Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inbyggd brandvägg tillräcklig?


johbys

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett nätverk med Zyxel Prestige 660HW router, en kabelansluten win98se och en trådlös laptop med winXP.

 

Jag undrar om den inbyggda brandväggen räcker som skydd för datorerna mot intrång?

 

Till en början sedan nätverket kopplades ihop var brandväggarna som redan var installerade på vardera dator fortfarande aktiva. De registrerade vissa aktiviteter trots att routerns brandvägg var aktiv.

 

Men nu är de avinstallerade för att få skrivar- och fildelning att fungera.

 

Rent generellt och även specifikt: Kan man lita på den brandvägg som finns i routern från Zyxel? Är den enklare?

 

Använde Sygate Personal Firewall och Norman Firewall.

 

/johbys

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte så mycket om just Zyxel, men jag antar att brandväggarna i olika routrar är ganska lika (bra)

Jag har noterat att sen jag kopplade in min Netgear router så har inget kommit fram till min mjukvarubrandvägg (Outpost Pro) dvs inget syns i loggarna. Kopplar jag däremot bort routern så kommer alla scanningar och intrångsförsök tillaka till loggen i Outpost.

Så inåt skulle jag säga att man är ganska bra skyddad, men jag tror att det är bra att komplementera med en mjukvarubrandvägg för utgående trafik.

 

Kolla detta svar från Lars2W2 när jag ställde en liknande fråga:

 

[log]Routern syns på en IP-adress utåt. Din dator på insidan har en helt annan. Routern översätter IP-n vid all trafik.

 

Detta är grundorsaken till att det inte går att penetrera gm en router. Det är helt enkelt tekniskt omöjligt.

 

Däremot går det att landsätta mjukvara som pratar hem till husse (=trojaner) och på det viset komma igenom routern, men då är det är inte penetration vi talar om. Det är en slags femtekolonnare som etablerar sig i datorn.

 

En brandvägg på den lokala maskinen är av det skälet inte helt fel, eftersom den larmar på mjukvara som vill ut.

 

Jag har själv en liknande setup och inte en gång på tre år har den larmat trots en del ganska oseriös surfing, men inte f*n törs jag ta bort den för det.

 

(Mitt intryck är att antivirusmjukvaran klipper till innan trojanen hinner etablera sig, men man vet ju aldrig. Det är ett krig som pågår Där Ute...)[/log]

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=655616

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...