Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC vs, Mac i spel


AN1

Rekommendera Poster

Läser med blandat intresse inläggen mellan pro x86 och pro Mac. Alla tycker ju inte det är kul att sitta och vända bilder i Photoshop som ju tycks vara ett stort intresseområde för G4-ägarna.

 

Nä, nu ska vi snacka spel. Vore kul att se några benchmarks i t.ex. Q3A mellan en G4 och en PC i samma prisklass. Vet någon om några?

 

Hur är det med Videoredigering?

 

Vad kostar en G4 i 500 mhz med hyfsad grafik (Geforce?)?

 

Kan ni övertyga mig att byta min combo: iBX + iP3450@600mhz(Stenstabil-kraschar aldrig! (nästan iallafall))

 

Ett litet PS: Ni som håller på och drar in flygplan och annat trams som jämförelse objekt här i forumet, snääääälla lägg av: Vill jag läsa om flygplanshistoria finns det väl forum för det oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Glöm spel jämförningen, för i MAC OS X har apple tagit bort stöddet för att spela de nyast spelen.

 

Så jämförelsen får nog ligga kvar på photoshop nivån.

 

- Magnus

 

p.s fast det hade varit en kul jämförelse inte mycket som kräver mer av en dator än ett full omgång quake i 1024x768

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Det finns inget geforce för mac så det kommer att halta. Man kan iaf jämföra voodoo3 eftersom det finns till båda burkarna. kolla xl8yourmac.com för lite resultat från mac. Jag har för mig att det även finns resultat från q3.

 

Nästan aldrig doesn't compute :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Shugashack har lite benchmarks också p3-450, athlon 650 och 950 på voodoo5500, geforce och geforce2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

<citat>

Glöm spel jämförningen, för i MAC OS X har apple tagit bort stöddet för att spela de nyast spelen.

</citat>

Jahaja. Vad är det de har plockat bort, och hur kommer det sig att detta bara påverkar de "nyaste spelen"? Duh.

I en demo av Mac OS X:s OpenGL-layer nu på WWDC, där de använde Q3A, drog det på i över 54fps/1024x768 på en G4 (500 antar jag, ingen aning om minne), rätt ok med tanke på det ursopiga ATI-kortet (ursopigt för spel åtminstone). Har ingen aning om hur snabbt det går i Mac OS 9.

 

Men jag har sagt det förut och säger det igen, investerar man i en speldator så köp en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja hårddra det ännu mer:

 

Vill du ha en speldator köp ett PlayStation!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Mac och PC i ungefär lika omfattning. Just nu är det PC.

Jag tycker så här (och blir varje dag mer övertygad.)

 

För hemmabruk, spel kontorsprogram med mera duger PC:n alldeles utmärkt. När det gäller spel blr det mesta mer "rätt" än på Mac.

 

När man skall ha något avancerat gjort - tex peta i Photoshop, Quark mm - då är Macen helt överlägsen. Jag har svårt att precisera varför - efter alla år - men det är något odefinierbart med Macen som gör den tydligare, och mer precis då man jobbar med detaljer.

 

 

Men som sagt, för spel - självklart PC!

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Länken fungerar inte, men jag antar att den syftar på omorganiseringen av GameSprockets.

 

En kort kommentar bara; det finns inget så gnälligt som programmerare. När Apple utannonserade att man kör på OpenGL i stället för Q3D började tjafset, helt plötsligt var Q3D det bästa sedan skivat bröd och Apple var kräk. Allt blev bra och kritiken tystnade. Men ta en API från en programmerare och de kommer att tjafsa.

 

Åter till saken; GS slaktas inte, det organiseras om vilket är minst sagt nödvändigt med tanke på skillnaden Classic/OS X. InputSprocket ersätts av IOKit-implimentationer, DrawSprocket görs om, NetSprocket vet jag inget om, SoundSprocket borde bli kvar. Om Apple nu vore så fundamentalt korkade att de skar bort funktioner utn att ersätta med nya så vore väl kritiken berättigad, men i annat fall så handlar det bara om utvecklare som surar över att de måste lära sig en ny eller modifierad API. Big deal. När vi gick om till högertrafik sa folk att det skulle bli katastrof. Utveckling skadar bara de som inte kan anpassa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Nåja nåja!!

 

Vanliga Playstation börjar ju bli föråldrat men Playstation II imponerar.

 

Däremot finns det ju spel där konsolspelen inte går hem. När spel som HL(CounterStrike) börjar dyka upp kommer jag att bli imponerad men då vill jag ha mus och tangentbord.

 

För övrigt såg jag ju ett kommande spel till PC som jag höll på att tappa hakan över kommer inte ihåg namnet men huvudfiguren hade tydligen namnet Max Pain och miljön var NewYork. Värsta grafiken jag nånsin sett..

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...