-1))

Om du nu har engelsk version, kör denna kodsnutt för återskapa formeln:

[color="#0000ff"]Sub[/color] Makro1()

ActiveCell.FormulaR1C1 = _
        [GRÅ]"=TRIM(RIGHT(RC[-2],LEN(RC[-2]) -FIND("[/GRÅ][GRÅ]","[/GRÅ][GRÅ]",RC[-2])))  & "[/GRÅ][GRÅ]" "[/GRÅ][GRÅ]" & TRIM(LEFT(RC[-2],FIND("[/GRÅ][GRÅ]","[/GRÅ][GRÅ]",RC[-2])-1))"[/GRÅ]
    Range([GRÅ]"C10"[/GRÅ]).[color="#0000ff"]Select[/color]
[color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]Sub[/color]

Vad gäller datum:

Plocka ut månaden i en ny koumn med kommandot MÅNAD(..) ( MONTH() på engelska)

Sortera sedan på denna nya kolumn.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Oskar Hansson
Problemet med namn, som blir helt klart med ditt exempel, är de som har delade namn som kan skrivas på många olika vis.

Tänkte inte på det...

/Oskar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...