Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste jag ha jordat uttag?


brorsan

Rekommendera Poster

Bor i en lägenhet med ett mycket instabilt elnät. Det går lampor stup i kvarten och stereon kan stå på ibland när jag kommer hem (när jag glömt den i stand by). Ska nu investera i en ny plasma och tänkte därför skaffa nån form av överspänningsskydd, förmodligen en enkel UPS. Problemet är bara att det inte finns jordade uttag i lägenheten (förutom köket), så nu undrar jag, måste en UPS eller överspänningsskydd sitta i ett jordat uttag för att fungera, eller går det bra att köra ojordat?

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ha jordat "överallt" i respektive rum för att överspänningsskydd skall fungera.

 

Undantag: Om överspänningsskyddet monteras centralt i elcentralen. På exakt detta vis har jag löst mina problem. (Jordfelsbrytare centralt, samt överspänningsskydd centralt)

 

Tänk dock på att överspänningsskydd och transientskydd INTE är samma sak. Transientskydd skall monteras så nära den skyddsvärda utrustningen som bara möjligt. Och för att skyddet skall funka, krävs jord.

 

Edit: typo

[inlägget ändrat 2004-12-26 15:00:30 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! När du säger elcentralen, menade du då säkringsdosan? Anlitade du en elektriker, och iså fall, hur mycket kostade det?

 

Vad skulle vara den billigaste lösningen i mitt fall, för att få ett "säkert" nät i min lägenhet? Har fått för mig att det kostar multum att jorda alla uttag i lägenheten (en etta iofs)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"säkringsdosan", eller snarare "proppskåpet".

Villor brukar ha dessa i pannrummet, lägenheter i "hallen".

 

Vad elektrikern tog i mitt fall är nog inte "applicerbart" generellt sett, då han är gammal granne och vän, och tog bara vad grejorna kostade. (till och med exklusive moms)...

 

Vad jag förstår kostar det "officiellt" cirka 3-5 gånger det jag betalade, dvs. någonstans cirka 3-4000:-

 

(Det är bra att ha kontakter inom elbranschen!) hehehehe...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Har fått för mig att det kostar multum att jorda alla uttag i lägenheten

 

Kan du inte kolla med husägaren också ?

Han/hon har ju kontakter med någon elektriker och

har säkert lite rabatt också.

 

Att jorda är ju en form av modernisering och borde väl vara

av godo även för fastighetsägaren ?

 

Hursomhelst, att byta ut några uttag + dra in en jordtråd i rören borde ju inte kosta så mycket, speciellt i jämförelse med den utrustning du vill skydda.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...